דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

| | 27/01/2025

מבוא לאוטיזם

שם הקורס: מבוא לאוטיזם

מנחה/ים.ות: לימור צמח - מטפלת באומנויות ומדריכה, דנה סדס יאיר - מנתחת התנהגות ומדריכת הורים, רכזת סקטור ניתוח התנהגות, פרופסור מאיר לוטן - מדריך פיזיותרפיסטים ומרצה בכיר באוניברסיטת אריאל, טלי מאס - מרפאה בעיסוק MScOT  ופסיכותרפיסטית במשחק לילדים, מדריכה ומנהלת אשכול ב"טיפולי", מיכל מרק - מטפלת באומנות ומדריכה, יוליה אובצ'קין - קלינאית תקשורת ומדריכה, מרגלית כהן - מרפאה בעיסוק MOT, מומחית תחום ויסות חושי, מדריכה בגני תקשורת של "טיפולי", אלונה מולכו חיימוביץ - דוקטורנטית במרכז עזריאלי לאוטיזם ונוירו התפתחות בנגב, מנתחת התנהגות, מדריכת הורים ויועצת שינה, יפעת מירסקי - מנתחת התנהגותBCaBA , חינוך מיוחד התמחות באוטיזםM.A , לימודי הנחיה לחינוך מיני חברתי עם מוגבלויות במכון "ארגמן" ודוקטורנטית לחינוך מיוחד התמחות באוטיזם באוניברסיטת "בר אילן". ניסיון טיפולי והדרכה  בגני התקשורת, מרכז טיפולים ובתי ספר לחינוך מיוחד במשך 20 שנים. הנחתה פרקטיקום בתוכניות הלימודים לניתוח התנהגות התמקדות באוטיזם במסגרות אקדמיות שונות וכיום מנחה תוכניות טיפול פרטיות ומייעצת למנתחות התנהגות.

      תיאור הקורס:

הקורס יאפשר הכרות מעמיקה עם מאפייני האוטיזם בהיבטים התפתחותיים שונים: התפתחות רגשית, מאפיינים תקשורתיים, שפתיים והתנהגותיים, מאפיינים מוטוריים ונוירופיזיולוגיים, עיבוד חושי, אכילה ושינה. סקירת הקריטריונים לאבחנה והצגת תיאורי מקרה. 

  • הקורס יתקיים במתכונת של שיעורים קבוצתיים באופן מקוון.
  • מס' מועדים בשנה: 1.
  • מס' מפגשים: 14.
  • תאריכי ושעות המפגשים: 19/02/2025, 26/02/2025, 05/03/2025, 12/03/2025, 19/03/2025, 26/03/2025, 02/04/2025, 23/04/2025, 07/05/2025, 14/05/2025, 21/05/2025, 28/05/2025, 04/06/2025, 11/06/2025, 20:00-21:30.
  • היקף השעות: 21.
  • תעודת סיום: תשלח בסיום הקורס.
  • קהל היעד: מטפלים/ות ממגוון מקצועות הבריאות ואנשי/נשות צוות חינוכי.

תוכנית המפגשים:

מס' מפגש

תאריך מפגש

שעות

נושא המפגש

שם המרצה

מקורות

1

19/02/2025

20:00-21:30

מבוא לאוטיזם – סקירה היסטורית

לימור צמח

עדנה מישורי, מסע החיים עם אוטיזם

 

פרופ' אסתר דרומי, אוטיזם: מסע להבנת הרצף

 

2

26/02/2025

20:00-21:30

מאפיינים התנהגותיים ותקשורתיים של אוטיזם תוך סקירה של האבחנה לפי ה-DSM5

דנה סדס יאיר

DSM-5

3

05/03/2025

20:00-21:30

היבטים נוירופיזיולוגיים

פרופ' מאיר לוטן

Blatt, G. J. (2012). The neuropathology of autism. Scientifica (Cairo), 2012, 703675.

