דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

נושא השיעור: העצמת הנפגע בתוך משחק מלא. השלכת מסקנות מתוך המערך על משחקים אחרים/סיטואציות אחרות בחיים. סיום בעיבוד קבוצתי רגשי, יצירת מרחב בטוח לשיתוף

מאת: איתי איתמר

תיוגים: מערכי-שיעור, היבטים חברתיים, היבטים רגשיים, מחניים, תרגילים ופעילויות, משחקונים

עדכון אחרון: 30.11.-0001

  1. תקציר:

    יחידת הוראה בת ארבעה שיעורים, המיועדת לכיתה ה‘, בנושא ויסות רגשי באמצעות משחק המחניים

נושאי הלימוד

 מיומנויות גופניות:  תנועה במרחב, כיוון למטרה, כיוון וזריקה תו"כ תנועה, פגיעה במטרה נייחת וניידת, צפיית מהלכים טקטיים קדימה.

 הגינות בספורט: רגישות כלפי הזולת (האם אני זורק חזק או חלש, מתחשב בו); יכולת להיות ער לחברי ולגונן בגופי.

 ידע והבנה של גוף האדם בתנועה: ההבנה וההפנמה כי פגיעה של הכדור בגוף אינה בהכרח כואבת, כי אם האפקט החברתי שמאחורי הפגיעה.

יעדי הוראה ואופן בדיקת התכליות

בתחום הגופני

1. התלמיד יתנסה ויחליף תפקידים שונים כפוגע והחומק, ויעמוד על הדרישות הגופניות השונות הנדרשות ממני בכל תפקיד (כפוגע – לכוון, לזרוק חזק מספיק ובזווית הנכון, ואף - זריזות מחשבה, למשל, לא להתמהמה).

2. התלמיד יבין את היכולת שיש לו להגן ולחסום פגיעה באמצעות גופו, יהיה ער ויאתר כדורים הנזרקים לעבר חבריו וייעזר בגופו כדי לחסום אותם/לנצח.

אופן ההערכה: שיח ושיתוף לאחר התנסות אישית וזוגית.

3. התלמיד יתנסה בכיוון למטרה נעה וביכולת לפגוע בה / להמנע ממנה בהתחמקות תוך וויסות כוח ומסירה מכוונת ומתוכננת, תוך תכנון ועבודה קבוצתית.

אופן ההערכה: הגדרת מטרה מראש ופגיעה בה.

בתחום ההכרתי

1. התלמיד יעמיק בחשיבה על ההבדל שבין פגיעה באיברי גוף שונים - אישיים יותר או פחות, ועל הרגישות שיש לנו כלפי כל אחד מהם.

2. התלמיד יתבקש לנבא מספר מהלכים קדימה על מנת להצליח לזנק על עבר הכדור ולחסום בגופו את הזריקה שהחלה בנקודה אחרת.

אופן ההערכה: שיח ושיתוף לאחר התנסות אישית וזוגית.

בתחום החברתי, ריגושי והמוסרי

1. התלמיד יתנסה ויחליף תפקידים שונים כפוגע וחומק, ויעמוד על הדינמיקה החברתית הנוצרת בעקבות כך.

אופן ההערכה: עבודה זוגית, שיח בין מס' משימות

2. התלמידים ידונו בשאלה – האם כשהפגיעה מהווה ניצחון היא פחות משפיעה עלי? מהו מקור הכאב אם כך? (כאשר מסירים כעס ועלבון)

3. התלמיד יתנסה במשחק הדורש עבודה קבוצתית וצורך להיעזר בחבריי על מנת לנצח (אני לא יכול לנצח לבדי רק על ידי פגיעה – אני זקוק לחבריי שיתפסו את המסירה שלי כדי להצליח).

אופן ההערכה: דינמיקה קבוצתית ושאלות שיח.

4. התלמיד יעמוד על ההבדל בין כאב פיזי, לכאב פנימי (עלבון, למשל).

אופן ההערכה: דינמיקה זוגית והחלפת תפקידים

הציוד והעזרים הדרושים לשיעור

  • 8 כדורי ספוג, גומי וסוגים שונים
  • גומי
  • קונוסים או ספסלים לתיחום שטח באולם
  • גופיות לחלוקה לקבוצות

הערות בטיחות

כל ילד רשאי לבחור את סוג הכדור המתאים לו לביצוע המשימות. (אין לכפות סוג כדור מסוים, ניתן לפתוח זאת לשיח).

מהלך השיעור

חימום: תופסת קבוצתית (12 דק')

מחלקים את הכיתה לשתי קבוצות, כאשר קבוצה אחת חומקת, וקבוצה אחת מנסה לתפוס את חברי הקבוצה החומקת. על מנת לתפוס עליהם לגעת עם הכדור באחד מן הבורחים.

אסור להתקדם עם הכדור וניתן רק למסור אותו ולגעת. 

