דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

תיאום תנועה

מאת: ד"ר אלה שובל, ד"ר רוני אולמן דרום, ד"ר רות בורשטיין, ד"ר סיגל עוזיאל-קרל

תיוגים: מונחים, חינוך גופני, קואורדינציה, מיומנויות מוטוריות

הגדרת מונחים מתוך: שובל, א., אולמן דרום, ר., בורשטיין, ר., ועוזיאל-קרל, ס. (נמצא בתהליכי הוצאה לאור במשרד החינוך). לקסיקון מונחים בחינוך הגופני.

עדכון אחרון: 08.05.2023

  1. תקציר:

    בימים אלו עובר הלקסיקון משלב העריכה לשלב ההדפסה. בקרוב מאוד יצא לאור. לציון האירוע החשוב מבחינתנו אנחנו שולחות ל"הכשרתון" הגדרות של תיאומי התנועה השונים בתבנית בה הן מוצגות בלקסיקון.

 

תֵּאוּם תְּנוּעָה, תיאום תנועה

تنسيق الحركة                                 motor coordination      

צ"ש – סמיכות; ז'; י'; מ': תיאום התנועה; ר': תיאומי תנועה; ר"מ: תיאומי התנועה

פ' בבניין פיעל: תֵּאֵם, תֵּאֲמָה, תֵּאֲמוּ; מְתָאֵם, מְתָאֶמֶת, מְתָאֲמִים, מְתָאֲמוֹת; יְתָאֵם, תְּתָאֵם, יְתָאֲמוּ, תְּתָאֵמְנָה; תָּאֵם, תָּאֲמִי, תָּאֲמוּ, תָּאֵמְנָה; לְתָאֵם

 

קואורדינציה מוטורית. התפקוד ההרמוני של איברי גוף שונים המתמקדים במטרה אחת באופן היעיל ביותר. בהכללה, ניתן לחלק את תיאום התנועה לשני סוגים:

א. תיאום בין מערכות שרירים, כלומר תיאום הנעשה בתוך הקינסתזיה;

ב. תיאום בין הקינסתזיה לבין מערכות תפיסה אחרות. למשל, בהפגשת כף יד וכף רגל בעיניים עצומות, על המתנועע להעריך את מיקום האיברים בעזרת התחושה הקינסתטית של הרגל והיד הנפגשות. גם במעבר מעמידה על הרגליים לעמידה על הידיים המתנועע אינו רואה את גופו, והבאת כל אחד מהאיברים למקומו החדש נעשית בעזרת התחושה הקינסתטית של כל חלקי הגוף. לעומת זאת, קליעה למטרה בחץ וקשת היא דוגמה לתיאום בין התפיסה החזותית לתפיסה הקינסתטית. התפיסה החזותית מספקת מידע על מיקום המטרה, על גודלה ועל המרחק שלה מהקולע, ואילו התנועה צריכה לתרגם את הנתונים הללו לעבודת שרירים בכוח מסוים ולכיוון הנכון, כדי לקלוע למטרה. כך גם ריקוד במקצב הסמבה הוא דוגמה לתיאום בין התפיסה השמיעתית לתפיסה הקינסתטית. התפיסה השמיעתית מספקת מידע על המקצב, ומקצב התנועה מונחה על ידי מידע זה.

תֵּאוּם תְּנוּעָה בַּזְּמַן, תיאום תנועה בזמן

تنسيق حركي زمني                     motor coordination in time  

צ"ש – סמיכות + צ"י; ז'; י'; מ': תיאום התנועה בזמן; ר': תיאומי תנועה בזמן; ר"מ: תיאומי התנועה בזמן

 

תיאום תנועה תוך שימת לב מיוחדת לגורם הזמן. מקובל להבחין בין שני סוגים של תיאום תנועה בזמן:

א. ביצוע תנועה בעיתוי הנכון – תנועה אחת שלמה, אשר לצורך ביצועה ברצף הנכון יש לערוך תיאום. למשל, קפיצה בדלגית שכדי להצליח בה יש לתאם בין הרגע שבו מגלגלים את החבל לבין הרגע שבו מנתרים.

ב. ביצוע מספר תנועות, בו זמנית, בעיתוי זהה. למשל, באותה עת יד אחת זורקת כדור והיד הנגדית תופסת כדור אחר.

תֵּאוּם תְּנוּעָה גַּס, תיאום תנועה גס    

تننسيق حركي خشن                                          gross body coordination              

צ"ש – סמיכות + ש"ת; ז'; י'; מ': תיאום התנועה הגס; ר': תיאומי תנועה גסים; ר"מ: תיאומי התנועה הגסים

 

קואורדינציה מוטורית גסה. אחת מתשע יכולות בסיסיות של בקיאות גופנית שזיהו פליישמן ופארקר (Fleishman & Parker, 1962), אשר מאפשרות לאפיין ביצועים תנועתיים על פי דרישותיהם מהמבצע. היכולת לתאם את פעילותם של חלק מאיברי הגוף כאשר הגוף נמצא בתנועה, החשובה במהלך ביצוע של מיומנויות מוטוריות גסות. 

לשחקן הרוגבי הנע קדימה אל עבר שטח היריב חשוב למסור את הכדור לשחקן אחר מקבוצתו. הוא נדרש לתיאום תנועה גס כדי לפעול בו זמנית בידיים ובפלג הגוף העליון תוך תנועה.

תֵּאוּם תְּנוּעָה עָדִין, תיאום תנועה עדין

تنسيق حركي لطيف                   fine body coordination              

צ"ש – סמיכות + ש"ת; ז'; י'; מ': תיאום התנועה העדין; ר': תיאומי תנועה עדינים; ר"מ: תיאומי התנועה העדינים

 

קואורדינציה מוטורית עדינה. תיאום תנועה של השרירים הקטנים. נמצא בשימוש בעיקר בשעת תיאום תנועה של היד והאצבעות עם העיניים. תיאום תנועה עדין מתפתח עם הגיל, עד שמערכת העצבים מגיעה לבשלות מלאה. לאחר מכן ניתן לשפר את התיאום רק באמצעות תרגול ארוך ואינטנסיבי.

תֵּאוּם תְּנוּעָה רַב-גַּפִּי, תיאום תנועה רב-גפי

تنسيق حركي متعدد الاطراف                   multilimb coordination      

צ"ש – ש"פ + ש"ת; ז'; י'; מ': התיאום הרב-גפי; ר': תיאומים רב-גפיים; ר"מ: התיאומים הרב-גפיים

 

היכולת לתאם תנועות המערבות גפיים אחדות בעת ובעונה אחת. ליכולת זו נודעת חשיבות רבה במיומנות מוטורית מורכבת. אחת מ-11 יכולות תפיסתיות מוטוריות שזיהו פליישמן ופארקר (Fleishman & Parker, 1962).

שחקן כדורסל הנע קדימה ובמקביל מכדרר בכדור או שחקן כדורעף המבצע 'הנחתה' בכדורעף נסמכים על תיאום רב-גפי כדי להצליח. 


ביבליוגרפיה:

 

Fleishman, E. A., & Parker Jr, J. F. (1962). Factors in the retention and relearning of perceptual-motor skill. Journal of experimental psychology64(3), 215.

פריטי מידע דומים