facebook tracking pixel
חיפוש סגור

נושא השיעור: מגע על ידי כדור, פגיעה בקצב שלי, מודעות גוף לפגיעה באיברים שונים

מאת: איתי איתמר

תיוגים : מערכי-שיעור, היבטים חברתיים, היבטים רגשיים, מחניים, תרגילים ופעילויות, משחקונים
מקור: יסודות התנועה עפ"י לבאן דרכים בהוראת החינוך הגופני והספורט/ ישראל ונורית הררי

שנת פרסום: 2019 | תאריך פרסום: 29.07.2019 | תאריך עדכון אחרון: 15.12.2019

  1. תקציר:

    יחידת הוראה בת ארבעה שיעורים, המיועדת לכיתה ה‘, בנושא ויסות רגשי באמצעות משחק המחניים

נושאי הלימוד

 מיומנויות גופניות:  תנועה במרחב, כיוון למטרה ופגיעה במטרה

 הגינות בספורט: רגישות כלפי הזולת (האם אני זורק חזק או חלש, מתחשב בו)

 ידע והבנה של גוף האדם בתנועה: מודעות על ההבדל בפגיעה באיברי גוף שונים - לא כל פגיעה זהה

יעדי הוראה ואופן בדיקת התכליות

בתחום הגופני

  1. התלמיד יתנסה ויחוש בעוצמה של כאב הפגיעה בכדור באיברים שונים.
  2. התלמיד יעמוד על ההבדל האינדיווידואלי של עוצמת הפגיעה כאשר הכדור נזרק מגובה, מרחק ועוצמה שונים.
  3. התלמיד יתנסה בכיוון למטרה (איבר של חבר ממול), וויסות כוח ופגיעה במטרות נייחות שונות.
אופן ההערכה: שיח ושיתוף לאחר התנסות אישית וזוגית.

בתחום ההכרתי

  1. התלמיד יעמיק בחשיבה על ההבדל שבין פגיעה באיברי גוף שונים - אישיים יותר או פחות, ועל הרגישות שיש לנו כלפי כל אחד מהם.

  2. התלמיד יחשוב - היכן כואב לי יותר והיכן פחות? היכן מתאים לי שיפגעו בי?

  3. בונוס - שיח על מאורי השמים השונים.
אופן ההערכה: שיח ושיתוף לאחר התנסות אישית וזוגית.

בתחום החברתי, ריגושי והמוסרי

  1. התלמיד יתמודד עם פגיעה של כדורים מסוגים שונים - ללא אלמנט הפתעה, עם ובלי בחירה שלו היכן נכון לו.

  2. כל תלמיד יגלה רגישות כלפי חברו, ויהרהר כמה חזק אני זורק ואיך אני מרגיש כלפי פגיעה במישהו אחר.

    אופן ההערכה: שיח ושיתוף לאחר התנסות אישית וזוגית.
  3. התלמיד יעסוק בשאלה – האם אני מגיב אחרת לאחר שפגעו בי בכדור?

    אופן ההערכה: עבודת דינמיקה זוגית והחלפת תפקידים

הציוד והעזרים הדרושים לשיעור

  • 16 כדורי ספוג או כדורים שונים
  • גומי
  • קונוסים לסימון קווים במידת הצורך
  • חישוק
  • איור של גוף האדם עם נק' לפי איברים

הערות בטיחות

כל ילד רשאי לבחור את סוג הכדור המתאים לו לביצוע המשימות. (אין לכפות סוג כדור מסוים, ניתן לפתוח זאת לשיח).

מהלך השיעור

חימום: תופסת שמש ירח (5 דק')

משחקים תופסת ברחבי המגרש (נגדיר גבולות מגרש).
התופס מחזיק כדור ומנסה לתפוס את חבריו על ידי מגע עם הכדור (לא לזרוק - לגעת).
מי שנתפס עומד במקום עם ידיים למעלה ע"מ לסמן שנתפס.
תלמיד אחר משחק בתפקיד "המציל" - אוחז בחישוק, איתו הוא יכול להציל את שנתפסו, על ידי השחלת החישוק על הילד שנתפס מלמעלה למטה.

חלק מכין - כל אחד מנסה להיפגע על ידי הכדור (10 דק')

המשימה מבוצעת ביחידים - כל אחד לעצמו.

בעוד רגע יפוזרו במגרש כדורים מסוגים שונים. כל תלמיד בוחר את הכדור שמתאים לו.

  1. על כל תלמיד לזרוק את הכדור באוויר ולנסות שבעת הנחיתה הכדור יפגע באחת מידיו – 10 פעמים. (מבלי לתפוס או להכות בכדור. הכדור נוחת ופוגע בזורק).
  2. חיזרו על התרגיל -  הפעם המטרה היא לפגוע באחת הרגליים. (לא להקפיץ או לבעוט בכדור).

לאחר שהבינו, נפזר את הכדורים.

במהלך התרגיל נאתגר: נסו לזרוק גבוה יותר, או למרחק.

  1. חיזרו על התרגיל, רק שהפעם על הכדור לפגוע בכל איבר אחר שאינו היד או הרגל.
    נסו שהכדור יפגע בכם באיברים אחרים.
    כל אחד מנסה שהכדור יפגע בו בכל פעם בחלק שונה בגוף.

