- אודות
- המסלול האקדמי
-
- לימודי תעודה
- מכינות
- רישום לתואר ראשון
פטר דוידוביץ' | | 21/02/2016
תרגול העברת המקל באזורים לא מסומנים
בשלב זה של תהליך הלימוד מבצעים המוסר והמקבל את העברת המקל במהירות גבוהה בלי להגביל את אזור ההחלפה.
על המורה לעקוב בשלב זה אחר ההיבטים הבאים:
א. לימוד היציאה היעילה של המקבל ובהמשך התרגול גם בעיתוי הנכון;
ב. שיפור מתן האות האקוסטי הנכון על ידי המוסר תוך כדי ריצה במהירות תת-מרבית ובהמשך התרגול גם במהירות מרבית.
ג. ביצוע יעיל של העברת המקל תוך כדי ריצה במהירות תת-מרבית ואחר כך במהירות מרבית תוך הקפדה על ביצוע של כמה שפחות תנועות מיותרות שבכל מקרה מפריעות לשמירה על מהירות הריצה.
התרגילים שיוצגו להלן מתייחסים בעיקר להיבטים שלעיל.
תרגול העברת המקל באזורים מסומנים
תרגול זה מיישם בעצם את כל השלבים שתוארו קודם לכן. בשלב זה מכינים קבוצות תחרותיות, אפילו אם מדובר בתחרויות כיתתיות או בית ספריות. לכן כל הפרטים הטכניים חשובים ועל המורה לעקוב אחרי כל ההחלפות ולתת משובים ענייניים.
בתחילה יסמן המורה את אזור ההחלפה בקו ישר כדי להקל על תהליך הלימוד. הוא יסביר לתלמידים את הסעיפים בחוקת האתלטיקה הרלוונטיים להעברת המקל. אחר כך הוא ידגים כמה העברות נכונות של המקל ויגדיר כבר בשלב זה את תפקידי המוסר והמקבל במירוצי השליחים:
תפקידי המוסר:
תפקידי המקבל:
לאחר שהוסברו והודגמו תפקידי המוסר והמקבל ילמדו התלמידים את העברת המקל בתוך שטח ההחלפה כמתואר בהמשך.
בספרות המקצועית ממליצים ללמד למתחילים העברה מיד שמאל של המוסר ליד ימין של המקבל ובהמשך הריצה המקבל מעביר את המקל לידו השמאלית לקראת ההעברה הבאה. אחרים, מציעים לבצע את ההחלפות דווקא מיד ימין לשמאל. כפי שנכתב במאמר "לימוד מרוצי שליחים", לימוד סגנון בו כל רץ מעביר את המקל מיד אחת שלו לידו השנייה, אינו מומלץ והוא צריך להילקח בחשבון רק מחוסר ברירה אצל מתחילים. בכל מקרה העברת המקל אצל רץ מיד אחת שלו לידו השנייה מפריעה לריצה במהירות גבוהה ולכן כדאי ללמוד קבלה ומסירה בכל אחת מהידיים. אם עשיתם כך יקל עליכם בשלב הנוכחי של לימוד העברת המקל באזורים שונים לשבץ את התלמידים לקטעים השונים של המירוץ לפי האפיונים שהוסברו במאמר "לימוד מרוצי שליחים".
