דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מבוא לחילוץ וגרירה ברכבי שטח

עדכון: 10:01 ,14.11.2010

מחבר: עמוס בשן

 
פרק חילוץ וגרירה מתוך קורס מדריכים מקצועיים לרכבי שטח 4 * 4
 רכז הקורס: משה חיון                          
עמוס בשן: מדריך ראשי
רוני בואנוס: מדריך
 
גרירה – גרירת רכב בדרך עפר עד למקום העמסתו על גרר.
חילוץ - הבאת הרכב ממצב שאינו יכול לנוע למצב תנועה עצמית.
בכל מצב, הפעל מחשבה תחילה, תכנן, בדוק מהם האמצעים ויכולת עגינתם ללא לחץ סביבתי.
 
כללי בטיחות ומקצועיות
1.      הרחק הנוסעים למרחק בטחון, מעבר לאזור החילוץ וסביבתו.
2.      השתמש בכפפות, לבוש מתאים, נעלים מתאימות, כובע וגם רצוי חולצה זוהרת.
3.      בדוק היטב שכל חיבור, עגינה, או ריתום נעשים בציוד תקין ותקני ללא אביזרים מאולתרים.
4.      מנע הצלפת כבל/רצועה. במידה ויקרע על ידי אמצעי מכביד ורך.
5.      השתמש ביותר ממכוון אחד והקפד על מנהל חילוץ אחד בלבד וכן בקר חיצוני.
6.      אין להשתמש במכות חילוץ חזקות.
7.      מנע חיכוך הכבלים והרצועות בסלעים/אדמה. אין לקשור רצועות אלא לחברם עם שאקל.
8.      וודא, שתיית מים והגנה משמש, רוח, גשם והתזת חול או בוץ ואבנים.
9.      וודא מניעת פגיעה ברכב והמכוונים. הפעל באיטיות ובמרווחים קטנים.
10.חשוב בנחת, תכנן היטב, בדוק פעולותיך, התייעץ בבעלי ניסיון.
 
אמצעי חילוץ וגרירה קיימים/חלקי
מגבה תקני ברכב
חלק מכלי נהג, המאפשר הרמת חלק מהרכב לגובה 10-20 ס"מ.
מגבה עגלה 2 טון בנוסף, ארוז עם משטח עמיד לפיזור הלחץ על הקרקע.
מגבה חיצוני 3 טון. לחלופין, הי-ליפט, מעוגן ברכב. דע כיצד להשתמש בבטיחות בהי ליפט.
כרית אוויר 2 טון להרמה בסיוע גזי הרכב מהמפלט.
רצועות הרמה סינטטית לגרירה
3 מ' לריסון, 8 מ' לגרירה ומשיכה. ברוחב ובחוזק המתאים
 צבעים: סגול 1 טון, ירוק 2 טון, צהוב  3 טון, אפור 4 טון, אדום 5 טון, חום 6 טון, כחול 8 טון, כתום 10 טון.
תקן אמריקאי- כחול פוליאסטר (עמיד בתנאים), ירוק חזק ועמיד, חום פוליפרופילן (עמיד פחות).
רוחב- 4 אצבעות, או שכבה כפולה. תפרים רוחביים 3-4 אצבעות. לולאות תקניות.
סגיר/ שאקל – חבק מתכתי עם בורג נועל. עומס 4 טון, בורג מתאים לחיים מתאימות. לחיבור רצועות לרכב, בין רצועות, ורצועה לכבל. רצוי להכין 3-4 כאלה.
גלגלת מכפילת כוח נפתחת -  לחיבור כבל מתכתי, לצורך הכפלת כוח משיכה או שינוי כיוון, בעלת ציר רחב.
רצ'ט משיכה 2 טון – ידני, כולל כבל אורך 1.80 מ'.
כבל מתכתי שזור – אורך 10/20מ', עובי 10מ"מ קוטר, עם לולאות ותומך בקצוות, מגולל וקשור.
ציוד נוסף: לום 80 ס"מ, פטיש 2 ק"ג, 4 יתדות זווית 80 ס"מ, קוביית עץ להגבהה, קרש מרובע למניעת חיכוך, כפפות 2 זוגות, את חפירה קטן, שקי התחפרות.
 