4

12/03/2025

20:00-21:30

מאפיינים מוטוריים

 

פרופ' מאיר לוטן

Bhat, A. N., Landa, R. J., & Galloway, J. C. (2011). Current perspectives on motor functioning in infants, children, and adults with autism spectrum disorders. Physical Therapy, 91(7), 1116-1129.

5

19/03/2025

20:00-21:30

מושגי יסוד בתחום העיבוד החושי: היכרות עם 8 החושים, דגש על 3 מערכות החוש הפנימיות, הגדרות של מושגים: עיבוד חושי, וויסות חושי, הפרעה בוויסות החושי, תגובתיות יתר, תת תגובתיות, חיפוש חושי ועוד.

טלי מאס

 

zalone, M. E., & Williamson, G. G. (2000). Sensory processing and motor performance in autism spectrum disorders. Autism spectrum disorders: A transactional developmental perspective, 9, 143-166.

6

26/03/2025

20:00-21:30

היכרות עם 3 מודלים מרכזיים: המודל של ויני דאן, המודל של לוסי מילר והמודל של אתי ארד.

 

ניתוח של תיאור מקרה.

 

טלי מאס

 

unn, W. (1999). The Sensory Profile. San Antonio, TX: The Psychological Corporation.

 

Ermer, J., & Dunn, W. ( 1998). The Sensory Profile: A discriminant analysis of children with and without disabilities. American Journal of Occupational Therapy, 52(4), 283-290.

 

Miller, L. J., Schoen, S. A., Mulligan, S., & Sullivan, J. (2017). Identification of sensory processing and integration symptom clusters: A preliminary study. Occupational therapy international, 2017(1), 2876080.

7

02/04/2025

20:00-21:30

התפתחות רגשית וביטויים רגשיים אצל ילדים עם אוטיזם והתמודדות בחדר הטיפולים

מיכל מרק

 

פרק 26-התמודדות עם רגשות מתוך הספר "טיפול באוטיזם"/סטנלי גרינספאן, סרינה וידר

8

23/04/2025

20:00-21:30

מפגש תיאורי מקרה 

מיכל מרק

-

9

07/05/2025

20:00-21:30

מושגים בסיסיים בשפה ותקשורת בראי התפתחותי (שפה, דיבור, תקשורת וקשרי הגומלין ביניהם)אבני הדרך בהתפתחות תקשורת ושפה תוך הדגשת השונות והחוסרים ההתפתחותיים באוכלוסיית ילדי  ASD, תפקיד המבוגר בהתפתחות התקשורת, הקשר בין תקשורת ושפה בגילאי 3-7, תת"ח

יוליה אובצ'קין

 

שרה אבינון (2000). עיין ערך: לשון, הבנה והבעה. תל אביב: מט"ח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית.

 

אפטר, א., הטב, י., ויצמן, א., וטיאנו, ש. (2010). פסיכיאטריה של הילד והמתבגר. הוצאת דיונון, אוניברסיטת תל אביב.

 

רום, סגל,צור (2003). ילד מה הוא אומר?:על התפתחות שפה אצל ילדים.

 

Landa, R. (2007). Early communication development and intervention for children with autism. Mental retardation and developmental disabilities research reviews, 13(1), 16-25.

 

Whitehurst, G. J. (1976). The development of communication: Changes with age and modeling. Child Development, 473-482.

 

Wetherby, A. M., Woods, J., Allen, L., Cleary, J., Dickinson, H., & Lord, C. (2004). Early indicators of autism spectrum disorders in the second year of life. Journal of autism and developmental disorders, 34, 473-493.

 

Wetherby, A. M., Prizant, B. M., & Hutchinson, T. A. (1998). Communicative, social/affective, and symbolic profiles of young children with autism and pervasive developmental disorders. American Journal of Speech-Language Pathology, 7(2), 79-91.

