דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

קורס לתכנית רג"ב בשיתוף Google

מתוך: הכשרתון 39 

כתבה: אולגה ליטווין

ביום רביעי וחמישי, 5-6.12.13, זכינו מספר תלמידים מתכנית רג"ב לצאת לקורס במשרדי גוגל. שישה סטודנטים משנה ב' וסטודנט אמיץ אחד משנה א'.

הקורס עוסק בהתאמת מערכת החינוך למאה ה-21, ובו משתתפים סטודנטים ממכללות נוספות הלוקחים חלק בתכנית רג"ב.

עם הגעתנו לקמפוס גוגל, וההתרשמות הכללית הנהדרת – נוף תל אביבי מקומה 26, כיבוד עשיר וכן סביבה שנראית נעימה לעבודה ולמידה, פגשנו חלק מהסטודנטים שמשתתפים גם הם בקורס. הנציגות היחידה לחינוך הגופני הגיעה מהמכללה שלנו, ושאר הסטודנטים עוברים הכשרה למקצועות אחרים – אנגלית, מתמטיקה, מדעים, תנ"ך וכדומה.

ההרצאה הראשונה ששמענו הייתה מפי רונית נחמיה, בנושא תכנית התקשוב הלאומית. היא פתחה במשפט "בני המאה ה-20 מלמדים את בני המאה ה-21 בשיטות של המאה ה-19". הציגה לנו את הדרכים הרבות לשילוב תקשוב בהוראה, וכן דיברה על החשיבות – זהו עולמם של הילדים כעת, אין ביכולתנו (וגם אין צורך) להלחם בכך, אלא להתאים את עצמנו אליהם. שיטות הלימוד של מורה, לוח וכיתה שמקשיבה – שייכות למאה ה-19, ועלינו לנצל את המשאבים הטכנולוגיים כדי להקנות למידה משמעותית יותר אצל התלמידים.

תלמידים שיושבים בכיתה ומקשיבים להרצאה (ונדרשים מדי פעם לענות על שאלות), לא יחשבו באמת, כיוון שהנושא לא יעניין אותם וגם דרך הלימוד. כאשר ניתן לתלמידים לחקור בעצמם, לשתף מידע, להשתמש בכלים הטכנולוגיים, הם ייהנו מהלמידה, יפנימו וירצו לדעת עוד ועוד.

מלבד היעילות לתלמידים, גם המורים יכולים להשתמש בכלים אלו לטובתם. לדוגמה, מורה שמעלה קובץ של Google Drive עם שעות הקבלה שלו ביום הורים, וההורים משבצים את עצמם – נח! הכלים הללו מאפשרים למידה בקבוצות, וכן התאמת תוכן אישי לכל תלמיד – המתקדמים יותר יקבלו משימות מתקדמות במחשב, ומי שצריך להתעכב על נושאים מסוימים או לחזק נושאים אחרים – הדבר יתאפשר גם לו.

הציגו לנו את פורטל התוכן החינוכי, ובו מערכי שיעור ויחידות הוראה המסווגים לפי כיתות ונושאי לימוד. התכנים הנמצאים שם נכתבו בחלקם הגדול על ידי המורים, ומשלבים את הכלים הטכנולוגיים לשם הלימוד. ראינו כי עדיין לא נמצאת שם קטגוריה של חינוך גופני, אך אנחנו מקווים לשנות את הנושא ולהתחיל לפתח יחידות הוראה בעצמנו.

לאחר הרצאתה של רונית, עברנו להתנסות בכלים של גוגל. תחילה למדנו, דרך התנסות אישית – כמובן, כיצד ליעל את החיפוש במנוע החיפוש של גוגל. למחרת המשכנו ללמוד על הכלים של גוגל כמו Google drive, שמאפשר יצירת קבצים שיתופיים וכך לעבוד בקבוצות בזמן אמת, בלי לשלוח כל פעם עדכונים לדואר האלקטרוני. למדנו על ה-Hangout שמאפשר לנו לדבר בשיחות ועידה וגם שיחות וידיאו.

שליטה בכלים אלן, יכולה לעזור מאד גם למורים והמרצים, וגם לתלמידים, אך לאורך כל הלימוד היינו צריכים לחשוב – כיצד משלבים כלים אלה בחינוך הגופני. הרי בשונה משאר השיעורים, בחינוך הגופני אנו לא מצפים מתלמיד לשבת מול מחשב או מול הסמארטפון, אלא מצפים ממנו לרוץ או לבצע שאר מיומנויות גופניות.

בינתיים, יש לנו מספר רעיונות. לדוגמה, כל פעילות בתחנות – ניתן להדפיס קוד QR (לכל תלמיד כבר מזמן יש סורק ברקודים באייפון...), ובמקום שהתלמידים יבקשו בכל פעם הדגמה נוספת של מה עליהם לבצע בתחנה – הם יוכלו לסרוק את הקוד ולהגיע להסבר או הדגמה מצולמת. בנוסף, כל מה שקשור בלמידת חוקי משחק, דגשים למיומנויות, יכול להיות עבורם שיעורי בית שיעזרו בטכנולוגיה לשם הלמידה. נושאים שהתלמידים מוצאים לפעמים משעממים, יכולים להפוך למעניינים ואף מהותיים לתלמידים אם הלמידה תהיה מהנה.

כעת, ועד המפגש הבא של הקורס אי שם במרץ, עלינו להתחיל לחשוב ולפתח יחידת הוראה שנעזרת בכלים של המאה ה-21. מקווים שבסוף הקורס נוכל לרכוש כלים נוספים וגם להעביר את הידע החדש אל שאר המכללה!

מאמרים רלוונטים נוספים

מאלף, מטפל התנהגותי ווטרינר התנהגותי – מה ביניהם?

05/02/2013

קרא עוד

על דרכי ריפוי לגוף ולנפש

15/11/2015

קרא עוד

לימודי ספורט

09/01/2014

קרא עוד

הדרך הטובה והיעילה בהדרכת הכדורגל

18/04/2013

קרא עוד

התזונה כאמצעי להתמודדות במצבי לחץ

04/09/2017

קרא עוד

צ'י קונג טיפולי – מהו?

03/09/2019

קרא עוד