דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

דוגמא לתכנון פעילויות ממוקדות להשגת מטרה לימודית

דוגמא לתכנון פעילויות ממוקדות להשגת מטרה לימודית

דוגמא לתכנון פעילויות ממוקדות להשגת מטרה לימודית

מוגש בידי : נועה נאבל – הלר, ד"ר דיאנה איסן.

בתהליך ליווי סטודנטים, בהתנסות בהוראה, הבחנו שלסטודנטים יש מאגר מגוון של חומרי עזר להוראה בתחומי חינוך גופני שונים. עם זאת, לדעתנו, יש להם קושי בארגון ממוקד של החומרים לצורך השגת מטרות ויעדים לימודיים שאותם הם מציבים לעצמם.

המחשבה ותחושת הצורך לגוון בהנאה את השיעורים  ללומדים (בבית הספר), יוצרים לעיתים מצב שהשיעור אכן מגוון ומהנה מעצם העובדה שיש בו מעבר מהיר מפעילות לפעילות, אלא שלא תמיד ניתן למצוא בפעילויות התפתחות ממוקדת לקראת השגת המטרות והיעדים הלימודיים שהמורה הציב לעצמו.

אנו מאמינות שעל ידי תכנון ממוקד בנושא, ניתן להגיע להשגת היעדים באופן יעיל ומהנה בו זמנית, מבלי לעבור מנושא לנושא וזאת,  על ידי העלאת דרגת הקושי, שינוי בדרכי ההוראה, פעילות עם בן זוג, פעילות עם מכשירי עזר וכדומה והכל בצמידות לנושא הנלמד. השינויים באופי הפעילות מצד אחד, והצמידות לנושא הנלמד מצד שני, יוסיפו לשליטה בפעילות ולהבנת התנועה שתעזור בהמשך לשליטה בתחומי ספורט שונים. (משחקי כדור, א"ק וכדומה).

 הרצוף בהמשך הוא דוגמא לתכנון הוראה ממוקדת לשיפור זמן תגובה בדרכים שונות ומגוונות.

בחרנו להתייחס לפעילויות המשפרות את זמן התגובה מאחר שלזמן תגובה יש חשיבות רבה בשיפור יכולות גופניות בענפי ספורט שונים.

מושגים להגדרה:

זמן תגובה באנגלית(Reaction Time RT)  מתייחס למהירות שבה נצפה שינוי התנהגותי בעקבות הופעתו של גירוי כלשהו‏. זמן התגובה מתייחס לזמן העובר בין מתן הגירוי לבין תחילת תנועה. 1 

Magill,R J 3

(בפועל, התגובה לגירויים משתנה בהתאם לסוג הגירוי. לדוגמא, התגובה לגירוי שמיעתי מהירה יותר מאשר לגירוי חזותי).

מבחינים בין 3 סוגי זמן תגובה:

בדוגמאות שלהלן הושם דגש על זמן תגובה כשמופיע גירוי אחד הגורם לתגובה אחת. (Simple RT) 1

המטרה :

תרגול זמן תגובה שיוביל לשיפור השליטה הגופנית ולהבנת התנועה תוך גיוון הפעילויות בשיעורי החנ"ג.

הערה:  מתן הגירוי / ההוראה לביצוע המשימה, יתבצע על ידי המורה באופנים שונים (שמיעה, ראייה, מגע  ושילוב ביניהם). הפעילות תבוצע במצבים שונים (סטטיים, ודינאמיים), ביחידים ובקבוצה עם דגש על מהירות התגובה.

Magill,R J3 

עבודה פרטנית

הגבה לגירוי שמיעתי 
עמדת מוצא: עמידה                                      

הוראת מילולית  (על ידי קול /צליל) של המורה:

הערה : בכל הפעילויות האלה מומלץ להדגיש את גורם מהירות התגובה, על ידי שימוש בהוראה "היכון פעל /צא..." !

ניתן להפעיל את הגירוי השמיעתי גם בעזרת מוסיקה או כלי נגינה.

הגבה לחוש הראייה

עמדת מוצא: עמידה                                 

(חשוב שהמורה ישנה את מיקומו במרחב)

הערה : המטרה להיות ראשון בכל פעילות.

הילדים והמורה בתנועה חופשית במרחב:

עמדת המוצא: הילדים חולקו ל -2  קבוצות אם (כל ילד יודע לאיזה קב' הוא משתייך) ולאחר מכן פיזור במרחב.

