- אודות
- המסלול האקדמי
-
- לימודי תעודה
- מכינות
- רישום לתואר ראשון
מאת: איתי איתמר
תיוגים: מערכי-שיעור, היבטים חברתיים, היבטים רגשיים, מחניים, תרגילים ופעילויות, משחקונים
עדכון אחרון: 15.12.2019
תקציר:
יחידת הוראה בת ארבעה שיעורים, המיועדת לכיתה ה‘, בנושא ויסות רגשי באמצעות משחק המחניים
מיומנויות גופניות: תנועה במרחב, כיוון למטרה ופגיעה במטרה
הגינות בספורט: רגישות כלפי הזולת (האם אני זורק חזק או חלש, מתחשב בו)
ידע והבנה של גוף האדם בתנועה: מודעות על ההבדל בפגיעה באיברי גוף שונים - לא כל פגיעה זהה
התלמיד יעמיק בחשיבה על ההבדל שבין פגיעה באיברי גוף שונים - אישיים יותר או פחות, ועל הרגישות שיש לנו כלפי כל אחד מהם.
התלמיד יחשוב - היכן כואב לי יותר והיכן פחות? היכן מתאים לי שיפגעו בי?
התלמיד יתמודד עם פגיעה של כדורים מסוגים שונים - ללא אלמנט הפתעה, עם ובלי בחירה שלו היכן נכון לו.
כל תלמיד יגלה רגישות כלפי חברו, ויהרהר כמה חזק אני זורק ואיך אני מרגיש כלפי פגיעה במישהו אחר.
התלמיד יעסוק בשאלה – האם אני מגיב אחרת לאחר שפגעו בי בכדור?
כל ילד רשאי לבחור את סוג הכדור המתאים לו לביצוע המשימות. (אין לכפות סוג כדור מסוים, ניתן לפתוח זאת לשיח).
משחקים תופסת ברחבי המגרש (נגדיר גבולות מגרש).
התופס מחזיק כדור ומנסה לתפוס את חבריו על ידי מגע עם הכדור (לא לזרוק - לגעת).
מי שנתפס עומד במקום עם ידיים למעלה ע"מ לסמן שנתפס.
תלמיד אחר משחק בתפקיד "המציל" - אוחז בחישוק, איתו הוא יכול להציל את שנתפסו, על ידי השחלת החישוק על הילד שנתפס מלמעלה למטה.
המשימה מבוצעת ביחידים - כל אחד לעצמו.
בעוד רגע יפוזרו במגרש כדורים מסוגים שונים. כל תלמיד בוחר את הכדור שמתאים לו.
לאחר שהבינו, נפזר את הכדורים.
במהלך התרגיל נאתגר: נסו לזרוק גבוה יותר, או למרחק.
כל זוג משחק בכדור אחד, בתוך תחומי מגרש מוגדרים מראש. כל הזוגות מפוזרים בתחומי אותו המגרש.
תוך כדי תנועה במרחב - עליכם לפגוע עם הכדור בבן הזוג שלכם. כל פגיעה מהווה נקודה לפוגע.
אם הצלחתם לתפוס את הכדור מהאוויר - נקודה הולכת לתופס. (בסגנון חתול ועכבר, תוך תנועה במרחב - משימה דינמית).
הערות: נקודה נחשבת רק במידה והפגיעה נעשה בגובה כתפיים ומטה.
נציג איור של גוף האדם כאשר כל איבר מקבל ניקוד שונה.
בני הזוג מסתדרים לאורך שני קווים זה מול זה. הזורקים על קו אחד, וה"נפגעים" על הקו שממול. ה"נפגע" - עומד בפישוק ללא תזוזה ובידיים פרוסות לצדדים (כמו בציור).
מטרת בני הזוג היא לצבור יחד נקודות, על ידי פגיעה באיברים שונים ע"פ המקרא.
הנפגע בוחר בעצמו באיזה איבר הוא מאפשר לפוגע לפגוע בו. (יכריז מספר, והפוגע יבחר באחד מאברי המספר וינסה לפגוע).
בני הזוג מהווים צוות המנסה לצבור יחדיו 15 נקודות.
לאחר מכן מתחלפים. (סה"כ 30 נק')
נחזור על המשימה, כאשר על בני הזוג לצבור 15 נקודות על ידי פגיעה באיברים.
בסיבוב זה - הנפגע לא בוחר ולא יכול להתכונן באיזה איבר יפגע בו הכדור (אלמנט ההפתעה).
לאחר מכן מתחלפים (סה"כ 30 נק')
נושא השיעור: פגיעה על ידי כדור במסגרת משחק, שילוב מושג - פגיעה/יריבות. מודעות להבדל הרגשי של פגיעה באיברים שונים, כיצד אני מגיב לפגיעה?
תכנון יחידת הוראה בנושא שימוש במחניים ככלי לויסות רגשי-חברתי