- אודות
- המסלול האקדמי
-
- לימודי תעודה
- מכינות
- רישום לתואר ראשון
מאת: Matthew D Curtner-Smith, Andrew Theodoulides, Anne Chappell, Elizabeth Harris, Gary D Kinchin
תיוגים: סטודנטים לחינוך גופני, פדגוגיה, הכשרת מורים, חינוך גופני
Curtner-Smith, M. D., Theodoulides, A., Chappell, A., Harris, E., & Kinchin, G. D. (2024). “I want kids to have the same feeling as I do towards physical activity”: Acculturation of British preservice physical education teachers. European Physical Education Review, 31(1), 147-162.
עדכון אחרון: 30.07.2025
תקציר:
מטרת המחקר הנוכחי היא לתאר את תהליך התירבות (אקולטורציה) של שישה סטודנטים להוראת חינוך גופני ולבחון מהם הערכים, האמונות והתפיסות שלהם לגבי חינוך גופני. מטרה נוספת הייתה להבין מהם הגורמים לערכים, אמונות ותפיסות אלו.
מורים עוברים תהליך תירבות (אקולטורציה) עוד לפני שהם עוברים הכשרה פדגוגית. כלומר, הם מגיעים לתהליך ההכשרה עם סט ברור של תפיסות וערכים בכל הקשור לתפקיד המורה לחינוך גופני.
אותם ערכים ואמונות של סטודנטים להוראת חינוך גופני מרכיבים את "הצו האובייקטיבי" שלהם, לפיו הם פועלים: הם מקבלים תכנים המתאימים לכך ודוחים תכנים שלא תואמים לו. לתרבות הראשוני שהם עוברים יש השפעה חזקה יותר מאשר לתהליך ההכשרה להוראה עצמו.
מחקרים שנערכו בנושא מצאו כי סטודנטים להוראת חינוך גופני מגיעים להכשרתם עם שתי אוריינטציות מרכזיות – אוריינטציית אימון ואוריינטציית הוראה. סטודנטים בעלי אוריינטציית אימון תופסים את החינוך הגופני כקשור להדרכה של ספורט ולא להוראה מעמיקה. לעומתם, סטודנטים בעלי אוריינטציית הוראה תופסים את המקצוע כמכוון להשגות מטרות חינוכיות מגוונות ומייחסים חשיבות רבה גם להיבטים פדגוגיים וללמידה.
מטרת המחקר הנוכחי היא לתאר את התירבות של סטודנטים בהכשרה להוראת חינוך גופני ולבחון את הערכים, האמונות והתפיסות שלהם בכל הקשור לחינוך גופני. מטרה נוספת היא לבדוק מהם הגורמים שעיצבו את אותם ערכים, אמונות ותפיסות.
המחקר כלל שישה סטודנטים להוראת חינוך גופני בתחילת הכשרתם משלוש אוניברסיטאות באנגליה. כלל הנבדקים, פרט לנבדקת אחת, סיימו תואר ראשון שאינו קשור להוראה לפני תחילת ההכשרה.
נערכו שלושה ראיונות עם הנבדקים: בראיון הראשון הנבדקים נשאלו על האמונות והערכים שלהם בחינוך גופני, שאיפותיהם המקצועיות ועל התירבות שעברו (לדוגמה: "מי הכי השפיע עלייך להתחיל בתהליך ההכשרה להוראה של מורה לחינוך גופני?"). בריאיון השני, כל נבדק התבקש לשחק תפקיד של מורה לחינוך גופני בבית ספר האידיאלי עבורו ולראיין מתמודד למשרה של מורה לחינוך גופני. על הנבדקים לתאר את בית הספר, את מטרות החינוך הגופני ולספק עצות להצטרפות לצוות החינוך הגופני.
