facebook tracking pixel
חיפוש סגור

נושא השיעור: פגיעה על ידי כדור במסגרת משחק, שילוב מושג - פגיעה/יריבות. מודעות להבדל הרגשי של פגיעה באיברים שונים, כיצד אני מגיב לפגיעה?

מאת: איתי איתמר

תיוגים : מערכי-שיעור, היבטים חברתיים, היבטים רגשיים, מחניים, תרגילים ופעילויות, משחקונים
מקור: יסודות התנועה עפ"י לבאן דרכים בהוראת החינוך הגופני והספורט/ ישראל ונורית הררי

שנת פרסום: 2019 | תאריך פרסום: 30.07.2019 | תאריך עדכון אחרון: 15.12.2019

  1. תקציר:

    יחידת הוראה בת ארבעה שיעורים, המיועדת לכיתה ה‘, בנושא ויסות רגשי באמצעות משחק המחניים

נושאי הלימוד

 מיומנויות גופניות:  תנועה במרחב, כיוון למטרה, כיוון וזריקה תו"כ תנועה, פגיעה במטרה נייחת וניידת

 הגינות בספורט: רגישות כלפי הזולת (האם אני זורק חזק או חלש, מתחשב בו)

 ידע והבנה של גוף האדם בתנועה: מודעות על ההבדל בפגיעה באיברי גוף שונים - לא כל פגיעה זהה

יעדי הוראה ואופן בדיקת התכליות

בתחום הגופני

1. התלמיד יתנסה ויחוש בעוצמה של כאב הפגיעה בכדור באיברים שונים, תוך כדי תנועה (פגיעה בעוצמה).

2. התלמידים יתרגלו מיומנויות של תפיסה, זריקה ומסירה תוך עבודה קבוצתית, הנדרשות במשחק מחניים.

אופן ההערכה: שיח ושיתוף לאחר התנסות אישית וזוגית.

3. תלמיד יתנסה בכיוון למטרה (איבר של חבר ממול), וויסות כוח ופגיעה במטרות נייחות שונות, תוך תכנון ועבודה קבוצתית.

אופן ההערכה: הגדרת מטרה מראש ופגיעה בה.

בתחום ההכרתי

1. התלמיד יעמיק בחשיבה על ההבדל שבין פגיעה באיברי גוף שונים - אישיים יותר או פחות, ועל הרגישות שיש לנו כלפי כל אחד מהם.

2. התלמיד יחשוב - היכן כואב לי יותר והיכן פחות? היכן מתאים לי שיפגעו בי?

3. התלמיד יחשוב – מהי אסטרטגיית הפגיעה הבטוחה ביותר? לאן כדאי לכוון? (זריקה תוך כיוון ולא סתם לזרוק)

אופן ההערכה: שיח ושיתוף לאחר התנסות אישית וזוגית.

בתחום החברתי, ריגושי והמוסרי

1. התלמיד יתמודד עם פגיעה של כדורים מסוגים שונים - ללא אלמנט הפתעה, עם ובלי בחירה שלו היכן נכון לו.

2. התלמיד יעמוד על הסיכון להיפגע, בניסיון לתפוס כדור ויאזור אומץ לצאת מאזור הנוחות לקחת סיכון ולנסות לתפוס כדור.

3. התלמיד יתנסה במהלך קבוצתי ושיתוף פעולה לשם פסילה על ידי כדור. תכנון מהלך פגיעה ועבודה קבוצתית (שליטה בכעס, פגיעה מתוכננת ולא אימפולסיבית)

אופן ההערכה: שאלות שיח.

4. התלמיד יעסוק בשאלות – האם אני רגיש ליריב שמולי? כיצד אני מגיב לפגיעה? (מהו מקור הכעס?)

אופן ההערכה: דינמיקה זוגית והחלפת תפקידים

הציוד והעזרים הדרושים לשיעור

  • 16 כדורי ספוג
  • גומי
  • קונוסים או ספסלים לתיחום שטח באולם
  • גופיות לחלוקה לקבוצות
  • ציור של גוף האדם עם נק' לפי איברים

הערות בטיחות

כל ילד רשאי לבחור את סוג הכדור המתאים לו לביצוע המשימות. (אין לכפות סוג כדור מסוים, ניתן לפתוח זאת לשיח).

מהלך השיעור

חימום: טאץ' דאון (10 דק')

נחלק את הכיתה לשתי קבוצות (בעזרת גופיות / גווני חולצות).
מטרת כל קבוצה היא להניח את הכדור בקו המסמן את ה"שער" בקצה השני של המגרש.
אין ללכת עם הכדור, ועל כן הקבוצה יכולה להתקדם באמצעות מסירות בלבד.
נקודה חוקית תיחשב הנחת הכדור בלבד, ולא זריקה.

הקבוצה הראשונה שמגיעה ל-3 נק' מנצחת.

חלק מכין - שבויים זוגות עפ"י איברים (12 דק')

המטרה היא לרענן את מה שנעשה משבוע שעבר, ואת מקרא האיברים השונים.

