דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

כיצד לבחור בית ספר ללימודי רכיבה טיפולית?

אין ספק כי רבים מכם שותפים שומעים חשופים או מתעניינים בעולם הרכיבה הטיפולית. מטרת דף המידע היא לתת בידכם מעט ידע וכלים מעשיים להיכנס ללימודים בענף זה, ולעשות סדר בין ההצעות הרבות והשונות ללימודי הרכיבה הטיפולית בארץ ובעולם.

כללי על רכיבה טיפולית

רכיבה טיפולית הינה טיפול משלים המשתמש בקשר עם הסוס לטובת טיפול וקידום קשיים ומוגבלות ב- 4 מישורים עיקריים : מוטורי- תנועתי, רגשי- התנהגותי, קוגניטיבי- תקשורתי והתפתחותי- תחושתי.

בכל מישור קיימים עשרות מטרות טיפוליות, כגון: בעיות קשב וריכוז, הפחתת סף תסכול, חיזוק דימוי וביטחון עצמי, העלאת תחושת יכולת (התמודדות עם גירויים) הישמעות להוראות, איפוק ודחיית סיפוקים, יצירת סדר וגבולות, ועוד ועוד.
בתוך כל מטרה טיפולית יכולים להיכלל עשרות של מיקרים פשוטים אשר זקוקים לתמיכה ועידוד בנושא הביטחון העצמי, אולי הפחתת היפר אקטיביות והעלאת יכולת למיקוד, ועד מיקרים מורכבים וקשים של פגיעות ראש עמוד שדרה, אירוע מוחי, שיתוק ועוד.
בכל מקרה אנו בוחנים היטב מה מטרת העל שאנו מעוניינים להציב, ולטפל בעזרת הסוס. פעמים ישנו מקרה של ילד עם נכות קשה המגבילה אותו באופן תנועתי, ודווקא נבחר במטרה המתמקדת יותר במישור הרגשי התנהגותי כי יותר חשוב במקרה זה להעלות את תחושת היכולת והדימוי העצמי.
 
ראיונות קבלה לקורסים- פנטזייה או מקצוע לחיים?
מתעניינים רבים פונים ומגיעים אל בית ספרינו להגיש את מועמדותם ללימודי רכיבה טיפולית, אך רבים מתקשים לענות על שאלות בסיסיות כגון:
האם היית נוכח בטיפול / שיעור ברכיבה טיפולית ?
האם רק צפית ,או גם השתתפת ? (התנדבות בחווה, או דרך פעילות אחרת)
בנקודה זו אנו מגלים יושרה מקצועית ושולחים כל אחד שלא נתן תשובה חד משמעית, לשאלות אלו, לחווה טיפולית בה הוא ייצפה על מספר טיפולים, יתנדב ללוות לפחות 3-4 מקרים טיפוליים כמוביל, אולי תומך מהצד, ולאחר מכן ינהל שיחה חשובה עם מדריך רכיבה על המקצוע- השכר, השחיקה, הסיפוק ועוד שאלות חשובות שעליכם לדעת לפני ההתלבטות היכן ללמוד ומתי.
רק אילו שעברו תהליך ראשוני מסוג זה, יכולים להגיד לעצמם כי הם באמת בוחרים בדרך ארוכה, מרתקת, מורכבת, לא פשוטה אך לאור מטרה ברורה קשה יותר ללכת לאיבוד בדרך.
לי כמנהלת המרכז להכשרת מורים לרכיבה טיפולית במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט), חשוב לדעת כי כל מי שמתחיל איתנו את מסלול לימודי רכיבה טיפולית יכול להצביע מה הגורם שבאמת מניע אותו לבחור במקצוע אשר מחייב התמודדות רגשית- פיזית מורכבת עם קהל טיפולי המוגדר כאוכלוסייה עם צרכים מיוחדים.
 
מצב השוק בענף- דרישה, גופים, שכר
ענף הרכיבה הטיפולית נמצא בתאוצה כלכלית, ובהכרה מקצועית של מוסדות חינוכיים וטיפוליים רבים בארץ. בפריסה ארצית כמעט כל חוות רכיבה בארץ מציעה ללקוחותיה גם רכיבה טיפולית. ישנה דרישה עצומה ומתגברת להעסקה של מורים ומדריכים, טיפוליים בכל החוות בארץ. השכר הממוצע לשעה נע בין 25- 100 ₪ לשעה. תלוי במיקום החווה, בניסיון ובעוד נתונים אחרים. חוות רבות בנוסף ללקוחות פרטיים עובדים בשיתוף עם מוסדות טיפוליים- חינוכיים רבים כגון משרד החינוך (קרן קרב), בתי ספר לחינוך מיוחד, מעונות לפיגור, בתי חולים פסיכיאטריים, משרד הביטחון, קופות חולים- כללית, מכבי, לאומית, מאוחדת, נכי צהל ועוד .
 