גם בשלב זה יש ללמד מסירה וקבלה באזור המסומן בקו ישר ורק לאחר מכן מומלץ לבצע את ההחלפות בכל אזור ספציפי, כפי שיתבצע בתחרות. כדי ללמוד מעשית את תפקידי המקבל יבצע התלמיד את הפעילויות הבאות (ניקח לדוגמה את ההחלפה הראשונה ב-4 כפול 100 אך התרגול יתבצע בישורת כדי להקל על הביצועים):
לקראת ביצוע תרגילים מתאימים לשלב זה יצוות המורה זוגות של תלמידי בעלי רמה אתלטית דומה. דוגמאות לתרגילים כאלה:
כבר בשלב זה יוכל המורה להתמקד בצפייה בנקודות הבאות אצל המוסר:
הנקודות בהן ייצפה המורה אצל המקבל:
לאחר שהתלמידים שולטים בתכנים שהוזכרו לעיל ניתן לבצע גם החלפות שלמות. בשלב זה יושם הדגש על העברות המקל שאמורות להתבצע באופן שוטף, בלי להפריע למהירות הריצה. בדוגמה שלנו (החלפה ראשונה בריצת 4 פעמים 100 מטר), ההחלפה מתבצעת מידו הימנית של המוסר לידו השמאלית של המקבל:
כמו בשלב הקודם, התרגילים מאורגנים בזוגות של תלמידים בעלי יכולת אתלטית דומה. תרגילים מתאימים לשלב זה הם אלה שהתבצעו באזורים לא מסומנים, אך הפעם הדגש הוא הוא על עיתוי העברת המקל. רק לאחר שהמקבל והמוסר מתפקדים שניהם נכון, יתאים המורה את מרחק סימן היציאה של המקבל לאפיוני כל זוג תלמידים. לכן חשוב שבשלב זה כל הזוגות יעבדו בקרבת המורה וכך יוכלו לקבל ממנו משובים מידיים.
בצפייתו יתרכז המורה, בנוסף להיבטים שהוזכרו קודם גם בהיבטים הבאים:
לגבי המוסר:
לגבי המקבל:
בראשית שלב זה יתחיל המוסר לרוץ כ-20 מטר לפני אזור ההחלפה והסימן שמהווה עבור המקבל אות להתחיל במאוץ ימצא יחסית קרוב אליו (כ-12 כפות רגליים). ככל שהתלמידים מתקדמים ומשפרים את ביצועיהם יאפשר המורה למוסר להתחיל את ריצתו כ-50 מטר לפני האזור ולהזיז את הסימן לאחור, בהתאם ליכולת של שני הרצים, למרחק של 18-15 כפות רגליים ואפילו עד 22-20.
מבחינה מתודית ניתן גם לבצע החלפה בלי להקפיד על השלמתה בתוך התחום ורק מאוחר יותר, כאשר התלמידים יציבים בביצועיהם והמורה התאים להם את סימן היציאה, הם יידרשו להחליף בתוך התחום.
בתהליך הלימוד הנושא המרכזי יהיה ללא ספק שיפור העברת המקל ועם זאת חייב המורה גם ללמד את תלמידיו זינוק עם המקל ביד. כמו כן, דרך תרגולי השליחים ישפרו התלמידים תכנים שנלמדו כבר בריצות הקצרות כגון צעד הריצה הנכון, הריצה בקשת והתקפת קו הסיום.
מבחינה מתודית כדאי למורה לשלב עם לימוד העברת מקל גם מגוון רחב של משחקי שליחים (ראו המאמר " מירוצי שליחים – שלבי לימוד"). כדי לשמור על המוטיבציה הגבוהה של התלמידים כדאי כבר בשלבים מוקדמים לארגן תחרויות שליחים פנימיות אף אם התלמידים טרם שולטים בכל תפקידי המוסר והמקבל. רצוי בשלב זה להגדיל את מרחקי הריצה, אפילו עד 200 מטר לכל רץ כדי להקטין בשלב זה את חשיבות ההחלפות הטובות. ככל ששליטת התלמידים בהחלפה משתפרת ניתן להתמודד גם במרחקים הקרובים יותר למרחקים התחרותיים.
חשיבות רבה נשקפת ליכולתו של המורה לגלות את השגיאות האופייניות שלהן השלכות שליליות על שלבי הלימוד השונים. לא נרחיב כאן על השגיאות הכרוכות בזינוק הנמוך ובסגנון ריצה.