10

14/05/2025

20:00-21:30

מפגש תיאורי מקרה בתחום שפה ותקשורת

יוליה אובצ'קין

 

-

11

21/05/2025

20:00-21:30

הכרות עם המנגנון הפיזיולוגי של האכילה. השפעת קשיים טיפוסיים בעיבוד חושי על מנגנוני האכילה - בררנות, חיפוש אוכל והקשר לפרופריוספציה. אבחוני אכילה רלוונטיים. קשיים טיפוסיים שאנחנו נתקלים בהם ביומיום בגן בזמן ארוחות

מרגלית כהן

s://sosapproachtofeeding.com/parent-libraries

 s://sosapproachtofeeding.com/parent-libraries

 

Seiverling, L., Towle, P., Hendy, H. M., & Pantelides, J. (2018). Prevalence of Feeding Problems in Young Children With and Without Autism Spectrum Disorder: A Chart Review Study. Journal of Early Intervention, 40(4), 335–346

 

Nimbley E, Golds L, Sharpe H, Gillespie-Smith K, Duffy F. Sensory processing and eating behaviours in autism: A systematic review. Eur Eat Disord Rev. 2022 Sep;30(5):538-559. doi: 10.1002/erv.2920. Epub 2022 Jun 23. PMID: 35737818; PMCID: PMC9545673.

 

Marshall J, Hill RJ, Ziviani J, Dodrill P. Features of feeding difficulty in children with Autism Spectrum Disorder. Int J Speech Lang Pathol. 2014 Apr;16(2):151-8. doi: 10.3109/17549507.2013.808700. Epub 2013 Sep 3. PMID: 24001171.

 

Seiverling, L., Towle, P., Hendy, H. M., & Pantelides, J. (2018). Prevalence of Feeding Problems in Young Children With and Without Autism Spectrum Disorder: A Chart Review Study. Journal of Early Intervention, 40(4), 335–346

 

Nimbley E, Golds L, Sharpe H, Gillespie-Smith K, Duffy F. Sensory processing and eating behaviours in autism: A systematic review. Eur Eat Disord Rev. 2022 Sep;30(5):538-559. doi: 10.1002/erv.2920. Epub 2022 Jun 23. PMID: 35737818; PMCID: PMC9545673.

 

Marshall J, Hill RJ, Ziviani J, Dodrill P. Features of feeding difficulty in children with Autism Spectrum Disorder. Int J Speech Lang Pathol. 2014 Apr;16(2):151-8. doi: 10.3109/17549507.2013.808700. Epub 2013 Sep 3. PMID: 24001171

12

28/05/2025

20:00-21:30

מפגש תיאורי מקרה בנושא אכילה

מרגלית כהן

 

-

13

04/06/2025

20:00-21:30

הכרות עם נושא השינה בהיבטים שונים, תפיסות ומושגים עיקריים, התמודדות עם בעיות שינה והקשר בין שינה ואוטיזם.

אלונה מולכו חיימוביץ

Sadeh & Anders, 1993 - Infant sleep problems: Origins, assessment, interventions

Camerota, Propper, & Teti, 2019 - Intrinsic and extrinsic factors predicting infant sleep: Moving beyond main effects

Teti, Kim, Mayer, & Countermine, 2010 - Maternal emotional availability at bedtime predicts infant sleep quality

Tikotzky & Sadeh, 2009a - Maternal Sleep-Related Cognitions and Infant Sleep: A Longitudinal Study From Pregnancy Through the 1st Year

Delemere & Dounavi, 2018 - Parent-Implemented Bedtime Fading and Positive Routines for Children with Autism Spectrum Disorders

Richdale & Schreck, 2019 - Examining sleep hygiene factors and sleep in young children with and without autism spectrum disorder

14

11/06/2025

20:00-21:30

התנהגויות מאתגרות- דיון על מאפייני התנהגות מאתגרת, סוגי התנהגויות מאתגרות, עיקרי הפניה להתמודדות עם התנהגויות מאתגרות בדגש על אינטגרציה טיפולית והצגת תיאורי מקרה

יפעת מירסקי

-

 

דרישות הקורס:

  • השתתפות פעילה במפגשים ומצלמה פתוחה לאורך כל המפגש.