בחירת קורס רכיבה טיפולית - מבולבלים ?.. בא נעשה סדר
אחד הביטויים של פריחה זו היא הקמה מהירה של מסלולי הכשרה ללימודי רכיבה טיפולית רבים בארץ.
פריחה ושגשוג זה מוכיחים כי ישנה דרישה גוברת להכשרת כח אדם במקצוע זה, אך במידה והינך מתעניין במסלול למידה ישנו מגוון רחב של מסלולים שאין ביניהם אחידות בפרמטרים רבים כך שנוצר עקב ההבדלים הרבים תסכול ובלבול, של מתעניינים וגולשים רבים.
בואו ננסה לעשות סדר... ע"י השוואה לקריטריונים אחידים שניתן להשוות בין כל מסלולי ההכשרה ללימודי רכיבה טיפולית השונים:

1. וותק בית הספר ומנהלו-

לאור הסכמים עם קופות החולים בשלוש שנים האחרונות נפתחו בתי ספר רבים ברחבי הארץ. לוותק משמעותי בניהול בית ספר ישנו השפעה רבה וחיונית כגון האווירה של הקורס , על יציבות תכנית הלימודים והמרצים בקורס, ועוד .

המרכז להכשרת מורים לרכיבה טיפולית של מרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט) בעל וותק של 15 שנים, מאז 1996 הוציא 14 מחזורים, עם מעל 400 בוגרים הוקם ע"י יפתח גלילי בשנת 1996, וכיום מנוהל זו השנה השמינית ע"י קרן רופא, בוגרת תואר ראשון ושני של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט, ניהלה מרכז לרכיבה טיפולית במרכז למניעת התמכרויות כ-6 שנים, מנחה ראשית בתכנית עיר ללא אלימות בבית שמש מטעם משרד הבטחון, מדריכת רכיבה ומורה לרכיבה טיפולית מזה 12 שנים.

2. האוריינטציה האקדמית-

האוריינטציה האקדמית של המכללה העומדת מאחורי הקורס- במקרה שלנו – קמפוס וינגייט בעל שם עולמי, וותק של מעל 50 שנות הוראה וספורט. האוריינטציה של המכללה היא שיקום, תנועה והוראה- כך גם הדגשים הלימודיים בתכנית, הרכיבה הטיפולית המתמקדת בטכניקות טיפול, הוראה איכותית, התמודדות עם בעיות התנהגות, בעיות תקשורת, יציבה ועוד. במקרים אחרים ישנן מכללות בעלות אוריינטציה הוליסטית- רוחנית, ולכן גם התכנים הלימודיים יכולים להיות בהתאם.

3. סגל המרצים -

גם הוא נגזרת של המכללה- כך במכללה שפיתחה את שמה העולמי ומומחיותה בניהול המרכזים הבאים: ניתוח התנהגות (ד"ר איתן אלדר) יציבה (ד"ר גיל זולברג) שיקום נכים ( ד"ר שייקה הוצלר) פיזיולוגיה של המאמץ ( ד"ר עמרי ענבר ) הגיל הרך  ועוד מגמות רבות ומופלאות אשר אותם מומחים אשר מנהלים ומרכזים מגמות אילו מפתחים אתנו בהתאמה ישירה את העקרונות ו"הטריקים" הייחודיים להרצאות עיוניות, וימי עיון בשטח.

במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט) צוות עשיר ומגוון של מרצים בעלי תואר ראשון, שני ושלישי, בעלי ניסיון מוכח בהתמחותם, והבנה ברכיבה הטיפולית.

4. המתקנים-

נגזרת של המכללה- מעבדות ואביזרי לימוד במהלך המסלול הלימודי גם הם חשובים. המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט) מכיל מתקנים מרתקים ומקצועיים עם המילה האחרונה בתחום הביומכניקה, ספריית ווידאו, סיפרייה לימודית, מעבדות באנטומיה, מעבדות ללמידה מוטורית, חדרי מחשבים לקבלת חומר עיוני עדכני מאתר הקורס ועוד מתקנים חשובים שמעלים את הרמה של הלמידה האישית והקבוצתית בקורס.

5. שעות מעשיות בתכנית הלימודים-

מהוות חלק חשוב ביותר (תכ'לס) בתהליך ההכשרה. במרכז להכשרת מורים לרכיבה טיפולית של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט) ישנן יותר מ- 60 שעות בהן כל סטודנט/ית מתמודד עם מטופלים אמיתיים (ללא סימולציות אחד על השני).