כדור שפגע תוך זריקה, לא נחשב לתפיסה.

מי שנתפס מתיישב.

בתום 3 דקות סופרים את מספר החברים שנשארו, ומתחלפים.

אופציה לשכלול במידת הצורך (עקב דינמיקת בנים בנות): 

במשחק 2 כדורים -משני צבעים שונים. עם הכחול (לדוגמה) ניתן לתפוס רק בנות, ועם הכתום רק בנים.

  • האם תכננתם את המסירות? או שפשוט זרקתם?
  • איך אני מרגיש כאשר פוסלים אותי? האם יש בעיניכם הבדל בין פסילה על ידי נגיעה עם הכדור (או כאשר פוסלים אותי כי תופסים אותי עם הידיים), לעומת פסילה מכדור שנזרק לעברי?
  • איך השפיעה העובדה שהיו שני כדורים שונים על מהלך המשחק?

מחניים

מחניים – משחק מלא עם פסילות

הכיתה תישאר בחלוקה הנוכחית, ונגדיר לכל קבוצה את תחומי המגרש, וקו באמצע המפריד בין המגרשים.

מטרת כל קבוצה – לפסול את חברי הקבוצה השניה על ידי פגיעה בהם בעזרת הכדור, מהאוויר, ומבלי שתפסו את הכדור. מי שהכדור פגע בו ועף – נפסל, ומתיישב בצד. (ללא שבוי מדומה).

אין לבצע צעדים עם הכדור.
במידה והכדור נתפס על ידי הקבוצה השניה – הזורק ייחשב לפסול.

במשחק זה ההבדל העיקרי, הוא שפגיעה מהווה פסילה (מושג חדש שלא הופיע קודם). משמעות הפסילה היא חסרון קבוצתי, אך הפסילה היא אישית. (נותן מקום לרגשות של אכזבת הקבוצה, השפלה).

אופציונלי - מחניים – משחק מלא עם שבויים

נחזור על המשחק הקודם, אולם כאשר מישהו נפסל, הוא הופך להיות שבוי אישי של מי שפסל אותו. במידה והפוסל נפסל בעצמו, השבוי חוזר.

  • מה ההבדל בין שני המשחקים ששיחקנו?
  • באיזו מהם הפסילה מאכזבת יותר?
  • במידה ומישהו הגיב בצורה שלילית או קשה ננסה לנתח ביחד איתו, מה מבין הדברים הוא זה שגגרם לו להגיב כך? (הכאב, הפסילה, ההפסד, הלחת החברתי, וכו')

מחניים עם שבוי מדומה

בגרסה זו – מי שנפסל הופך להיות שבוי מדומה, העומד מחוץ לקווי הקבוצה היריבה. אין ביכולתו להיפסל, אך הוא ממשיך להיות חלק מהמשחק בנסיון לפסול אחרים.

  • מה ההבדל בין גרסאות המחשקים לדעתכם?
  • באיזו אני מגיב יותר קשה לפסילה? מדוע?

מחניים עם כדור אחד – מגדרי

עם שבוי מדומה. ניתן לפסול במגבלה הבאה: בנים פוסלים בנים, בנות פוסלות בנות

  • איזה הבדל יוצר חוק זה? האם הוא השפיע על האופן בו שיחקתם?
  • האם יש מישהו שהיה מוכן לספוג כדור כל מנת להציע חבר/ת קבוצה שלו? מה גורם לי להעז להיפגע על ידי הכדור שעד כה פחדתי/חמקתי ממנו? (לנסות להפנות לאנשים שספציפית עד כה נמנעו/לקחו קשה פגיעה ע"י כדור)
  • מדוע כאשר הכדור פוגע בי, והצלתי מישהו אחר, אני לא מגיב בצורה קשה?

מחניים עם שני כדורים- מגדרי

עם שבוי מדומה. מגבלה: כדור אחד יכול לפסול רק בנים וכדור שני רק בנות

  • כיצד כלל זה השפיע על אופן המשחק? האם הוא השפיע על האופן בו שיחקתם או על השליטה שלכם במשחק?


ביבליוגרפיה: קורס יסודות התנועה עפ"י לבאן דרכים בהוראת החינוך הגופני והספורט/ ישראל ונורית הררי

פריטי מידע דומים

יחידת הוראה - שימוש במחניים ככלי לויסות רגשי

מאת: איתי איתמר

תכנון יחידת הוראה בנושא שימוש במחניים ככלי לויסות רגשי-חברתי

קרא עוד

יחידת הוראה - שימוש במחניים ככלי לויסות רגשי: שיעור מספר 3 מתוך 4

מאת: איתי איתמר

נושא השיעור: שילוב המושג פסילה, ההשפעה של "יריבות" על עוצמת הפגיעה, העצמת הנפגע, המשגת התגובה הרגשית מודעות להבדל הרגשי של פגיעה באיברים שונים, כיצד אני מגיב לפגיעה?

קרא עוד