שגיאות אופייניות למירוץ השליחים מתרחשות בעת העברת המקל והמורה עשוי לגלותן בעת צפייתו בנקודות שהזכרנו לעיל כאשר נדונה ההחלפה באזורים מסומנים. הטעויות של המוסר שכיחות פחות מאשר אלה של המקבל, להלן נזכיר מספר טעויות אופייניות ונמליץ על תרגילים אפשריים לתיקונן.
השגיאה |
הסיבות לשגיאה |
תרגילי תיקון |
---|---|---|
המוסר נותן את האות האקוסטי מוקדם מדי או מאוחר מדי |
- המוסר לא מרוכז - המוסר לא מעריך נכון את המרחק בינו ובין המקבל |
- תרגול העברת המקל בזוגות ובריצה קלה - תרגול העברת המקל באזורים לא מסומנים |
המוסר מעביר את מקל השליחים מיד אחת שלו לידו השנייה לפני העברת המקל |
- חוסר שליטה בטכניקת ההחלפה - התלמידים למדו בגיל צעיר יותר להעביר תמיד את המקל מיד ימין של המוסר ליד שמאל של המקבל או ההפך |
העברת מקל בהליכה ואחר כך בריצה במהירויות הולכות וגדלות תוך הקפדה שהמוסר לא יעביר את המקל מיד אחת שלו לידו השנייה. |
המוסר מתקרב אל המקבל בלי לשמור על מהירותו המרבית |
- המוסר מושיט את היד עם המקל לפני שנתן את האות האקוסטי - המוסר אינו שולט בטכניקת ההעברה (מרוכז מדי בתפקידו) |
- תרגול העברות בזוגות וברביעיות תוך כדי ריצה קלה וריצה מהירה יותר |
המקבל אינו מכין את יציאתו לריצה |
- חוסר ריכוז - המקבל לא שולט בעמדת היציאה |
- תרגול עמדת יציאה של המקבל לפי סימנים שונים |
המקבל לא יוצא לריצה בעיתוי הנכון או שריצתו איטית ולא החלטית |
- המקבל לא מאמין ביכולתו שלו או ביכולתו של המוסר - המקבל לא מעירך נכון את מהירותו של המוסר |
משחקי שליחים כמו ריצה ללא מקל בה המוסר צריך לתפוס את המקבל בתוך אזור ההחלפה תוך הקפדה שהמקבל יצא בדיוק כאשר המוסר דרך על סימן היציאה |
המקבל יוצא לריצה עם היד מושטת לאחור או שהוא מושיט אותה מוקדם מדי |
- המקבל לא שולט בטכניקת ההעברה - המקבל חושש שהמוסר לא יגיע אליו - המקבל לא ממתין לשמוע את האות האקוסטי |
תרגול בריצה קלה בה המקל מושיט את היד רק לאחר ששמע את האות האקוסטי - יציאה לריצה מהירה ורק כאשר מגיעים לסימן על המסלול אחרי כ-20 מטר מושיטים את היד לאחור. |
המקבל מסתכל לאחור גם לאחר יציאתו לריצה |
- המקבל חושש שהמוסר לא יגיע אליו - המקבל לא מסוגל להעריך נכון את מהירות המוסר |
תרגול העברה בה נדרש המקבל לזהות סימנים שעושה תלמיד שלישי הניצב מולו, כ-30 מטר לפניו |
המקבל לא שומר על קו ישר ביציאתו לריצה וחוסם את קו הריצה של המוסר |
- המקבל לא מבין שהוא חייב להיצמד לצד השביל שהוסכם עליו - המקבל מביט אחורה בזמן ריצתו |
- סימון ציר הריצה של המקבל הרצוי בתוך השביל לעומת מה שעשה המקבל בעת הטעות כדי להמחיש את הטעות -ריצה בציר המסומן בצד הנכון ואחר כך ריצה ללא סימון הציר. |
זהו עיבוד של המאמר המקורי שהופיע בגיליון מספר 66 של "עולם הריצה", עמודים 15-12, נובמבר-דצמבר 1993. המאמר המקורי מכיל איורים שאינם מופיעים כאן.
מאמרים נוספים בסדרה:
יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.