facebook tracking pixel
חיפוש סגור
מתעניינים בלימודים?

מדריך מוסמך בשיקום בקהילה באמצעות אומנויות ויצירה

תוכנית הכשרה למדריך מוסמך בשיקום בקהילה  באמצעות אומנויות ויצירה

ראש התוכנית : ד"ר היילי רוזנבלום

יועצת אקדמית : ד"ר עופרה וולטר

רציונל התכנית להכשרת מדריך מוסמך בשיקום בקהילה  באמצעות אומנויות ויצירה:

פעילות באמצעות אמנויות מפתחת את היצירתיות הטבעית הטמונה באדם. הבעת עצמית דרך האומנויות מעצימה את כוחותיו הפנימיים ואת תפיסתו העצמית של האדם ומזמנת אינטגרציה של גוף ונפש המהווה בסיס להתפתחות אישית. העשייה האמנותית מספקת לאדם הזדמנות לשיקום יכולותיו, החלמה והגשמה עצמית בכל מעגלי החיים.

ייחודיות התכנית במכללה האקדמית וינגייט הינה ברכישת ידע וכלים יישומיים לשילוב מגוון של תחומי האמנויות בתוך מרכזי שיקום הקיימים בקהילה. 

מטרות התכנית להכשרת מדריך מוסמך בשיקום בקהילה  באמצעות אומנויות ויצירה:

1. הכשרת מדריכים לעבודה שיקומית עם אנשים עם מגבלות באמצעות אמנויות ויצירה.

2. העלאת רמת המקצועיות של צוותי שיקום עם אוכלוסיות מגוונות בקהילה.

3. הנחלת ידע וכלים יישומיים לעבודה השיקומית תוך שימוש באומנויות ככלי המרכזי להתפתחות האישית וקידום מטרות השיקום של מקבלי השרות.

אוכלוסיית היעד להכשרת מדריך מוסמך בשיקום בקהילה  באמצעות אומנויות ויצירה:

אמנים בתחומים שונים ושחקנים.

עובדי חינוך ושיקום בקהילה העובדים עם אנשים עם מגבלות.

מדריכים ומורים מתחומי האומנויות השונים המעוניינים להרחיב את הכשרתם בגישה בראיה הוליסטית שיקומית ולעבוד במערכות החינוך הבלתי פורמאלי (חינוך משלים, מתנ"סים, עיריות , מועדונים, ומסגרות משקמות).

יזמים של תכניות יצירתיות -חדשניות לשיקום באמצעות האמנויות להשתלבות בקהילה.

תעודה:

בוגרי המסלול בהצלחה יקבלו תעודת מדריך מוסמך לשיקום באמצעות אומנויות ויצירה לאנשים עם מגבלות מטעם המכללה האקדמית בווינגייט.

תנאי קבלה:
תוכנית הכשרה למדריכי שיקום מוסמכים באמצעות אומנויות ויצירה:

התוכנית פרוסה על שתי שנות לימוד אקדמאיות – 500 שעות

שנה א' – התפתחות אישית בהקשר של עבודה שיקומית בקהילה ורכישת רקע תיאורטי בתחומי הפסיכולוגיה והשיקום ( שנה א' 260 שעות).

שנה ב'-רכישת כלים יישומיים לעבודה השיקומית באמצעות אומנויות והתנסות מעשית (שנה ב' 240 שעות).

 נושא הלימוד:

במכללה האקדמית בווינגייט פועלת תכנית ייחודית לשיקום המבוססת על ידע וניסיון בשיקום אוכלוסיות של אנשים עם מגבלות כמענה לרגשות של בידוד וניכור חברתי. התכנית מבוססת על שיטת " א.ד.מ.- דרך מעשה " גישה הוליסטיות שפותחה על ידי ראש התכנית ד"ר היילי רזנבלום. הגישה הוכרה ע"י הארגון האירופי לשיקום ביצירתיות ואמנויות והובילה לניסוח הצעת חוק שיקום בריאות הנפש בישראל. גישה זו משלבת פעילויות קהילתיות חווייתיות באמצעות תנועה ,מוסיקה ומגוון אמנויות התומכים בתהליכי התפתחות ושיקום עצמי.

תכנית ההכשרה יוצרת אינטגרציה בין תחומית -פיסית ,רגשית ומחשבתית- בתהליך השיקום ומותאמת לצרכי אוכלוסיות בעלי יכולות מגוונות בכל הגילאים. גישת ההכשרה מבוססת על ניסיון רב מקצועי של מומחים ויזמים מתחום השיקום באמצעות שילוב של מיגוון אומנויות.  

שותפות לתוכנית ההכשרה מומחים מעמותות המתמחות בשיקום בקהילה למגוון רחב של אנשים עם מגבלות שונות כגון  אלווין ישראל ,  עמותת " כנפים"  ומייסדת תיאטרון " נא לגעת ".

הלימודים בתכנית ההכשרה במכללה האקדמית וינגייט מאפשרים התמחויות בהדרכת אמנות ותיאטרון בקהילה ופיתוח יזמות למעורבות יצירתית בקהילה עם מגוון אוכלוסיות בתחומי בריאות הגוף (כולל פגיעות מוטוריות ,פרקינסון, דיאליזה) בריאות הנפש וחינוך מיוחד (כולל לקויות וקשיי למידה, מוגבלות שכלית התפתחותית, אוטיזם) זיקנה (אלצהיימר ודימנציה).

התרומה המרכזית של אמנויות:

השימוש באמנויות מסייע לפיתוח מודעות עצמית באמצעות פעילויות המעוררות חוויות חושיות, ביטוי והבעה של רגשות בדרך סימבולית, שיפור מיטבי במעגלי החיים, התפתחות קוגניטיבית ופיתוח קשרים חברתיים.

לתפיסתינו, השימוש באמנויות ממוקד שלושה מרכיבים בסיסיים שניתן ליישמם בתחומי שיקום מגוונים: אותנטיות- של העשייה היצירתית בתחומי אומנויות, טיפוח יצירתיות –הבנת התרומה הייחודית של היצירתיות במצבים מאתגרים במעגלי החיים ואקלים של התפתחות וצמיחה -מבוסס על אמונה ביכולת אישית לבניית חיים של עניין, סקרנות ומשמעות.

פיתוח קשרים חברתיים:

הסטיגמה הקשורה לאוכלוסיות של אנשים עם מגבלות מהווה מחסום מרכזי להשתלבות בקהילה ובתעסוקה. גופים קהילתיים מבוססי-אמנות מהווים מענה לבידוד וניכור חברתי וממלאים תפקיד חשוב לתהליכי שיקום כיוון שמעוררות אצל מקבלי שרותי השיקום תשוקה ומשמעות בחיים. הפעילויות היצירתית מאפשרת לאדם לבטא את ייחודיותו במסגרת קבוצתית, לפתח תחושה של שותפת שווה בעולם החברתי ,להעמיק את מערכות היחסים הבין-אישיים, לפתח בטחון עצמי ועוצמות חדשות להתמודדות מיטבית בכל תחומי החיים.

למה אצלנו

המכללה האקדמית בוינגייט היא מוסד מוכר להשכלה גבוהה. הלימודים במכללה מעניקים הכשרה אקדמית המשולבת בהכשרות מקצועיות בתחומי התנועה, האימון, השיקום, הספורט וההוראה. הלימודים במכללה הם חוויה אקדמית ומקצועית. פעולות חברה ותרבות, אירועים חגיגיים וטקסים בעלי אופי חינוכי ולאומי הם חלק בלתי נפרד מחיי הקמפוס.