  • באילו איברים מקוריים פגע בכם הכדור?
  • האם מישהו היה מוכן שהכדור יפגע בגבו?
  • האם מישהו היה מוכן שהכדור יפגע בפניו? כן/לא - מדוע?

שבויים זוגות (10 דק')

כל זוג משחק בכדור אחד, בתוך תחומי מגרש מוגדרים מראש. כל הזוגות מפוזרים בתחומי אותו המגרש.

תוך כדי תנועה במרחב - עליכם לפגוע עם הכדור בבן הזוג שלכם. כל פגיעה מהווה נקודה לפוגע.

אם הצלחתם לתפוס את הכדור מהאוויר - נקודה הולכת לתופס. (בסגנון חתול ועכבר, תוך תנועה במרחב - משימה דינמית).

הערות: נקודה נחשבת רק במידה והפגיעה נעשה בגובה כתפיים ומטה.


  • האם כיוונתם לאיבר מסוים? לאיזה איבר כיוונתם?
  • מהו הסיכון שאני לוקח כאשר אני מכוון לבטן? (מסתכן בכך שהמתחרה מולי עשוי לתפוס את הכדור)
  • מדוע לדעתכם הוגדר כי נקודה חוקית היא פגיעה מגובה כתפיים ומטה?
  • האם לדעתכם צריך להגדיר מחוץ למשחק גם איברים אחרים? אם כן - אילו ומדוע?

אבחנה בין איברים שונים (20 דק')

נציג איור של גוף האדם כאשר כל איבר מקבל ניקוד שונה.

בני הזוג מסתדרים לאורך שני קווים זה מול זה. הזורקים על קו אחד, וה"נפגעים" על הקו שממול. ה"נפגע" - עומד בפישוק ללא תזוזה ובידיים פרוסות לצדדים (כמו בציור).

מטרת בני הזוג היא לצבור יחד נקודות, על ידי פגיעה באיברים שונים ע"פ המקרא.

משימה מס' 1

הנפגע בוחר בעצמו באיזה איבר הוא מאפשר לפוגע לפגוע בו. (יכריז מספר, והפוגע יבחר באחד מאברי המספר וינסה לפגוע).

בני הזוג מהווים צוות המנסה לצבור יחדיו 15 נקודות.

לאחר מכן מתחלפים. (סה"כ 30 נק')


  • בכמה איברים שונים פגעתם? האם בכל זריקה כיוונתם לאיבר אחר?
  • מה הייתה האסטרטגיה שלכם לצבירת הנקודות?
  • האם היה הבדל בין מי שהיה הזורק ראשון, לבין מי שעשה זאת לאחר שכבר פגעו בו?

משימה מס' 2

נחזור על המשימה, כאשר על בני הזוג לצבור 15 נקודות על ידי פגיעה באיברים.

בסיבוב זה - הנפגע לא בוחר ולא יכול להתכונן באיזה איבר יפגע בו הכדור (אלמנט ההפתעה).

לאחר מכן מתחלפים (סה"כ 30 נק')


  • מה ההבדל בין המשימה הקודמת לזאת? (אלמנט ההפתעה)
  • האם היה הבדל בהרגשה שלכם? מה עדיף – לדעת איפה פוגעים בי או לא?
  • איך הרגשתם בתור הפוגע? בתור הנפגע? איזה הבדל נוצר לאחר שהחלפתם תפקידים?
  • האם מישהו הרגיש צורך "לנקום" / לכוון לאיבר מסוים?

מערכים דומים

יחידת הוראה - שימוש במחניים ככלי לויסות רגשי: שיעור מספר 2 מתוך 4

מאת: איתי איתמר

נושא השיעור: פגיעה על ידי כדור במסגרת משחק, שילוב מושג - פגיעה/יריבות. מודעות להבדל הרגשי של פגיעה באיברים שונים, כיצד אני מגיב לפגיעה?

הוראה ולמידה

קרא עוד

יחידת הוראה - שימוש במחניים ככלי לויסות רגשי: שיעור מספר 3 מתוך 4

מאת: איתי איתמר

נושא השיעור: שילוב המושג פסילה, ההשפעה של "יריבות" על עוצמת הפגיעה, העצמת הנפגע, המשגת התגובה הרגשית מודעות להבדל הרגשי של פגיעה באיברים שונים, כיצד אני מגיב לפגיעה?

הוראה ולמידה

קרא עוד

יחידת הוראה - שימוש במחניים ככלי לויסות רגשי: שיעור מספר 4 מתוך 4

מאת: איתי איתמר

נושא השיעור: העצמת הנפגע בתוך משחק מלא. השלכת מסקנות מתוך המערך על משחקים אחרים/סיטואציות אחרות בחיים. סיום בעיבוד קבוצתי רגשי, יצירת מרחב בטוח לשיתוף

הוראה ולמידה

קרא עוד

יום ספורט בתחנות לכלל התלמידים

מאת: שני ממן

יום ספורט בתחנות לכלל התלמידים

הוראה ולמידה

פעילות גופנית וספורט

קרא עוד