בכל שנה אנו מקיימים התנסות מעשית מודרכת ובה יותר מ- 16 מטופלים אמיתיים אשר בהם מטפלים הסטודנטים בצוותים . מלווים באופן אישי וקבוצתי צוות של מומחים בתחום עיצוב התנהגות, בעיות תקשורת, פיזיוטרפייה ועוד לאורך כל ההתנסות, ע"י בדיקת מערכים וניהול מפגשים עשירים מקצועיים ואמיתיים.

6. סטאז'-

הינו חלק חשוב ביותר בתהליך ההכשרה. בית הספר במכללה מקיים את סטאז' בחוות חיצוניות בפריסה ארצית. רב בתי הספר האחרים מקיימים את הסטאז' בחווה אחת ששייכת ישירות למוסד הלימודי. במכללה ההתנסות בסטאז' נפרדת מתכנית הלימודים ומהווה התנסות שטח אמיתית. באופן זה אנו שומרים על "טובת הסטודנט", מאפשרים חשיפה אמיתית לשטח, שומרים על חוסן אקדמי, ומפרגנים לכל החוות בארץ אשר רבים מהם בוגרי המכללה שלנו.

7. פריסת ימי לימוד-

מזה 12 שנה המתכונת בבית הספר זהה- יום בשבוע מאפשר לכל אחד לשמור על פרנסה וחיי משפחה, ועדיין להצליח לשמור על תוכנית לימודים אינטנסיבית ומקיפה. ואף על פי זאת לעשות מעבר מתלמיד/ה או איש/ אשת סוסים למטפל/ת בתוך שנה יחידה יש מרחק רב, התפשרות מקצועית, וקיצור דרך.

במרכז להכשרת מורים לרכיבה טיפולית שבקמפוס וינגייט אנו מקדישים שנה ללימוד הרכיבה הטיפולית בהקשרים של לקויות ובעיות במישור התנהגותי, רגשי, קוגניטיבי, התנועתי, מוטורי, פיזיולוגי התפתחותי, ולקראת סיום השנה אנו עורכים ביקורים במתקנים מרתקים וקליניקות ייחודיות אשר עוזרים לנו להכליל את כל הידע שנצבר מהגוף והנפש והסוס לאחד.

8. שילוב קורס מדריכי רכיבה-

לפי חוזר מנכ"ל משרד החינוך מ- 2007 כל מחזיק תעודה של מורה / מדריך לרכיבה טיפולית מחויב להחזיק תעודה נוספת של מדריך רכיבה- תעודה המוכרת ע"י מנהל הספורט. מהלך זה הינו מבורך ומעלה את רמת המקצוענות והבטיחות של הענף. עקב מהלך זה רב בתי הספר משלבים את שני הקורסים יחדיו.

המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט) מציע את קורס מדריכי הרכיבה של מר אורי פלג שהינו מראשוני המורים ומייסדי קורסי מורים ומדריכים במכללה האקדמית בוינגייט וברמות. ועדיין בית הספר מאפשר לכל תלמיד, בניגוד לבתי ספר אחרים, לגשת לקורסים בבתי ספר אחרים, מתוך חוסן אקדמי ומקצועי בקורס. ראה את האתר של אורי פלג.

9. בוגרים-

הבוגרים של כל המרכז להכשרת מורים לרכיבה טיפולית במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט) הם האינדיקציה האמיתית למסלול הלימודים. אנו גאים להציג סטטיסטיקה יפה של יותר מ- 80% בוגרים אשר עובדים בחוות הטיפוליות השונות בארץ. רבים מהם הקימו חוות טיפוליות באופן עצמאי מיד בסיום ההכשרה, ועל רבים מהם מנהלי החוות השונות שומרים ומרוצים. שאלו גם מנהלי חוות (שאינם במקרה גם מקיימים בית ספר בחווה) על ההבדלים בין הבוגרים השונים, המקיימים סטאז' בחווה (ראה סיפורי הצלחה באתר בית הספר).

 
לסיום,
מאחלת לכם דרך צלחה וברכות לקראת שנת הלימודים הבאה,
קרן רופא - מנהלת המרכז להכשרת מורים לרכיבה טיפולית, המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)
 
אשמח לענות על שאלות נוספות בטלפון או דואר אלקטרוני:
לקרן רופא - מנהלת המרכז להכשרת מורים לרכיבה טיפולית, המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)– 052-8742434 w_ak@netvision.net.il
לנועה יוסקוביץ-  רכזת קורס רכיבה טיפולית, המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)–  054-4715252 noaayo@gmail.com
אתר המרכז להכשרת מורים לרכיבה טיפולית, המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט): http://horse.wincol.ac.il/
אתר המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט): https://www.wincol.ac.il/