בריאיון השלישי קיבלו הנבדקים שלושה תיאורי מקרה והיו צריכים להביע את דעתם. המקרה הראשון עסק במורה בעל אוריינטציית אימון, המלמד פוטבול 35 תלמידים בכיתה ח'. הוא מתרגל עם התלמידים מצבים נייחים, התקפה מול הגנה ומשחק מלא, כיוון שיש להם משחק למחרת. בנוסף, מבקש מהתלמידים להתארגן בקבוצות ולשחק באופן עצמאי.
המקרה השני עסק במורה עם אוריינטציית הוראה. המורה לימדה 26 תלמידות בכיתה ז' כדורעף במשחקונים קטנים המתבססים על אסטרטגיות בסיסיות, העניקה להם משובים והתאימה את המשימות לרמתה של כל תלמידה. המקרה השלישי מתאר פדגוגיה של מורה עם אוריינטציה מעורבת. המורה לימדה 30 תלמידות בכיתה ו' הוקי והודיעה להן שאם מספיק תלמידות ישתתפו באימון ההוקי הראשון, היא תקים קבוצות בית-ספריות. היא העניקה להן משובים טכניים, דגשים למיומנויות ועודדה אותן להגיע לאימון הראשון של הקבוצה.
מתוך הראיונות עם הנבדקים עלו שישה תחומים הקשורים לאמונותיהם, ערכיהם ותפיסותיהם לגבי הוראת חינוך גופני: (1) אוריינטציות ערכיות ומטרות (2) תוכנית הלימודים (3) פדגוגיה (4) אוריינטציות ותכונות של מורים (5) דינמיקות בצוות החינוך הגופני בבית הספר (6) ספורט ופעילות גופנית מחוץ לבית הספר.
מטרה נוספת הייתה לבחון את הגורמים שעיצבו את אותם ערכים, אמונות. מהראיונות עלו שני גורמים אפשריים – גורמי משיכה וגורמים מעצבים.
גורמי המשיכה שנמצאו במחקר זה, בדומה למחקרים אחרים, הם אהבה לספורט ורצון לעבוד עם ילדים ובני נוער. בניגוד לטענותיהם על ספורט ופעילות גופנית מחוץ לבית הספר, הנבדקים דיווחו שהם ציפו לעבוד עם ספורטאים ברמה גבוהה ולפתח את יכולות הספורטיביות שלהם.
הגורמים המעצבים כללו את הצו הסובייקטיבי של כל סטודנט להוראה, לפיו הוא פעל. המעצב המרכזי של הצו הסובייקטיבי הוא החוויה המצטברת ותוכנית הלימודים לפיה למד כל נבדק – שימור חוויות חיוביות שהם חוו בעצמם בבית הספר ושינוי החוויות השליליות. גורם מעצב נוסף הוא ההורים של הנבדקים. חלקם היו מורים לחינוך גופני, תמכו בהחלטתם ועודדו אותם להיות פעילים.
יש לציין כי נמצאו פערים במהלך הראיונות עם הנבדקים: הם תמכו בשימוש בסגנונות הוראה שונים, אך דיברו בעיקר על סגנון התרגול. פער נוסף התגלה כאשר המורים תמכו בפעילות גופנית מחוץ למסגרת בית הספר, בשביל שיותר ילדים יוכלו להשתתף בה, אך גם ציפו לעבוד עם ספורטאים ברמה גבוהה.
לסיכום, המאמר הנוכחי בחן את התירבות של שישה סטודנטים להוראת חינוך גופני, שכלל את הערכים, האמונות והתפיסות שלהם לגבי חינוך גופני. ממצאי המחקר מראים כי הסטודנטים דוגלים באוריינטציה מאוזנת בין תוכנית הלימודים המסורתית והוראה פורמלית לבין פעילות גופנית מחוץ לבית הספר. ממצאים אלה עשויים לסייע בפיתוח תוכניות הכשרה מתאימות יותר למורים לחינוך גופני.
המאמר תורגם מאנגלית ושוכתב לעברית בידי מיטל אוסטרובסקי מהמרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט
מסוגלות עצמית להוראה ולהוראת חינוך גופני
משמעות החיפוש אחר קוהרנטיות בהוראה