גרירה
גרירת הרכב והסעתו בדרך עפר למקום העמסה. רצועת ריסון 2 סגירים ורצועת משיכה עם לולאות. חיבור רצועת הריסון לרכב הנגרר, השחלת רצועת המשיכה לרצועת הריסון וחיבור הקצה השני לוו גרירה או עם סגיר.
איתור נקודות הרתום – מאחורי ובקדמת הרכב. רתום נכון. פתיחת חלונות סימנים וקשר.
עקרון – על הרצועה להישאר מתוחה ככל האפשר באחריות הנגרר, על ידי לחיצות בלמים קלות.
סיבובים גדולים, באיטיות, למניעת מכות בין הרכבים, למניעת הסתבכות הרצועה בגלגלים, ובערנות מרבית.
במקרה והרכב אינו מניע, רצוי שני אנשים בנגרר ושימוש בבלם יד. אורות מלאים.
 
עקרונות החילוץ
מקבילית הכוחות
לכל כוח יש כוחות על צירי רוחב, אורך ואנכי בנקודת הפעלת הכוח הבאים לביטוי בהתאם לכוחות התנגדות וחיכוך, כאשר השקול הוא הקובע.מצב רצוי הוא שכל הכוחות והשקול יהיו בכיוון אחד, כך שנקבל שהמחלץ והנחלץ הם באותו קו. במקרה אחר, הנגרר והגורר ישאפו להתיישר לאותו הקו.
חשובלהתחשב בזווית בין הרכבים ובציר הגובה ביניהם כדי למנוע חיכוך הכבל באדמה.
 
חילוץ עצמי
איתור הבעיה והמונעים - חיכוך בגחון, מדרגה לפני הגלגלים, שיפוע צד מסוכן, החלקה, תקלה ברכב, מלכוד בין סלעים, אי יכולת לעלות ועוד.
סילוק המפגעים - ניקוי עפר ואבנים או חול, מתחת הרכב ולפני הגלגלים.
הגבהת הרכב - ומילוי הבורות מתחת לגלגלים בעפר, אבנים, חול, או אמצעי אחר.
שימוש במגבה הרכב – בנקודות שונות ומוסכמות ברכב, בשטח ישר, בעליה או בירידה.
דירוג המדרגות - בניה לפני המדרגה הגדולה על ידי פלטות אבן קטנות למדרגות קטנות תוך שמירה על עקרון ר.א.ל.י.
נסיעה לאחור – שילוב הילוך אחורי איטי ביותר וירידה בקיטוע של 1-2 מ'. ככל שהשיפוע חזק יותר יש לנוע במקטע קטן יותר. מקטע – תחילת תנועה ועצירה מוחלטת.
מעקף – ירידה/נסיעה לאחור וביצוע מעקף למקום המפגע.
כננת – במידה ויש, כולל מכפיל כוח ועגינה מתאימה. עגינת מכפיל הכוח, העברת הכבל, ריתום לרכב הכננת והפעלה איטית ומבוקרת.
 
חילוץ בסיוע
רכב נוסף - באופן ישיר – חיבור רצועות כמו בגרירה ומשיכה מבוקרת.
רכב ואמצעים – שילוב כבלים, רצועות, מכפיל כוח, עגינות בהתאמה.
עוגנים – שימוש בנקודות קבועות וחזקות בשטח, סלעים, עצים גדולים, עם בקרת נזקים אפשרית. עוגנים מלאכותיים, יתדות, רכב נוסף.
חילוץ משיפוע – ראשית, הפחתת שיפוע הרכב על ידי הוצאת אוויר מגלגלים עליונים, פינוי משקלים, עגינת הרכב, סיבוב הרכב לכיוון העלייה, ריתום בשינוי זווית.