כל זוג משחק בכדור אחד, בתוך תחומי מגרש מוגדרים מראש. כל הזוגות מפוזרים בתחומי אותו המגרש.
תוך כדי תנועה במרחב - עליכם לפגוע עם הכדור בבן הזוג שלכם.

כל פגיעה מהווה נק' ע"פ האיבר בו פגעתם ע"פ המקרא (נציג את הציור המהווה מקרא נק').
מותר להתקדם עם הכדור מקסימום 3 צעדים. אם הצלחתם לתפוס את הכדור מהאוויר - נקודה הולכת לתופס.


שאלות לעיבוד: 

  • האם כיוונתם לאיבר מסוים? או שסתם זרקתם? לאיזה איברים כיוונתם?
  • לאן כדאי לי לזרוק כדי להבטיח נק' בטוחה?
  • מה עלי לעשות על מנת למנוע מהיריב שלי לתפוס את הכדור? (לזרוק מיד, מבלי להתמהמה)
  • האם לאחר שפגעו בכם, התחלתם לשחק באופן שונה?
  • האם יש איברים שפחות נוח לי שיפגעו בהם? אילו? למה?

חלק מרכזי- זיקוקים (15 דק')

הכיתה מתחלקת לשתי קבוצות (כמו בטאצ'דאון).
קבוצה אחת תשחק בתפקיד - המתחמקת, והשניה - בתפקיד הפוגעת.

יוגדרו תחומי המגרש של כל משחק (ניתן לתחם בעזרת ספסלים, קונוסים, או קווים על הרחבה), כאשר הקבוצה החומקת נשארת בתוך מרכז תחומי המגרש, ועל הקבוצה הפוגעת לנוע סביב ההיקף מבלי להיכנס לתוך תחומי המגרש.

כל מערכה תתקיים למשך 4 דק', אשר במהלכן כל קבוצה צריכה לצבור נקודות:
הקבוצה הפוגעת מרוויחה נקודות על ידי פגיעה בקבוצה החומקת.
הקבוצה החומקת יכולה לנסות לתפוס את הכדור מן האוויר, כאשר כל תפיסה תזכה אותה בנקודה.
לאחר 4 דקות הקבוצות תתחלפנה בתפקידים.
הקבוצה המנצחת היא זאת אשר צברה יותר נקודות בתום שתי המערכות.


עיבוד וסיכום

  • איך הרגשתם כאשר פגע בכם הכדור?
  • לנסות לאתר מישהו שהגיב בצורה קשה לפגיעה של הכדור, ולנסות לדובב מדוע הגיב כך? (האם בגלל הכאב? ההפסד? התחושה שאיכזב את חברי קבוצתו?)
  • האם ניסיתם לתפוס כדור שנזרקו לעברכם? מה ניתן ללמוד על הקבוצה אשר צברה הרבה נקודות כאשר היתה בתוך תחומי המגרש?
  • האם ניסיתם לכוון למישהו מסוים/איבר מסוים, או פשוט זרקתם?
  • האם כשקיבלתם כדור - מיד זרקתם אותו, או שניסיתם להתמסר עם חבריכם?
  • האם שיחקתם משחק אישי או קבוצתי?
  • האם יש הבדל בין כאשר הכדור פגע בי במשחק הזוגות, לבין המשחק הקבוצתי? ממה נובע ההבדל? (האם ההבדל הוא - הלחץ הקבוצתי, העובדה שקודם הרגשתי בנוח בזוג, המשמעות של הפסד קולקטיבי?)

מערכים דומים

יחידת הוראה - שימוש במחניים ככלי לויסות רגשי: שיעור מספר 1 מתוך 4

מאת: איתי איתמר

נושא השיעור: מגע על ידי כדור, פגיעה בקצב שלי, מודעות גוף לפגיעה באיברים שונים

הוראה ולמידה

קרא עוד

יחידת הוראה - שימוש במחניים ככלי לויסות רגשי: שיעור מספר 3 מתוך 4

מאת: איתי איתמר

נושא השיעור: שילוב המושג פסילה, ההשפעה של "יריבות" על עוצמת הפגיעה, העצמת הנפגע, המשגת התגובה הרגשית מודעות להבדל הרגשי של פגיעה באיברים שונים, כיצד אני מגיב לפגיעה?

הוראה ולמידה

קרא עוד

יחידת הוראה - שימוש במחניים ככלי לויסות רגשי: שיעור מספר 4 מתוך 4

מאת: איתי איתמר

נושא השיעור: העצמת הנפגע בתוך משחק מלא. השלכת מסקנות מתוך המערך על משחקים אחרים/סיטואציות אחרות בחיים. סיום בעיבוד קבוצתי רגשי, יצירת מרחב בטוח לשיתוף

הוראה ולמידה

קרא עוד

יום ספורט בתחנות לכלל התלמידים

מאת: שני ממן

יום ספורט בתחנות לכלל התלמידים

הוראה ולמידה

פעילות גופנית וספורט

קרא עוד