דוגמא לתכנון פעילויות ממוקדות להשגת מטרה לימודית
דוגמא לתכנון פעילויות ממוקדות להשגת מטרה לימודית
דוגמא לתכנון פעילויות ממוקדות להשגת מטרה לימודית
מוגש בידי : נועה נאבל – הלר, ד"ר דיאנה איסן.
בתהליך ליווי סטודנטים, בהתנסות בהוראה, הבחנו שלסטודנטים יש מאגר מגוון של חומרי עזר להוראה בתחומי חינוך גופני שונים. עם זאת, לדעתנו, יש להם קושי בארגון ממוקד של החומרים לצורך השגת מטרות ויעדים לימודיים שאותם הם מציבים לעצמם.
המחשבה ותחושת הצורך לגוון בהנאה את השיעורים ללומדים (בבית הספר), יוצרים לעיתים מצב שהשיעור אכן מגוון ומהנה מעצם העובדה שיש בו מעבר מהיר מפעילות לפעילות, אלא שלא תמיד ניתן למצוא בפעילויות התפתחות ממוקדת לקראת השגת המטרות והיעדים הלימודיים שהמורה הציב לעצמו.
אנו מאמינות שעל ידי תכנון ממוקד בנושא, ניתן להגיע להשגת היעדים באופן יעיל ומהנה בו זמנית, מבלי לעבור מנושא לנושא וזאת, על ידי העלאת דרגת הקושי, שינוי בדרכי ההוראה, פעילות עם בן זוג, פעילות עם מכשירי עזר וכדומה והכל בצמידות לנושא הנלמד. השינויים באופי הפעילות מצד אחד, והצמידות לנושא הנלמד מצד שני, יוסיפו לשליטה בפעילות ולהבנת התנועה שתעזור בהמשך לשליטה בתחומי ספורט שונים. (משחקי כדור, א"ק וכדומה).
הרצוף בהמשך הוא דוגמא לתכנון הוראה ממוקדת לשיפור זמן תגובה בדרכים שונות ומגוונות.
בחרנו להתייחס לפעילויות המשפרות את זמן התגובה מאחר שלזמן תגובה יש חשיבות רבה בשיפור יכולות גופניות בענפי ספורט שונים.
מושגים להגדרה:
זמן תגובה באנגלית(Reaction Time - RT) מתייחס למהירות שבה נצפה שינוי התנהגותי בעקבות הופעתו של גירוי כלשהו. זמן התגובה מתייחס לזמן העובר בין מתן הגירוי לבין תחילת תנועה. 1
Magill,R J 3
(בפועל, התגובה לגירויים משתנה בהתאם לסוג הגירוי. לדוגמא, התגובה לגירוי שמיעתי מהירה יותר מאשר לגירוי חזותי).
מבחינים בין 3 סוגי זמן תגובה:
- זמן תגובה כשמופיע גירוי אחד וגורם לתגובה אחת (Simple RT)
- זמן תגובה כשמופיע יותר מגירוי אחד ולכל גירוי תגובה ספציפית
- (Choice RT)
- זמן תגובה כשמופיעים גירויים שונים וצריך לבחור תגובה אחת שמתאימה לגירוי ספציפי. Discrimination RT) )
בדוגמאות שלהלן הושם דגש על זמן תגובה כשמופיע גירוי אחד הגורם לתגובה אחת. (Simple RT) 1
המטרה :
תרגול זמן תגובה שיוביל לשיפור השליטה הגופנית ולהבנת התנועה תוך גיוון הפעילויות בשיעורי החנ"ג.
הערה: מתן הגירוי / ההוראה לביצוע המשימה, יתבצע על ידי המורה באופנים שונים (שמיעה, ראייה, מגע ושילוב ביניהם). הפעילות תבוצע במצבים שונים (סטטיים, ודינאמיים), ביחידים ובקבוצה עם דגש על מהירות התגובה.
Magill,R J3
עבודה פרטנית
הגבה לגירוי שמיעתי
עמדת מוצא: עמידה
הוראת מילולית (על ידי קול /צליל) של המורה:
- הנח כפות ידיים על אברי גוף שונים דוגמא, יד ימין על כתף שמאל, יד שמאל על ברך ימין מהר ככל האפשר.
- נתר באוויר ובצע מחיאת כפיים כפולה.
- רד לעמידה שפופה וחזור לעמידה ישרה בניתור לגובה.
- נתר באופן חופשי במקום, בצע חצי פנייה לאחור והמשך בניתורים.
- להכרזה בשמו של ילד, הילד (ששמו הוכרז), מוחא כף ושאר הילדים רצים במהירות לעבר קו סיום שנקבע.
הערה : בכל הפעילויות האלה מומלץ להדגיש את גורם מהירות התגובה, על ידי שימוש בהוראה "היכון פעל /צא..." !
ניתן להפעיל את הגירוי השמיעתי גם בעזרת מוסיקה או כלי נגינה.
הגבה לחוש הראייה
עמדת מוצא: עמידה
- להרמת שתי ידיים לצדדים (של המורה): תנועה חופשית של הילדים במרחב.
