- אודות
- המסלול האקדמי
-
- לימודי תעודה
- מכינות
- רישום לתואר ראשון
| | 24/07/2018
פעילות תוך התייחסות אל ערך השונות בשיעורי חינוך גופני מאת: שולמית אורן, בי"ס "נופים", חיפה
שונות הינו מושג המציין הבדלים בין אנשים, תרבויות, עמדות ועוד. בכיתה ניתן להבחין כי התלמידים שונים זה מזה במראה החיצוני, בצרכיהם, במשאלות ובשאיפות, ביכולות שלהם, בתחביבים ובהתנהגותם. על פי תיאוריות ההתפתחות, ילדים מתפתחים ברצף דומה, אך הם חווים חוויות שונות שגורמות להתפתחות שונה.
בפעילות המוצעת כאן התלמידים למדו להבחין בהיבטים המגוונים של השונות:
בשיעור חינוך גופני נחשפו התלמידים לשונות בין חלקי גוף זהים )איברים זוגיים כמו ידיים רגליים( ,לשונות במרכיב הכוח, ביכולת הדיוק והשליטה באיברים דומיננטיים ולא דומיננטיים ועוד .
התלמידים התנסו בפעילות מגוונת:
הפעילות הועברה בכיתות א-ד והותאמה לגיל ולרמת הלומדים.
זמן הפעילות: 54דקות
תחילת השיעור בשיחה קצרה על משמעותו מושג "השונות" ומה משמעותו של המשפט" האחר הוא אני" .
התלמידים התייחסו לאופן שבו מתבטא הדמיון והשוני בינם לבין חבריהם, ניתנו דוגמאות לשוני בין אנשים ומה מרגיש השונה.
התלמידים נעו באופן יחידני ולהוראת המורה נעו בצורה דומה תוך חיקוי תנועת הגוף של האחר .בהמשך, באמצעות חיקוי של תנועות נוצרו שרשראות של תלמידים שנעו באפן דומה לחבריהם) "האחר הוא אני"(.
ציוד: שתי קבוצות של כרטיסיות בצבעים שונים: קבוצת כרטיסיות אחת בצבע אחיד שהמורה הכינה
מבעוד מועד, בהן רשומות מילים המציינות תכונות טבעיות המשותפות לכולם: גובה, אורך שיער, מידת נעליים; קבוצה שנייה של כרטיסיות ריקות, כמספר התלמידים בצבע שונה, ששמשו למשחק זה; כלי כתיבה.
"שונה, דומה ,שווה"
1.כל ילד רשם על כרטיסיה תכונה אחת או תחביב כלשהו המאפיינים אותו, ללא רישום שמו: למשל ,
"מוכשר בציור", "חובב חיות", או בחירה בתחביב כל שהוא: רכיבת אופניים, נגינה בפסנתר ועוד.
הכרטיסיות נאספו על ידי המורה .
2. במגרש סומנו קווים מקבילים כשליד כל אחד מהם רשומות אחת מצמד המילים: "שונים","דומים", וקו ארוך יותר כשלידו רשומה המילה "שווים."
מהלך הפעילות:
1. כל תלמיד נע במגרש בצורה חופשית ולסימן מוסכם נבחרה כרטיסיה מערמת כרטיסיות התלמידים והוקרא התכונה או התחביב של אחד מהתלמידים .
2.כל תלמיד בחר לעמוד על אחד משני הקווים הקצרים המסומנים על הרצפה בשטח בהתאם להגדרת הכרטיסייה. לדוגמה כל מי שהוא אח בכור על קו "הדומים" ואילו מי שאינו אח בכור עמד על קו "השונים".
כל אחד מהתלמידים בחר לעמוד על הקו שתיאר אותו כ"שונה מ" )אינו אח מבכור(, דומה , שווה )אח בכור(.
פעילות 3 משחק השוני
מטרה תנועתית: תרגול מצבי כדרור באברים זהים )ידיים רגליים( אך שונים בכוח, בקואורדינציה.
מטרה חברתית: המחשת קווי דמיון ושוני בין התלמידים.
ציוד: דפי-פוליו ריקים וחלקים כמספר התלמידים; סוגים שונים של כדורים )אחד לכל משתתף(; חישוקים כמספר המשתתפים.
ארגון הפעילות: בתוך כל אחד מהחישוקים הונח דף חלק וכרטיסיה השייכת לאחד מהמשתתפים
)מהמשחק הקודם( .
הוראות הפעילות:
1. א. על פי סימן מוסכם כל התלמידים נעו/כדררו את הכדור ביד בין החישוקים ובסימן נוסף הפסיקו לכדרר, עברו בין הכרטיסיות וחיפשו אחר כרטיסיה המתארת תכונה או תחביב המאפיינים אותם. על הדף שבתוך החישוק הם רשמו את שמם, במידה שמה שרשום בדף שווה או דומה להם .
2. ב. צמצום של מספר הכרטיסיות והחישוקים )של כשליש( הובלת הכדור ברגל הלא דומיננטית בין החישוקים ובהישמע סימן מוסכם התלמידים חיפשו אחר כרטיסיה המתארת תכונה/תחביב שרצו לשייך לעצמם והוסיפו את שמם.
לסיכום השיעור התלמידים נשאלו מספר שאלות:
משוב:
התלמידים היו מאוד נלהבים והתרגשו לראות מי מהילדים חתם להם על הכרטיסיות שהם כתבו .
24/07/2018
פעילות תוך התייחסות אל ערך השונות בשיעורי חינוך גופני