דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

הוראה פרטנית

הוראה פרטנית

הוראה פרטנית

קובי יונה - סטודנט שנה ג', אקדמיה כיתה

המכללה האקדמית בוינגייט

"אקדמיה כיתה" היא תכנית שתפקידה לקדם את ההוראה. שלוש פעמים בשבוע אני מגיע לבית הספר- תיכון בן צבי בקריית אונו, בו אני וחבריי לתכנית מעורבים בדרכי הוראה שונות: הוראה בצמד (שיעור בו המורה ואני מעבירים יחד את השיעור), הוראה מול כיתה (בו אני מעביר לבדי את השיעור והמורה צופה בי) והוראה פרטנית (שיעור בו אני מקבל מספר מצומצם של תלמידים, עד חמישה תלמידים). על דרך הוראה פרטנית ארחיב במאמר זה.

ההוראה הפרטנית מאפשרת לנו לתגבר תלמידים מסוימים, בין אם הם זקוקים להקלות מסוימות בתכני ההוראה ובדרגות הקושי ובין אם נדרש לאתגר אותם יותר משאר חברי הכיתה. הוראה מסוג זה מאפשרת לי לתת דגשים ספציפיים לתלמיד, בשונה מכיתה בה יש 40 תלמידים שלכל אחד רמה שונה, משובים ספציפיים לתלמיד לגבי הביצוע, דגשים במיומנויות שונות, תיקון הטכניקה בצורה פרטנית הוראה פרטנית מאפשרת לי להיות יותר ממוקד וספציפי לגבי התלמיד ולהיות מעורב יותר בתהליך הלמידה שלו. אני יכול לשנות את התכנים בהתאם לרמת התלמיד ברמה האישית. יש יתרון גדול מאוד בהשוואה להוראה מול כיתה שלמה בה אנו לא יורדים לרמות דקויות שכאלו.

בהוראה הפרטנית נוצר קשר קרוב יותר, סביבה אינטימית - התלמיד יכול לגשת אליי ולומר לי במה הוא מתקשה, מה הוא מעוניין לתרגל, על מה לשים דגש, כיצד אני יכול לעזור לו גם בביצוע המיומנויות וגם בנושאים שאינם קשורים ישירות להליך הלמידה שלו, כמו בעיות אישיות שפוקדות אותו.  פתירתן תוביל אותו לעשייה טובה יותר בשיעורים ויכולה לעודד את מצב רוחו. השפעה מנטלית חיוביות תגרום לו לביצועים טובים יותר ברמת השיעור.

שיעור פרטני יתרום לתלמיד ברמה האישית בכך שהמורה יכול להתאים את רמת השיעור לתלמיד. זה בא לידי ביטוי  בכך שתלמיד שבד"כ מתקשה באתגרים שהמורה מציב בפני התלמידים ואיננו מצליח לעמוד בהם וחווה כישלונות, כאן יש לנו את ההזדמנות להעצים אותו וזאת בשונה מהשיעור הרגיל. בשונה משיעור רגיל, התלמיד מאוד רוצה להוכיח את עצמו בפני המורה - יש לתלמידים את הרצון להוכיח את עצמם ו"להרשים את המורה".

התלמיד זוכה לחוויית הצלחה, מרגיש שעמד באתגרים וזה נותן לו מוטיבציה לבאות. בנוסף זה יוצר בקרב התלמיד תחושה של הערכה ולא אגזים אם אומר גם הערצה כלפי המורה ותחושת מחויבות כלפיו. התלמיד מרגיש שהמורה השקיע בו בפרט - יחס אישי, שיעור פרטי, הותאמו תרגילים ספציפיים עבורו, והמורה השקיע מאמץ בכדי לקדם אותו. התלמידים מרגישים זאת מאוד ולמרות שלפעמים אנו לא מקבלים "תודה" במילים הם מלאי הערכה והוקרה מבפנים.

