facebook tracking pixel
חיפוש סגור

מהו השריר החשוב ביותר לשמירה על היציבות?

הרחב הביטני? או המולטיפידוס? שרירי ליבה? האם אלה חשובים יותר משריר התאומים לדוגמא? או משריר העכוז תיכון?

תנועת הגוף מתאפיינת באינטגרציה בין המפרקים השונים ובין קבוצות שרירים שונות. פציעה, כאב, יתרחש כאשר האיזון בין המפרקים והשרירים משתבש. לא ניתן לומר כי כדי למנוע פציעה, או בעת תירגול שיקום התנועה, שריר מסוים  או מפרק חשובים יותר או פחות. על אותו משקל, לא נכון לומר שאים שרירי הליבה יהיו חזקים נמנע פציעה או כאבי שלד-שריר.

גוף בתנועה נע בתבניות תנועה. גופינו מתמודד כל העת עם עומסים שונים, במישורים שונים ובזוויות שונות. מערכת העצבים יודעת לווסת, לסנכרן ולחבר בין המרכיבים השונים כדי שהתנועה תהיה מותאמת דרישה.

 התנועה היא  יעילה כאשר המפרקים יתפקדו פעם כמיצבים, ויאפשרו תנועה במפרק שכן, ופעם כמניעים, וזאת בעזרת המערך השרירי המתגייס, ומאפשר תנועה. מערכת העצבים דואגת לסדר ולתזמון בין מרכיבי התנועה. תנועה לא מתוזמנת באה בעקבות סגמנט מסוים שאינו מתפקד, שאין בו תנועה, שנחלש או ש"שכח" איך לעבוד. בעקבות זאת מערכת העצבים, כדי לתפקד וכדי להוציא לפועל תנועה, תעשה מאמץ גדול ותגייס מרכיבים נוספים על מנת שיתנו מענה- פיצוי.

אז איך נלמד תנועה? כיצד נשקם? וכיצד נשיג שליטה מוטורית?

תנועה נלמדת בשלבים. מהתבוננות בתנועות התינוק התנוחות והיציבות בהן הוא משתמש עוזרות לו להתייצב ולהשיג את מבוקשו. על מנת להשיג יציבה נראה שהוא משתמש בחלקי גוף שונים ובתנוחות שונות. תנועה נכונה תמיד משלבת נשימה, אחיזה, קואורדינציית עין יד תנועות הגפיים, גלגול, זחילה ותנועות מגוונות מזחילה (כמו עמידה על ברכיים, עמידת ברך רגל). ברגע שהאדם ישיג יציבות ותנועה בתנוחות התפתחותיות אלה הוא ישיג שליטה מוטורית, ותנועתו תהיה יעילה. השיפור בתנועה יושג ברגע שתנועת האדם מתוזמנת, מיוצבת, וקואורדינטיבית. כאשר תנועת הגוף נעשית יעילה יותר נראה גם שיפור בכח ובסבולת השרירית.

כתבה ד"ר סיגלית דסה-שלומוב, מרכזת קורס תנועה משקמת – שיחזור, שיקום וטיפוח התנועה - מתיאוריה למעשה.

 

מאמרים רלוונטים נוספים

מסע יאכטות בקורס "מדריכים לטיפול באמצעות הרפתקה ומסע בטבע"

02/02/2015

קרא עוד

ערב "שירת המונים" למתמודדים עם מחלת הפרקינסון במכללה האקדמית בוינגייט.

25/07/2019

קרא עוד

וריאציות למשחק "חיי שרה"

28/01/2014

קרא עוד

אכילה ואימון התנגדות

02/12/2014

קרא עוד

לימודי פנאי אתגרי

23/03/2014

קרא עוד

אז מה בעצם יש לאימון לתרום ל-NLP, ולהפך??

11/06/2019

קרא עוד