facebook tracking pixel
חיפוש סגור

מאת: אפרת אמיר

תיוגים : תרגילים ופעילויות, היבטים חברתיים, מערכי-שיעור, חינוך לתנועה

תאריך פרסום: 30.05.2019 | תאריך עדכון אחרון: 30.05.2019

  1. תקציר:

    במאמר זה נראה כיצד אפשר ללמד ילדים על קשרים בינאישיים וכשירויות חברתיות

ידוע שניתן לערער בקלות קשרים בין שניים או בין פרטים בקבוצה: מילה, רמז, מבט, תנועה – אלה יכולים להתפרש בצורה מעוותת ולפגום בקשר או אפילו להרסו כליל.

המחשה

שניים תומכים באצבע אחת בלבד בכל אחד מקצותיו של מקל. כל תנועה או תזוזה קלה, בעיקר כזו שאינה צפויה, תגרום להפלתו של המקל, כלומר להפרת הקשר.

 
בעוד שכאשר הקשר המחבר בין השניים הוא קשר חזק המתבסס על אהבת אמת (שאינה תלויה בדבר), על ידידות, על אמון, על כיבוד הזולת וקבלתו כפי שהוא, וכאשר לשניים ישנן מטרות משותפות, יש סיכוי סביר שקשר כזה יעמוד איתן לנוכח "סערות" חזקות, התפרצויות, משברים, רכילויות וכד'.

כאשר המקשר בין שני בני הזוג או בין שני חברים או בין חברים בצוות הוא חומר חזק וגמיש, כמו רצועת כושר לדוגמה, שמושחלת על שני בני הזוג ונשמרת במתח מתאים, הרי שניתן לנוע, להתקדם, לשנות רמות גובה וכיווני תנועה גם בתנועות פתאומיות וגם בעוצמה רבה בלי לפגום בקשר. כלומר, הקשר ישרוד על אף תמורות וגורמים בלתי צפויים. נדגיש שמתח אופטימלי חייב להיות, אחרת "הרצועה המקשרת" בין השניים בקשר תיפול.

כך גם בין בני הזוג: כאשר אין מתח בכלל, יש חשש ליציבותו של הקשר בין השניים.

התנסות פעילה לדוגמה

ציוד נדרש:

  • מקלות דקים (1-0.5 ס"מ קוטר), באורך 2-1.5 מ' (מחצית ממספר המשתתפים)
  • סרטים מנייר קרפ, כל סרט באורך של כ-2 מטרים (מחצית ממספר המשתתפים)
  • רצועות כושר מגומי חזק או פנימיות של אופניים (מחצית ממספר המשתתפים)

משימות בזוגות עם מקלות

לכל זוג מקל.

  • תנועה במרחב האישי תוך תמיכה במקל באצבע אחת, כאשר המקל בין בני הזוג
  • כנ"ל, תוך החלפת האצבע התומכת. כמה פעמים המקל נפל?
  • החלפת בני זוג
  • תמיכה במקל באותו האופן כמו בסעיפים לעיל, תנועה במרחב הכללי במגוון סוגי התקדמות, כולל ניתורים, קפיצות, ריצה וכו'.
  • כנ"ל תוך התייחסות לזוגות אחרים הנעים במרחב. גם כאן התנועה תכלול ניתורים, ריצה, שינויי כיוון, שינויים ברמות גובה ושינויים במהירות התנועה.

משימות בזוגות עם סרטים

לכל זוג סרט מנייר שקצותיו קשורים בטבעת.

  • השחלת הסרט על שני בני הזוג – תנועה במרחב האישי ושינויי גובה
  • נקרע הסרט – קושרים מחדש. הסרט מתקצר מפעם לפעם
  • תנועה במרחב הכללי תוך שינויי כיוון, שינויים ברמות גובה וכד'
  • החלפת בני הזוג. לכל זוג רצועת כושר המושחלת על שני בני הזוג
  • תנועה חופשית במרחב האישי תוך שינויי גובה, כיוון, מהירות וכו'
  • תנועה חופשית במרחב הכללי תוך התייחסות לאחרים

הערה: חשוב שהרצועה תהיה מתוחה כל הזמן!

שיחה

  • כאשר הקשר בין השניים רופף (מקל, נייר), אזי סביר ששינויים קלים בכיוון, במהירות, בגובה, יגרמו לנפילת המקל או לקריעת הנייר  ניתוק הקשר!
  • כאשר הקשר בין בני הזוג חזק וגמיש (רצועת גומי), סביר שהוא יתקיים גם כאשר יהיו מכשולים וקשיים (פיזיים, נפשיים, חברתיים וכו')
  • כאשר כלל אין מתח (רצועת כושר רפויה), יש חששות להתפוגגות הקשר. נדרש 'מתח' חיובי!
לסיכום, קשרים חלשים מועדים להפרה גם על ידי גורמים ואירועים שוליים קלי ערך. לעומתם, ככל שהקשר חזק יותר ומבוסס יותר, יש סיכוי שישרוד גם לנוכח טלטלות ומשברים מבפנים ומבחוץ.
השאלה הנובעת מהנ"ל היא: איך מעודדים פתיחות ורצון ליצירת קשרים?

אין הכוונה להכתיב מרשמים אלא לעורר מודעות להתנהגויות שחוסמות או מפרות קשרים אנושיים ולחפש דרכים שיאפשרו עמידות הקשרים גם לנוכח קשיים בלתי צפויים.
ישנה חשיבות למודעות עצמית לצורך איתור מוקדם של בעיה בנושא ולצורך ביסוס רצון לשנות יחסים כשלב חשוב בבניה של קשרים מחדש.

מערכים דומים

יחידת הוראה - שימוש במחניים ככלי לויסות רגשי: שיעור מספר 1 מתוך 4

מאת: איתי איתמר

נושא השיעור: מגע על ידי כדור, פגיעה בקצב שלי, מודעות גוף לפגיעה באיברים שונים

הוראה ולמידה

קרא עוד

יחידת הוראה - שימוש במחניים ככלי לויסות רגשי: שיעור מספר 2 מתוך 4

מאת: איתי איתמר

נושא השיעור: פגיעה על ידי כדור במסגרת משחק, שילוב מושג - פגיעה/יריבות. מודעות להבדל הרגשי של פגיעה באיברים שונים, כיצד אני מגיב לפגיעה?

הוראה ולמידה

קרא עוד

יחידת הוראה - שימוש במחניים ככלי לויסות רגשי: שיעור מספר 3 מתוך 4

מאת: איתי איתמר

נושא השיעור: שילוב המושג פסילה, ההשפעה של "יריבות" על עוצמת הפגיעה, העצמת הנפגע, המשגת התגובה הרגשית מודעות להבדל הרגשי של פגיעה באיברים שונים, כיצד אני מגיב לפגיעה?

הוראה ולמידה

קרא עוד

יחידת הוראה - שימוש במחניים ככלי לויסות רגשי: שיעור מספר 4 מתוך 4

מאת: איתי איתמר

נושא השיעור: העצמת הנפגע בתוך משחק מלא. השלכת מסקנות מתוך המערך על משחקים אחרים/סיטואציות אחרות בחיים. סיום בעיבוד קבוצתי רגשי, יצירת מרחב בטוח לשיתוף

הוראה ולמידה

קרא עוד