facebook tracking pixel
חיפוש סגור

חינוך וערכים בספורט-החינוך הגופני כקריירה

איך מגיעים רחוק יותר, גבוה יותר ומהר יותר?

מעת לעת אנו קוראים כותרות כגון "מצב החינוך הגופני בישראל בכי רע". ככלל, הילדים של היום אינם ספורטיביים ואינם מעריכים את המקצוע, המערכת כולה מתקשה להבין את חשיבות התחום ומעמד המורה נמוך מאוד. זהו בעצם מעגל קסמים אשר קשה לפרוץ: מעמד המורה ושכרו הנמוך מובילים לביקוש ירוד למקצוע (בעיקר בקרב בעלי פוטנציאל אקדמאי), תנאי הקבלה ללימודים נמוכים, לשוק מגיעים מורים רבים ממסלולי הלימוד (אף שלא לכולם הכישורים הנדרשים) אך בכל זאת נוצר מחסור בכוח אדם איכותי, מעמד המורה ממשיך להיפגע וחוזר חלילה.

עם זאת, ברור לכולנו כי חינוך גופני חשוב לא פחות מכל מקצוע "עיוני" אחר. החינוך הגופני משמש בסיס להתפתחות הילד במישור הפיזי, אך במקביל גם במישור הרגשי, החברתי והקוגניטיבי. באמצעות כוח אדם איכותי אשר יוביל שינוי בתחום, ניתן יהיה לעצב את אישיות הילד, החל מערכיו וכולל כישוריו השכליים או אפילו רצונו להצליח ולהתפתח בעתיד. ניתן גם להקנות לו כישורי חיים והרגלים בריאים, שכה חשובים לאורח חייו וחיינו במדינה בעתיד. בריאות נפשית, שלווה ורוגע, יחסים בינאישיים מצוינים, התמודדות טובה יותר בחיים האישיים .

חשוב ללמוד מתמטיקה, שפה ומדעים, אך כיצד נוכל ללמד את ילדינו להיות בני אדם טובים יותר, מלבד מסגרת שיעור החינוך הגופני? באמצעות לימוד נושא הפסיכולוגיה: מקבל המורה לעתיד את הכלים להטמעת חינוך לערכים ולהתפתחות אישית וחברתית בחיי היום יום כגון: הגינות, כבוד לזולת, אמינות, אחריות, משמעת עצמית, שמירה על מסגרת כללים (חוק/נהלים), התמודדות במצבי לחץ, סדר וארגון, שיתוף פעולה, חינוך לכבוד לזולת, הגשמה עצמית, הצלחה ומצוינות נחישות, התמדה, מוטיבציה.

הצלחה הישגית בספורט מותנית ב-3 גורמים עיקריים: כישרונות, הדרכה, מתקנים-ציוד. במקרים רבים מצליחים העוסקים בספורט להגיע להישגים בתנאים, במתקנים ובציוד לא ראויים, אולם ללא חינוך והכוונה מקצועית, אין כלל מקום לדבר על הצלחה. כישרונות טבעיים מסייעים להצלחה, אך לאתר, לזהות ולמצות פוטנציאל יכול רק מומחה ספורט-מורה לחינוך גופני ברמה מקצועית ומוטיבציה מתאימה.

בכדי לאפשר לילדים להיות ספורטאים בעתיד, או אפילו רק להצליח להשפיע עליהם לעשות כושר גופני ולחיות בריא, חשוב שיהיה להם מנטור טוב, כזה שיוכלו לראות בו כמנהיג וכדוגמא טובה וללכת בעקבותיו. כיום, כשהכושר קיבל כותרת ראשית בעולם, לימודי חינוך גופני התמקצעו גם הם בהתאם. סוד ההצלחה בחיים בכלל ובספורט בפרט תלוי בשילוב המושלם של ההיבט הפסיכולוגי ביחד עם ההיבט הפיזיולוגי  כדי להשיג את ההצלחה. כאן בדיוק משתלב המורה לחינוך גופני.

מערכת החינוך בישראל השקיעה במשך שנים רבות את המשאבים  בחינוך טוב, מורים איכותיים, אמצעי למידה ברמה גבוהה, אך את החינוך הגופני השאירו מאחור וסיכמו אותו בריצת אלפיים או במשחק מחניים.

מאז שנות ה-90, כשהמחשב והאינטרנט פרצו לתודעתנו, החלו התפתחויות במגוון תחומים, גם שיעור של חינוך גופני השתנה והתקדם לקראת שנות ה-2000. המורה לחינוך גופני עסוק היום לא רק בשיפור הכושר הגופני והפעלת התלמידים במהלך שיעור החינוך הגופני, אלא גם בחינוך, הדרכה ופיתוח הידע העיוני –מדעי העומד מאחורי ענפי ספורט שונים ופעילויות כגון קפיצה, ריצה ועוד. התחום הולך ומתפתח. שיטות ההוראה מתקדמות בקצב מהיר והמורה המקצועי רותם את הטכנולוגיה לצורך התאמת דרכי ההוראה לקצב ושיטות הלמידה של ילדי שנות ה2000.