דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

איך להעביר שיעור יוגה מוצלח לילדים

"גישה של חביבות, רחמים, שמחה, שוויון נפש כלפי מושאים הגורמים לאושר, סבל, שכר ועונש  - מצלילה את התודעה." 33 1. פטנג'לי

"מחלה, עצלות, ספקנות, זלזול, עמימות, פיזור, ראיה מוטעית, שלבי היוגה שלא הושגו וחוסר היציבות בהם – אלה ההפרעות של התודעה, אלה המכשולים". 1.30 פטנג'לי

10 הדיברות למורה ליוגה לילדים

יוגה לילדים זה כיף!  יוגה לילדים זה אתגר!

בקורס מורים ליוגה לילדים, אנו לומדים טכניקות שונות ומגוונות לעבודה עם ילדים. אך בסופו של דבר המורה, מנוסה ככל שיהיה תמיד יחזור ויתמודד עם אותם אתגרים לפעמים ממש כאילו סיים אתמול קורס מורים ליוגה לילדים. לדעתי, זה היופי של המקצוע, שהוא כל הזמן מפתיע ולא שגרתי.

אבל אם נקפיד על הכללים הבאים בשעורי יוגה לילדים, כל מה שלמדנו בקורס מורים ליוגה לילדים יפרח ממש כמו פרחים באביב.

1. הגישה של המורה ליוגה לילדים תהיה פתוחה זורמת ויצירתית. מומלץ לעשות תרגול רוחני, ישיבה ומדיטציה לפני השיעור על מנת להגיע ממוקד רגוע ושמח. רצוי להגיע כרבע שעה לפני השיעור כדי ליצור ולהעמיק את הקשר אישי עם הילדים והגננת\המבוגר האחראי וללמוד על מצב הרוח באותו היום.

2. המורה, יהיה בוגר קורס מורים ליוגה לילדים מקצועי ומוכר, יהיה בעצמו מתרגל ותלמיד נלהב ומלא תשוקה, ויפגין אהבה רבה ליוגה. המורה ישאף להנהיג ולא לשלוט, קרין צניעות ומתינות, בטחון עצמי ומיקוד במטרת השיעור, הוא המוביל של השיעור ועליו להיות ספונטני במהלך השיעור. המורה מוביל את השעור מתוך מקום של שקט ורוגע, בטחון. הוא מרכז של שקט במידה וההתרחשות תזזיתית.

3. גבולות [מול]  ביטוי אישי וחופשי. החל מהשיעור הראשון יציג המורה גבולות ברורים. יבהיר את כללי ההתנהגות בזמן השיעור. הכללים צריכים להיות ברורים גם למבוגר האחראי ובשיתוף פעולה איתו. יחד עם זאת בתוך הגבולות שנקבעו ליצור מרחב שמאפשר ביטוי אישי, יצירתי, אינדיבידואלי וחופשי עם הילדים.

4. מגע פיזי – ילדים זקוקים למגע שהוא מכוון ומרגיע, ומגע שווה יותר מעשר מילים. יחד עם זאת חשוב לגעת מתוך כבוד והקשבה לגבולות האינטימיים

והאינדיבידואלים של כל ילד. מגע חשוב במיוחד במהלך ההרפיה, לשם השקטה קרקוע ויצירת קשר אישי עם הילד. מגע על המצח או על הגב. יחד עם זאת הרגישות במצב ההרפיה היא גבוהה וכדאי לחכות כמה שיעורים לפני המגע. חשוב לשמור על קשר עין עם כל תלמיד ותלמיד במהלך השיעור.

5. שימוש בקול נכון: רך ורגוע, אסרטיבי, ברור, נמוך. לא לצעוק לא לדבר מהר מדי, כזה שמבהיר גבולות אבל ממקום רך ומכיל ונינוח.

6. המורה יהיה אקטיבי במהלך השיעורים, והא מתרגל את כל התנוחות עם הילדים. משתתף פעיל במשחקים. המורה יתחבר לילד הפנימי שבתוכו וליכולת משחקית ויצירתית, התהליך הקסום הה מתחיל כבר בקורס יוגה לילדים, והוא כיפי מאד.

7. חזרות וקביעות [מול] שינוי – טקסטים קבועים בפתיחה בסיום ובחימום יוצרים מסגרת מובנת וסדר קבוע במהלך השיעור. אין לוותר עליהם. בקשו מהילדים לאומר אותם יחד אתכם. זה נותן להם מקום ברור נוסף בהם בטחון. אין לעשות שינויים גדולים מהר מידי, הילדים לא ישתפו אתכם פעולה וישתעממו. אל תחששו לחזור שוב ושוב על אותו משחק אחד במהלך כמה חודשים. לפני שמלמדים משהו חדש, יש לחזור על מה שנלמד.

8. קצב השיעור – על השיעור להיות קצבי וזורם. מהיר. מעברים חדים וברורים בין תנועה לשקט. התפרקות לרגיעה.

9. אלתור – יכולת האלתור והוירטואוזיות של המורה חשובה מאוד במהלך השיעור. כמו שאננו מלמדים בקורס מורים ליוגה לילדים אין להיצמד למערך השיעור שהוכן מראש אלא להיות פתוחים לשינויים ולרעיונות העולים במהלך השיעור אצל המורה וחשוב מכל  - אצל הילדים. אל תהססו לתת לילדים להוביל אותכם ולקסם להגלות לפניכם במלוא עוצמתו.

10. העצמה – טובת הילד והעצמתו יעמדו במקום הראשון. עלינו כמבוגרים לזכור שתודעתו של ילד שונה מתודעתו של מבוגר, ואינה פחותה ממנה.  תשומת לב מיוחדת תינתן לשוני ולהבדלים הפיזיים רגשיים בין הילדים, תוך נתינת מענה לצורכיהם השונים.

מאת: אסנת ישראלי, מורה בכירה ליוגה ויוגה לילדים, מרכזת ומנחה ראשית בקורס מורים ליוגה לילדים המכללה האקדמית בוינגייט.

לפרטים נוספים והרשמה לקורס מורי יוגה לילדים לחצו כאן

 

מאמרים רלוונטים נוספים

קורסים במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)

29/03/2016

קרא עוד

לימודי תיירות במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)

17/10/2012

קרא עוד

הכל על שתיית מים ופעילות גופנית

01/06/2014

קרא עוד

קורס רכיבה טיפולית

25/06/2013

קרא עוד

שתיית מים בפעילות ספורט

25/06/2015

קרא עוד

הרצאה של ד"ר וורנר – פסיכולוג נבחרת גרמניה בכדורגל

12/12/2013

קרא עוד