- אודות
- המסלול האקדמי
-
- לימודי תעודה
- מכינות
- רישום לתואר ראשון
| | 25/07/2018
"בין כובסת לכובשת - עדיף כובשת!"
המשגת" משחק המחניים המעורב" מנקודת המבט של המתודיקה של החינוך הגופני
הקדמה, או נקודת המוצא התיאורטית: המורים אינם מתחילים בהכרח את מלאכת התכנון של פעולותיהם )שיעורים בודדים ויחידות הוראה( מתוך יציאה מהגדרת מטרות, יעדים ותכליות! הם מתחילים דווקא מהגדרה ותיאור של בעיות, המטרידות אותם בהקשרי מסוגלות הביצוע ו/או ידיעותיהם של תלמידיהם, ציפיות של גורמים חיצוניים מהם וכן נושאים ערכיים, שהיו חפצים לשפר בהם את לומדיהם, במשמע של "תיקון עולם" בזעיר אנפין בחזקה של עיבוד נכון של חלקת האלוהים הקטנה ,שניתנה להם לעיבוד. אחרי הכול, אם ננסה לאפיין קטגוריאלית את משפחות מטרות החנ"ג, ניפגש בשלוש משפחות מרכזיות אפשריות: א. חינוך לתנועה ולטיפוח הגוף. ב. חינוך אופיו ועיצוב אישיותו של האדם באמצעות התנועה והספורט. ג. חינוך לביקורתיות ולתיקון עולם בהקשרי החינוך לערכים בעולם הספורט ובכלל. הראשון הוא פוזיטיביסטי באופיו, השני הומאני והשלישי אקסיסטנציאלי במהותו ובמקרה שלנו, אנו ממוקדים בשלישי, הגם שברור מאליו, כי כול אפיזודת חינוך גופני ניזונה במידה מסוימת משלושת העולמות גם יחד.
הבעיה שעלתה במחשבותיי, או הנושא שהטריד אותי, אפוא, בעת אימוץ ועיצוב משחק "המחניים המעורב" נובעים מתוך תופעת ההטרוגניות בשיעורי החינוך הגופני ובעיקר נושא הפער ההולך ומתרחב בין יכולות הבנים לאלה של הבנות בהקשרי משחקי הכדור. למעשה, היא ניתנת להנהרה בשתי נקודות מהותיות:
א .מדוע החברה מתייחסת באופן כה שונה לבנים ולבנות בכלל ובהקשרי עולם הספורט בפרט, כשלהתייחסות הזו יש השפעה מכרעת על הציפיות השונות משני המינים בהקשר הנדון וכתוצאה ישירה מכך גם על התפתחותם של הבדלים משמעותיים ברמת השליטה של בנים ובנות במיומנויות משחקי הספורט?
ב. מהן הדרכים הנכונות לעריכת הפלייה מתקנת בהקשר הזה כדי לקרב את רמת הפעילות וכן את יכולת של הבנות בספורט לזו של הבנים בהנחה, שהדרכים המקובלות בדרך כלל של שילוב בנות במשחקים מעורבים, כגון: בנים חייבים למסור לבנות ובנות יכולות למסור לכול מי שהוא פנוי, או בכול התקפה יש לחייב מעבר הכדור גם אצל בת, שאם לא כן לא תוכל ההתקפה, לא כול שכן אם תסתיים בכבוש השער או הסל ,להיחשב ללגיטימית וכן כיבוש היעד יזכה את הקבוצה הכובשת בניקוד כפול, או אף משולש, אם בת תהא הכובשת, הן דרכים שאינן מספקות.
לבעיה הראשונה נואשתי מלספק תשובה, כי גדולים וחכמים מעמנו, הטורחים על מדוכה זו טרם הצליחו לאפיינה עד תום, לא כול שכן לספק לנו התוויות ו/או מרשמים ריאליים לתיקון, אבל לתשובה השנייה ,סברתי לתומי, אפשר למצוא פעילויות מקרבות על ידי התאמת כללים של משחקים, או אפילו בניית משחקוני תנועה משותפים חדשים.