- להרמת יד ימין (של המורה) : ירידה לישיבה מזרחית.
- להרמת יד שמאל: עצירה על רגל אחת.
- לשילוב ידיים (של המורה): להסתדר בזוגות על רגל אחת.
(חשוב שהמורה ישנה את מיקומו במרחב)
הערה : המטרה להיות ראשון בכל פעילות.
הילדים והמורה בתנועה חופשית במרחב:
- הרמת כרטיסיה עם סימון מספר 2 (לדוגמא), עצירה מידית תוך השענת הגוף על שני אברי גוף שונים (כבסיס). מומלץ שהמורה יציין את הילד שהגיב ראשון.
- כנ"ל תוך שינוי המספרים המופיעים על הכרטיסייה. (חשוב שהמורה ישנה את מיקומו במרחב ויחייב את הלומדים לעקוב אחריו).
עמדת המוצא: הילדים חולקו ל -2 קבוצות אם (כל ילד יודע לאיזה קב' הוא משתייך) ולאחר מכן פיזור במרחב.
- ריצה חופשית במפוזר במרחב. הרמת כרטיסיה עם סימון של צורת ארגון (מעגל, טור, שורה וכו'). על כל קבוצה להסתדר במהירות האפשרית על פי הצורה שסומנה בכרטיסיה.
הערה : בכל הפעילויות המטרה להיות ראשונים לביצוע.
הגבה לחוש המגע
עמדת מוצא: בישיבה / בשכיבה על הגב במפוזר במרחב.
- המורה עובר בין הלומדים, נוגע בכתף של אחד הילדים. הילד קם ומקבל את תפקיד המורה, כך ממשיכים עד שכל הילדים בקבוצה רצים במרחב. הילד האחרון שקם, רץ, נוגע באחד הילדים שרצים, ומתיישב. כך עד שכל הקבוצה חוזרת לישיבה
- אחד הילדים רץ בין הילדים נוגע בראשו של ילד אחר. הילד שנגעו בו קם בזריזות ומצטרף לריצה ולנגיעה בשאר הילדים ששוכבים. ממשיכים עד שכל הילדים רצים.
ניתן לבצע את המשימה בתחרות בין שתי קבוצות.
הערה: המורה ימדוד את משך זמן הפעילות שלוקח לילדים לחזור למצב הפתיחה - ישיבה / שכיבה על הגב במפוזר במרחב.
- ניתן לפתח את המשחק: חלוקת הכתה לשתי קבוצות שוות במספר הילדים, תחרות בין שתי הקבוצות. הקבוצה שתחזור ראשונה לעמדת המוצא מנצחת. חשוב לתחם באופן שווה את גבולות המגרש של כל קבוצה.
- משחק "תפסוני " – הלומדים מסודרים בשתי שורות חזיתיות, האחת מול השנייה, במרחק שנקבע על ידי המורה. כל ילד בשורה מקבל מספר סידורי. מספר 1 יוצא לקראת הקבוצה השנייה, נותן 2 נגיעות על כף היד של 2 ילדים בקבוצה שממול (על פי בחירתו), לאחר הנגיעה השלישית בורח בריצה מהירה חזרה לקבוצתו, מבלי שהרודף אחריו (הילד מהקבוצה השנייה) ישיג אותו.
הגבה לחושים שונים בדגש תחרותי
עמדת מוצא: בשורה, מאחורי סימון של קו להתחלה.
- להוראת המורה, זינוק בריצה מקו התחלה לקו סיום. (ההוראה לזינוק תינתן בפעם בשריקה, פעם על ידי מחיאת כף ופעם בהנפת יד).
- כנ"ל כאשר הילדים נמצאים בעמדות מוצא שונות.
- כנ"ל כאשר הלומדים נמצאים עם הגב למורה וההוראה תהיה קולית.
הערה: מומלץ לשאול את הילדים על איזה גירוי היה להם קל יותר להגיב וכיצד ניתן לשפר את זמן התגובה לגירויים השונים.
בזוגות - פעילות עם מכשיר עזר קטן.
מכשיר עזר: מקל
הגבה לחוש השמיעה
עמדת מוצא : בזוגות אחד אחרי השני.
- הראשון מבין השניים אוחז במקל במצב אנכי, מכריז "החלף ",עוזב את המקל ועובר להיות האחרון (השני). בן הזוג (שהיה שני) עובר להיות ראשון ותופס את המקל לפני שנפל על הקרקע.
- כנ"ל תוך הגדלת המרחק בין בני הזוג.
עמדת מוצא: בזוגות, אחד אחרי השני (הראשון מספר 1, השני מס 2).
- המקל מונח על כפות הידיים של מספר 2. להוראה קולית של המורה מספר 2 זורק את המקל באוויר ובן הזוג (מספר 1) מסתובב ותופס במהירות את המקל לפני נפילתו.
הגבה לחוש הראייה
עמדת מוצא : בזוגות, עמידה פנים מול פנים, במרחק של כמה צעדים האחד מהשני.
