דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

| | 31/07/2018

חינוך לערכים אולימפיים

מאת: ירדן הר לב

האקדמיה האולימפית הבינלאומית (IOA) היא מרכז רב תחומי ללימוד, קידום והעשרה של רעיון האולימפיזם – פילוסופיה השואפת לדרך חיים המבוססת על הנאה ממאמץ, דוגמא אישית כערך חינוכי וכבוד לערכי המוסר העולמיים הבסיסיים. המרכז הוקם בהשראתו של הברון פייר דה קוברטן, שהאמין כי רק מרכז ללימודים אולימפיים יסייע בשימור ופיתוח האולימפיזם למען יצירת עולם טוב יותר באמצעות העיסוק בספורט. רעיון זה עלה בקנה אחד עם מטרותיו של הועד האולימפי, שהחליט לאחר מותו להגשים את משאלתו ולהקים מוסד ללימודים אקדמיים באולימפיה העתיקה.

חינוך לערכים אולימפיים

 

 

 

 

 

 

IOA מספקת הזדמנות מיוחדת במינה לספורטאים, סטודנטים לחינוך גופני ומדעי הספורט, מאמנים ומנהלי ספורט לחקור ולדון יחד בהפצת הרוח האולימפית, בהתאם לעקרונות שנקבעו על ידי היוונים הקדמונים ומחדשי התנועה האולימפית העכשווית, בקרב הדור הצעיר דרך מגוון רחב של פעילויות חינוכיות, תכניות אקדמיות, מחקרי עומק כדי לממש את החזון ולשפר את תרומת האולימפיזם לאנושות.

חינוך לערכים אולימפיים

 

 

 

 

 

במהלך קיץ 2015 השתתפתי בשני כנסים מקצועיים של IOA  בכפר האולימפי, בהם ייצגתי את הועד האולימפי בישראל והמרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט. הכנס הראשון בו לקחתי חלק היה מיועד ל – 200 משתתפים צעירים מכל העולם ובעיקרו חשף ל"רוח האולימפית" ומשמעותה. החשיפה לתכנים ולאופי יישומם במדינות אחרות נתנו לי השראה לביצוע דומה בסביבתנו הספורטיבית, ובעקבות זאת החלטתי לפעול לקידום הרעיון האולימפי בישראל. 

חינוך לערכים אולימפיים

 

 

 

 

 

 

החלטה זו הובילה אותי להשתתף בכנס השני שהיה מיועד לבוגרי כנסים רשמיים של IOA, ולפיכך השתתפו בו אך ורק משתתפי עבר הפעילים כיום בארגון International Olympic) IOAPAAcademy Participants Association), שבחרו להמשיך את​​​ דרכם החינוכית בקידום הרעיון האולימפי. מטרת הארגון הינה לטפח אחווה אולימפית בינלאומית ורב-תרבותית תוך מתן כלים ומשאבים אשר יסייעו בחינוך דור העתיד לערכים אולימפיים ויתמכו בקידום האולימפיזם בעולם. אחת לשנתיים הארגון מקיים כינוס רשמי הנמשך שישה ימים, בשנה זו השתתפו 35 משתתפים מ – 20 מדינות בעולם.

חינוך לערכים אולימפיים

 

 

 

 

 


תכני הכנס העיקריים עסקו בעבר ובעתיד של ארגון IOAPA תוך הפקת לקחים ובניית אסטרטגיה ברת ביצוע לעתיד, התנדבות במשחקים האולימפיים, דוגמאות מעשיות של חינוך לערכים אולימפיים בבתי הספר ובאקדמיה ברחבי העולם, המשחקים האירופאיים הראשונים בבאקו 2015 וכן הרצאות בידי משתתפי הכנס בנושאים אולימפיים.

נושא הפרזנטציה שאני בחרתי להציג היה "אולימפיזם בישראל" תוך התייחסות לשני מוקדי הפצה עיקריים של הרעיון האולימפי בישראל - המרכז ללימודים אולימפיים במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט ותכנית "מחנכים לערכים אולימפיים" בבתי הספר. 

חינוך לערכים אולימפיים

 

 

 

 

 

 

התרשמתי מאד מהפעילות של משתתפי הכנס במדינותיהם בכל הקשור להפצת האולימפיזם ברחבי העולם. נכון להיום, ישנן 15 מדינות בעולם הפעילות (באופן רשמי) ומארגנות פגישות ,כנסים, מפגשים במהלך המשחקים, וכן משתפות פעולה עם האקדמיה האולימפית הבינלאומית. בעייני, הגיע הזמן שגם מדינת ישראל תכנס לרשימת המדינות ותחל בפעילות אקטיבית לקידום הרעיונות והערכים האולימפיים בחינוך, התרבות והספורט. אמנם כדי ליצור ולחולל שינוי דרוש כוח, לא במובן הפיזי של המילה אלא במובן של קולקטיב - קבוצת אנשים הפועלת לאורו של רעיון משותף או לשם הגשמת מטרה משותפת. לכן, היעד הראשון ששמתי לי בדרך להגשת מטרה זו הינו לאתר את נציגי ישראל שהשתתפו בעבר בכנסיה השונים אקדמיה האולימפית הבינלאומית כדי שיחד נוכל ליצור, לפתח ולעבוד על פרויקטים הקשורים לתנועה האולימפית בישראל .

אני מאמינה שהספורט הוא אמצעי להטמעת ערכים חינוכיים בעלי השפעה חיובית הן על הפרט והן על החברה כולה. גישה זו עולה בקנה אחד עם מטרת האולימפיזם שהינה להעמיד את הספורט בכל מקום לשירות ההתפתחות ההרמונית של האדם, כדי לעודד הקמתה של חברה הדוגלת בשלום, תוך שמירה על הכבוד האנושי. כיום בחברה שלנו הספורט יכול להציע לכלל הגילאים, ובמיוחד לצעירים, הזדמנות לחיים בריאים, מאוזנים ובעלי משמעות. שילוב תכנית חינוכית לערכים אולימפיים במערכת החינוך תאפשר להבליט את היתרונות של הפעילות הגופנית ,לגלות ענפי ספורט חדשים ויתרה מזו להפיץ את הרעיון האולימפי דרך תנועה, למידה וגילוי. 

העיסוק בספורט הינו זכות האדם, ולכן לכל אחד ואחת חייבת להיות האפשרות לפעילות ספורטיבית כלשהי, ללא הפלייה, ברוח המשחקים האולימפיים הדורשים הבנה הדדית, ידידות, הזדהות עם האחר ומשחק הוגן. 

שנת הלימודים החדשה כבר כאן, ובהזדמנות זו אאחל לכל המחנכים, באשר הם, להגיע מהר יותר, גבוה יותר ורחוק יותר אל חינוך טוב יותר באמצעות הספורט.

מאמרים רלוונטים נוספים

חינוך לערכים אולימפיים

31/07/2018

קרא עוד

קוביית עץ

31/07/2018

קרא עוד

סיכום התנסות בהוראה בגני הילדים

31/07/2018

קרא עוד

חופשה לרגל היריון ולידה, אימוץ והפלה

31/07/2018

קרא עוד

הכשרתון 55 תקצירים

31/07/2018

הכשרתון 55 תקצירים

קרא עוד

תכנון הוראה בדרך של למידה שיתופית מתוקשבת

31/07/2018

קרא עוד