התהליך המתודי: השלבים הבאים בהרכבת השיעור, או יחידת ההוראה, יהיו יצירת רשימה של מושגי מפתח, המבנים את תחום הדעת, שבמקרה שלפנינו אפשר להגדירו כעולם משחקי התנועה עם כדור, שבתוכו אנו מבקשים לנווט ולהורות פעילות ספציפית מסוימת. רשימה זו נובעת הן מתוך העמדה התיאורטית והן מניתוח קינזיולוגי של הפעילות המשחקית עצמה .רשימה זו תעזור לנו לארגן את החשיבה בהקשרי תכנון סדרת התכליות, שאמורות להנחות את תכנון הפעילות גופה במהלך השיעור, או בסדרת השיעורים. לאחר מכן ,ננסח רשימה של מחוונים להערכת מידת מימוש התכליות במסגרת תהליכי ההערכה על שתי הפזות שלה: המעצבת והמסכמת; ולבסוף, רשימת רעיונות, הנובעים מן ההיגיון המקצועי, המודרך על ידי רשימת התכליות, אשר מצדן הן צמחו מתוך רשימת המושגים, המבנה את תחום הדעת שלנו, שכאמור, במקרה זה הוא תחום משחקי התנועה עם כדור, משפחת משחקי המחניים, ואשר תפקידה הוא לעזור לנו לתכנן את רצף הפעילויות בעת הפקת ההוראה בפועל .
רשימה של מושגי המפתח:
מגדר, הפליה מגדרית, סטיגמות, משחקי תנועה וספורט, הבדלים גופניים בין בנים ובנות, הפלייה מתקנת, שוויון הזדמנויות, מיומנויות תנועה, מסירות וזריקות של כדור, זריזות כרכיב של כושר גופני ,ראייה מרחבית, הבנה טקטית, קבלת החלטות תחת לחץ, אומץ לב ושיתוף פעולה.
רשימת התכליות:
גופניות:
הכרתיות:
חברתיות/ריגושיות:
השלב הבא הוא שלב ניסוח המחוונים, שהרי התכליות מנוסחת ככלל על פי שלוש הדרישות הבאות: יש בהן התייחסות ברורה לשאלה: איזה נושא/ים חדש/ים ילמדו הלומדים במהלך השיעור? מה הם התנאים הדרושים ללמידה )תנאים מתודיים, ובמקרה שלפנינו, הכרה מוקדמת של כללי משחק המחניים הגדול וכן לפחות חלק מן הטקטיקות המקובלות בו( ובמקביל תנאים לוגיסטיים משתמעים כגון, מגרש, רשת כדורעף, הניתנת להנמכה במתכונת רשת טניס, וכדורי ספוג( והנקודה השלישית: כיצד יוודא המורה את מימוש התכליות המוצבות לשיעור, או במילים אחרות, כיצד הוא יוודא שהתלמידים אכן קלטו כהלכה את תלמודם הן זה הגופני-תנועתי והן זה ההכרתי .אגב, ניתן לנסח מחוונים מורכבים, המוודאים למידה תנועתית והכרתית גם יחד ויש אפשרות לערוך שתי סוללות נפרדות. מכול מקום, מאחר שמדובר במלאכה פרקטית ולא במחקר עדיף להשתמש בסוללה אחת בלבד. מכאן, כשמנסחים מחוונים לשיעור או ליחידת ההוראה, מגדירים, למעשה, כבר חלק מן התכלית .מספר דרגות המחוונים נתון להחלטת המורה והוא מקבל החלטות כאלה על פי מידת המורכבות של התכנים, לאמור ככול שהמורכבות נתפסת בעיניו כגדולה יותר, כך, מן הסתם, הוא יבחר להשתמש ביותר מחוונים לאבחון הרמות השונות של שליטה בתכנים והבנתם. על פי רוב, אנו נוטים להשתמש בשלוש דרגות: שולט היטב, שולט באופן בינוני ואינו שולט, שמשמעו טרם השיג את החומר הנלמד וכך נעשה גם הפעם.
המחוונים:
שליטה טובה:
שליטה בינונית:
שליטה חלשה:
מסקנות אופרטיביות להנחיית פיתוח המערך:
כדאי לתכנן עבור המערך משחקוני תנועה קטנים כהכנה למשחק השלם. משחקים, שיאפשרו ללומדים לתרגל מחד גיסא זריקות ומסירות ומאידך גיסא ליישם טקטיקות משחק. עוד רצוי, שהמשחקונים הללו יאופיינו באיזה שהוא קו מתפתח רציף, למשל:
הארבעה יניעו כדור כדי למצוא זווית הטלה נכונה ו"הנמלט" ינוע כנגד תנועת הכדור וינסה למצוא מחסה, שימנע פגיעת הכדור בו. הפוגע יחליף את "הנמלט."
25/07/2018