דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

אספנות – אתמול היום ומחר

שוק האספנות של ה-collectibles הולך ומתרחב בשנים האחרונות ותופס חלקים נכבדים מתוך שוק אספנות העתיקות והיצירות המסורתיות של המאה ה-18 וה-19. הסיבות לכך, בין השאר, נובעות מהמספר הקטן והולך של הפריטים העתיקים הנמצאים לרכישה בשווקים ובירידים, חדירת המוצרים מהמזרח הרחוק ואפריקה לתוך השוק האירופאי, וכן מהסיבות הבאות המאיצות את תהליך האספנות כגון: פרסום, ספרים, תוכניות טלויזיה, סרטים, שווקים, ירידים, מכירות גראז', וכמובן האינטרנט.

גם החומרים המסורתיים כגון : כסף, קרמיקה, פורצלן, זכוכית וטקסטיל מפנים מקום לחומרים החדשים של פריטי אספנות של המאה ה-20 כגון: פלסטיק, בקאליט, נייר, פח, עץ, זכוכית. 

עד שנות ה-70 איש מבין המומחים בתחום העתיקות והאספנות לא חשב שפריטים משנות ה-60-50 בתחום הפופ, רוק, עיצוב מודרני, יהפכו תוך עשור או שניים לפריטים בעלי ערך אספני וכספי ויימכרו במכירות פומביות.

שאלת מה לאסוף ? מה כדאי לקנות  או למכור? היא כמעט שאלת המיליון $, בדיוק כמו השאלה באיזו מניה להשקיע בבורסה. עם זאת, מאחר שהשוק בארץ מגיב, לאחר השהייה קלה, לנעשה בשווקי אירופה וארה"ב, ניתן לעמוד על המגמות הרווחות בשווקים אלו, לגבי הפריטים שהופכים בשנים האחרונות למבוקשים יותר מאחרים, לעומת אלו שנס לייחם, ורצוי למכרם, מאחר שאין צפי להעלאת ערכם בשנים הקרובות.

מהו אוסף? מיהו אספן? האם יש הבדל בין לאגור לבין לאסוף?

לאגור פריטים זהו טבעו של האדם משחר ההיסטוריה האנושית. אספנות מוגדרת במספר רב של הגדרות בדומה להגדרות הרבות שיש לאהבה. 

ההגדרה הרשמית של פריט אספני (collectible) היא "חפץ מסוג כלשהו, בעל ערך, אשר קבוצת אנשים (אספנים) מעוניינת בו, ומשקיעה זמן, כסף או מאמץ לחפשו".
 

תשוקת האספנות נחקרה רק בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 על ידי פסיכולוגים והוגי דעות, ונמצא כי המניעים לה שונים ומגוונים. ככלל, היות הפריטים בני אלמוות, לעומת זמניותו של האדם, הוא חוט-השני המחבר בין האספנים. יש אומרים שזהו גן שקיים בכל בן- אנוש, לעיתים הוא רדום, ואצל רבים הוא ער או מתעורר לנוכח פריט או יצירה שירש או פגש המעיר בו את הצורך לאסוף. 

הידע שרוכשים בקורס אספנות והערכת יצירות אמנות ועתיקות על היצירות, הפריטים והאוספים מצייד את הלומדים בכלים ההופכים את ההנאה שבאיסוף הן לקריירה והן להשקעה נבונה.

נכתב ע"י סימה סימון – מרצה ומרכזת בקורס אספנות והערכת יצירות אמנות ועתיקות, במכללה האקדמית בוינגייט.