הערה :  בכל הפעילויות המטרה להיות ראשונים לביצוע.

הגבה לחוש המגע

עמדת מוצא: בישיבה / בשכיבה על הגב במפוזר במרחב.

ניתן לבצע את המשימה בתחרות בין שתי קבוצות.

הערה: המורה ימדוד את משך זמן הפעילות שלוקח לילדים לחזור למצב הפתיחה - ישיבה / שכיבה על הגב במפוזר במרחב.

הגבה לחושים שונים בדגש תחרותי

עמדת מוצא:  בשורה, מאחורי סימון של קו להתחלה.

הערה: מומלץ לשאול את הילדים על איזה גירוי היה להם קל יותר להגיב וכיצד ניתן לשפר את זמן התגובה לגירויים השונים.

בזוגות - פעילות עם מכשיר עזר קטן.

מכשיר עזר: מקל

הגבה לחוש השמיעה

עמדת מוצא : בזוגות אחד אחרי השני.

עמדת מוצא: בזוגות, אחד אחרי השני (הראשון מספר 1, השני מס 2).

הגבה לחוש הראייה

עמדת מוצא : בזוגות, עמידה פנים מול פנים, במרחק של כמה צעדים האחד מהשני.

הגבה לחוש המגע

עמדת המוצא: בזוגות בעמידה, פנים מול פנים.

עמידת מוצא אחד אחרי השני:

פעילות בקבוצה,  תגובה לחושים שונים

עמדת מוצא: עמידה במעגל, לכל ילד מקל שניצב אנכית לקרקע.

עמדת מוצא: עמידה בטורים במרחק של 5 צעדים לכל הפחות בין האחד לשני בטור.  כל ילד תומך במקל משלו. הילד האחרון בטור ללא מקל.

דוגמאות לפעילויות נוספות

עמדת מוצא: בזוגות בעמידה

בזוגות בעמידה אחד אחרי השני :

אפשר שההוראה לגלגול הכדור תינתן על ידי המורה (חוש שמיעה וראייה).

עמדת מוצא: ב4 קבוצות

הערה: ניתן לחדד את ההבנה על ידי שאלות המתייחסות לזמן תגובה בענפי ספורט שונים. לדוגמא: "באיזה ענפי ספורט שיפור התגובה לגירוי השמיעתי ישפיע על הפעילות"? "ציין ענפי ספורט בהם מגיבים לגירוי ראייתי".

הפעילויות המובאות לעי"ל מדגישות התמקדות בתרגול להשגת מטרה לימודית אחת. ניתן לגוון על ידי שימוש במכשירי עזר שונים.

מקורות

1-     Church T., Mitchel T., Zucker M., Move yourself. Published by                                                            John Wiley and son New Jersey 2008.   

  

2-     Clemenceau J P., Delavier F., Fitness Ed Vigot. 2015

 

3-     Magill R J., Motor Learning and Control. Mc Graw-Hill Edition. 2004         

  1. אות החינוך הגופני (2007) משרד החינוך.ירושלים 2007
  1. לנצר ר'., גלאור י'., ושובל א'., להיות בתנועה - צא אל המרחב. נתניה: מכון וינגייט 1982 .
  1. נאבל נ'., רביב ש'., לידור ר'., לויאן נ'., פעילות תנועתית מכוונת המכוונת להתפתחויות מוטוריות. רכס: הוצאה לאור 1999

 

מאמרים רלוונטים נוספים

תזונה נכונה וספורט

29/07/2018

תזונה נכונה וספורט

קרא עוד

פיתוח חשיבה יצירתית במחוננים באמצעות העשרה ספורטיבית

23/07/2018

פיתוח חשיבה יצירתית במחוננים באמצעות העשרה ספורטיבית

קרא עוד

מערך שיעור לגיל הרך

24/07/2018

מערך שיעור לגיל הרך

קרא עוד

הוראה פרטנית

23/07/2018

הוראה פרטנית

קרא עוד

דוגמא לתכנון פעילויות ממוקדות להשגת מטרה לימודית

23/07/2018

דוגמא לתכנון פעילויות ממוקדות להשגת מטרה לימודית

קרא עוד

הכשרתון 60 תקצירים

23/07/2018

הכשרתון 60 תקצירים

קרא עוד