סיפור מקרה

באחד מהשיעורים הפרטניים שבהם לימדתי, תגברתי שני תלמידי כיתה י"א בכושר גופני. לפני שהכנתי את מערך השיעור לאותם התלמידים, חשבתי על המטרה אותה אני רוצה להשיג, על רמת הכושר הגופני שלהם, כיצד אוכל לאתגר אותם וכמובן איך לשלב זאת עם יצירתיות בתרגילים.

המטרה שלי הייתה לפתח ולשפר בקרב התלמידים את יכולת הזריזות ומהירות התגובה. שני התלמידים מוכשרים מאוד- שני כדורגלנים, אחד שוער והשני חלוץ. מה שנתן לי רקע על כושרם והיכולות הגופניות שלהם, ידעתי שאני אוכל לאתגר אותם יותר מתלמידים רגילים ולהעלות את רמות הקושי של התרגילים.

בשיעור עצמו התלמידים היו מרותקים מאוד למשימות שהתבקשו לבצע, נראה היה שהם מאוד נהנו, הם לא דיברו כלל במהלך השיעור ועסקו אך ורק באתגרים שעמדו לפניהם, הם בהחלט נתנו את המאה אחוז, השתדלו מאוד, שכן גרמתי להם להצליח במשימות אך יחד עם זאת, הצלחה במשימה הייתה ברת הישג רק אם התלמיד נתן את מירב יכולתו. למשל: התלמידים נדרשו לעמוד עם הפנים מול הקיר עם עיניים עצומות כשאני עומד מאחוריהם עם כדור כדוריד, תפקידי היה לזרוק את הכדור אל הקיר ותפקיד התלמיד היה כששמע את פגיעת הכדור בקיר היה צריך להסתובב מהר ולנסות לתפוס את הכדור לאחר שנפל פעם אחת על הקרקע ולא יותר. (רמת קושי התרגיל הייתה בידיי, שכן יכולתי לזרוק את הכדור חזק אל הקיר וכך הוא הגיע רחוק יותר ולתלמיד היה קשה יותר לתפוס אותו, או גבוה יותר וכך לתלמיד יש יותר זמן לתפוס- עד שהכדור ינחת). דוגמא נוספת: התלמיד עמד בין שני קונוסים ונע בצעדי רדיפה מימין לשמאל ברצף, אני עמדתי מאחורי התלמיד עם צלחת פריזבי- כשבחרתי, העפתי את הצלחת לפנים ועל התלמיד היה לזהות מהר את מעוף הצלחת ולצאת בריצה ולתפוס אותה לפני שהיא נוחתת לקרקע.

התלמידים אהבו מאוד את האתגרים שהוצבו בפניהם, היו שותפים פעילים  וניכר היה לראות שהם מאוד מרותקים לשיעור. בשונה משיעור רגיל של הכיתה שאותם התלמידים פעמים רבות הפריעו למהלך השיעור (עקב חוסר אתגר - המשימות שנדרשו לעשות בשיעור היו קלות מידי עבורם, ולא תאמו את רמתם). מכאן אנו יכולים לראות את המענה ששיעור פרטני נותן לאותם התלמידים שיוצאים מגדר הנורמה הכיתתית וכיצד אנו יכולים למנף את היתרון של שיעור מסוג זה.

מאמרים רלוונטים נוספים

הכשרתון 60 תקצירים

23/07/2018

הכשרתון 60 תקצירים

קרא עוד

הוראה פרטנית

23/07/2018

הוראה פרטנית

קרא עוד

תזונה נכונה וספורט

29/07/2018

תזונה נכונה וספורט

קרא עוד

מערך שיעור לגיל הרך

24/07/2018

מערך שיעור לגיל הרך

קרא עוד

דוגמא לתכנון פעילויות ממוקדות להשגת מטרה לימודית

23/07/2018

דוגמא לתכנון פעילויות ממוקדות להשגת מטרה לימודית

קרא עוד

פיתוח חשיבה יצירתית במחוננים באמצעות העשרה ספורטיבית

23/07/2018

פיתוח חשיבה יצירתית במחוננים באמצעות העשרה ספורטיבית

קרא עוד