- אודות
- המסלול האקדמי
-
- לימודי תעודה
- מכינות
- רישום לתואר ראשון
איך להיכשל בצורה מועילה?
כותרת המאמר היא לכאורה פרדוקס שהרי כישלון מנוגד במהותו ליעילות. מצד שני, אם אנו מצליחים לאמץ את הגישה לפיה כישלון הוא שיעור שניתן ללמוד ממנו, כבר מדובר בהתנסות שיכולה לקדם ולשנות אותנו, כך שבפעם הבאה לא נבצע את אותן הטעויות ונצליח יותר. הבעיה היא כמובן שאנשים נוטים לבצע שוב ושוב את אותן הטעויות, בין אם במסגרת יחסים, בעבודה או במשפחה, וכבר נכתבו כרכים שלמים בנושא. מהספרות המקצועית עולה, שאחת הסיבות המרכזיות לכך הם רווחים משניים שאנו מפיקים ושומרים לעצמנו מכישלונות, ושאותם חשוב להכיר על מנת לאמץ גישה טובה ובריאה יותר לחיים.
מבלי להיכנס למושגים מסובכים נאמר כך: אם אנו מרוויחים משהו מכישלון הרי שיש לנו סיבה טובה להחזיק ולשמר את דרך ההתנהלות הבעייתית. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא הלקאה עצמית שלכאורה אינה רצויה או נעימה לאף אחד, אך למעשה כמעט כולם נוקטים בה. מדובר באמירות ומחשבות כמו "כמה אני גרועה בתחום הזה", "איך פישלתי", "אני פשוט כישלון", וכן הלאה. כתוצאה מכך מתעוררות תחושות אשמה, בושה וחוסר ערך, ולכן אנשים יעשו מאמצים גדולים על מנת שלא לחוות אותן שוב. כלומר, במקום ללמוד מהכישלון הם ינסו להימנע מאתגרים דומים בעתיד, ויגלו כמה נוח להישאר באזור המוכר והבטוח שלהם. עכשיו כבר אין איומים ופחדים וכישלונות, אך גם אין התקדמות מבחינה אישית ואין הצלחות. כך חולף הזמן ועימו מתגברת תחושת החמצה, שאליה מתלווה הלקאה עצמית נוספת הקשורה באי התקדמות בחיים. מלבד זאת, מטבע הדברים עוד יופיעו אתגרים דומים שמהם כבר אי אפשר להימנע, אך מכיוון שלא ניצלנו את ההזדמנות ללמוד נותרנו בדיוק עם אותם הכלים.
זוהי דוגמא נוספת לרווח משני מהכישלון בכלל ומההלקאה העצמית בפרט: אם אנחנו כל כך מסכנים הרי שאנו זכאים לתשומת לב, לאמפתיה ולרחמים מכולם, וזהו רווח חשוב מאוד. למעשה, הרחמים העצמיים הם שביל הבריחה שאליו רוב האנשים פונים, ובו הם מתנחמים במקום לבדוק מה וכיצד ניתן לשפר. אגב, רבים מהם גם נוטים להגזים ולהעצים את הכישלון שהופך לדרמה אמיתית – "אני תמיד נכשל", "הרסתי הכול", "לעולם לא אצליח" ועוד אמירות מוכרות.
לפרטים נוספים אודות קורס NLP:
הילה פורטיס טויטו
054-7466966
25/12/2019