- אחד מבני הזוג אוחז בראש מקל שניצב אנכית לקרקע, להחלטתו "מתי", הוא עוזב את המקל, בן הזוג ממול צריך לתפוס אותו לפני שנפל לקרקע
- כנ"ל תוך הגדלת המרחק ביניהם
- כנ"ל, כאשר בן הזוג שצריך לתפוס את המקל נימצא בעמדות מוצא שונות (בישיבה, בעמידה שפופה וכדומה).
הגבה לחוש המגע
עמדת המוצא: בזוגות בעמידה, פנים מול פנים.
- המקל ניצב אנכית לקרקע, בתמיכה קלה של אחד מבני הזוג. הילד התומך במקל נוגע בכתף של בן הזוג ובו זמנית עוזב את המקל. בן הזוג מחליף איתו מקום ותופס את המקל לפני שנפל לקרקע.
עמידת מוצא אחד אחרי השני:
- הילד מאחור, אוחז במקל אנכית לקרקע. להחלטתו מתי, הוא נוגע בבן הזוג (שעומד לפניו) ועוזב את המקל. בן הזוג מסתובב במהירות ותופס את המקל לפני נפילתו.
פעילות בקבוצה, תגובה לחושים שונים
עמדת מוצא: עמידה במעגל, לכל ילד מקל שניצב אנכית לקרקע.
- לשריקה של המורה כל הקבוצה זזה ימינה (או שמאלה), כל ילד צריך לתפוס את המקל של הילד שעומד במעגל לצדו.
- כנ"ל כאשר ההוראה על הכיוון ניתנת על ידי מספר הנחיות: "היפ " תזוזה לימין, "הופ" לשמאל ו"היפ הופ" ריצה מסביב למקל של עצמו ותפיסתו לפני שנפל.
עמדת מוצא: עמידה בטורים במרחק של 5 צעדים לכל הפחות בין האחד לשני בטור. כל ילד תומך במקל משלו. הילד האחרון בטור ללא מקל.
- הילד האחרון בטור מתחיל את המשחק בריצה, נוגע בכתף של הילד שלפניו תופס את המקל שלו ועומד במקום החדש. כך בהתקדמות עד הראשון בטור. כאשר מגיע תורו של הראשון בטור (והוא ללא מקל), עליו לרוץ מסביב לסוף הטור ולהתחיל את המרוץ מהתחלה. מנצחת קבוצה שחוזרת ראשונה למבנה ההתחלתי.
דוגמאות לפעילויות נוספות
עמדת מוצא: בזוגות בעמידה
- אחד מבני הזוג אוחז מקל (מקל קצר) להחלטתו עוזב את המקל. בן הזוג מנסה לתפוס את המקל לפני שנפל לקרקע (חוש הראייה).
בזוגות בעמידה אחד אחרי השני :
- ילד שעומד מאחור אוחז כדור ביד. בזמנו החופשי הוא מגלגל בכוח את הכדור לפנים (מצדי הגוף של בן הזוג). בן הזוג ללא כדור, יוצא בריצה ומנסה לעצור את הכדור לפני שיגיע לקו הסיום (הגבה לחוש ראייה).
אפשר שההוראה לגלגול הכדור תינתן על ידי המורה (חוש שמיעה וראייה).
עמדת מוצא: ב4 קבוצות
- להוראת המורה, ריצה חופשית במרחב (במפוזר מבלי לשמור על מבנה קבוצתי): הכרזה על כיוון של אחד מארבעת הרוחות (לדוגמא – צפון), כל הילדים צריכים להגיע במהירות לקו הצפוני. מנצחת קבוצה שהסתדרה ראשונה במקום שהוכרז.
- כנ"ל כאשר התנועה החופשית במרחב מתבצעת בצורות התקדמות שונות. לדוגמא, הליכת ארבע קדמית או אחרות. ההגעה לאזור שמוכרז תעשה בריצה מהירה.
הערה: ניתן לחדד את ההבנה על ידי שאלות המתייחסות לזמן תגובה בענפי ספורט שונים. לדוגמא: "באיזה ענפי ספורט שיפור התגובה לגירוי השמיעתי ישפיע על הפעילות"? "ציין ענפי ספורט בהם מגיבים לגירוי ראייתי".
הפעילויות המובאות לעי"ל מדגישות התמקדות בתרגול להשגת מטרה לימודית אחת. ניתן לגוון על ידי שימוש במכשירי עזר שונים.
מקורות
1- Church T., Mitchel T., Zucker M., Move yourself. Published by John Wiley and son New Jersey 2008.
2- Clemenceau J P., Delavier F., Fitness Ed Vigot. 2015
3- Magill R J., Motor Learning and Control. Mc Graw-Hill Edition. 2004
- אות החינוך הגופני (2007) משרד החינוך.ירושלים 2007
- לנצר ר'., גלאור י'., ושובל א'., להיות בתנועה - צא אל המרחב. נתניה: מכון וינגייט 1982 .
- נאבל נ'., רביב ש'., לידור ר'., לויאן נ'., פעילות תנועתית מכוונת המכוונת להתפתחויות מוטוריות. רכס: הוצאה לאור 1999