דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

אורלי יזדי עוגב | תנועה טיפולית | 20/10/2011

איתור ילדים עם הפרעה התפתחותית בקואורדינציה

ד"ר אורלי יזדי-עוגב

מומחיות בביצוע מוטורי בגיל הילדוּת והנערוּת מהווה גורם מרכזי בביצוע מיומנויות הנדרשות בחיי היום-יום, בלמידה, במשחקים ובתחרויות. גזירה, ציור, כתיבה, העתקה, סרטוט, מלאכת יד, נגינה, ריצה, קפיצה, זריקה, תפיסה ובעיטה - כל אלה הן רק חלק מהמיומנויות הבסיסיות הנדרשות מילדים בגילים אלו. אצל רוב הילדים התפתחותן של מיומנויות מוטוריות היא תהליך קל יחסית. אבל, בקרב ילדים עם DCD שמאופיינים באינטליגנציה נורמלית ואף למעלה מזה, רמת הביצוע של מיומנויות מוטוריות נמוכה באופן משמעותי מזו של בני גילם. לכך נלווים בדרך כלל גם קשיים בתחום תפקודי היום-יום ובתחום הרגשי-חברתי, ההתנהגותי והלימודי. 

הקריטריונים לאבחון קיומה של 'הפרעה התפתחותית בקואורדינציה' (DCD)

המאפיין העיקרי של DCD מתבטא בליקוי חמור בהתפתחות הקואורדינציה המוטורית.

כדי לוודא שילד כלשהו אכן סובל מהפרעה התפתחותית יש לאסוף נתונים המחזקים את ההנחות הבאות:

א. תפקודו המוטורי של הילד שונה משמעותית מזה של ילדים רגילים בני גילו.

ב. ההפרעה המוטורית קשורה לגורמים התפתחותיים. מדובר בסממנים נוירולוגיים רכים כמו הוצאת לשון בעת פעולת גזירה, כיווץ היד הנגדית לזו שמציירת ועוד.

ג. הקשיים המוטוריים משפיעים על אופי ביצועיו בסביבות שונות (בבית ובגן).

ד. הקשיים אינם חולפים לאחר זמן אלא ממשיכים להשפיע על תפקודו של הילד בשלבי ההתפתחות השונים.

 

מאפייני הילד עם DCD

להלן כמה מאפיינים של ילדים עם קשיים בתחום המוטורי, כפי שהם באים לידי ביטוי בדרך בה מתואר הילד: 

הוריו:

  • הילד מתנהג כמי שיש לו שתי ידיים שמאליות.
  • בבוקר לוקח לו שעות עד שהוא מסיים להתלבש.
  • לעתים רחוקות הוא משאיר את הכוס שלמה בשעה שהוא מנסה למזוג משקה.

הגננת:

  • הילד נמנע מלעלות על מכשירים גדולים וניידים.
  • הוא נוטה להיתקל בילדים ובחפצים סביבו.
  • הוא נמנע מלפעול במשימות של ציור ומוטוריקה עדינה. בדרך כלל הוא מוצא דרכים כדי 'לברוח' לקוביות ולמיניאטורות.
  • מתקשה לשבת יציב על הכיסא. בדרך כלל גופו 'נמרח' על הכיסא.

הילד מתאר את עצמו:

  • לעיתים קרובות אני מגלה שלבשתי את החולצה כשהתווית מלפנים במקום מאחור.
  • בזמן פעילות גופנית בגן, אני יושב בצד כדי שהגננת לא תראה שאני לא מצליח.
  • כשאני גוזר, אני חושש שמא אני אחרוג מהקווים. לכן אני מבצע את המשימות לאט ובדרך כלל אני מפגר אחרי כולם.
  • מדי פעם אני שומע את הורי אומרים אחד לשני כי יש לי ידיים שמאליות, ועד כמה אחותי הקטנה יותר זריזה ממני.

איתור מוקדם של ילדים עם DCD

קיימת חשיבות ביישום של תכניות איתור וטיפול מוקדם ככל האפשר. כדי לעזור לילדים עם DCD לפתח מיומנויות קדם-לימודיות, להכינם לקראת המעבר לבית-הספר ובעיקר כדי למנוע התפתחות של בעיות משניות נלוות בתחום הרגשי, החברתי, הלימודי וההתנהגותי חייבים להתרחש תהליכים של זיהוי מוקדם, הערכה והתערבות בשנים שלפני גיל בית-הספר. 

האיתור יכול להיעשות על-ידי ההורים, האחיות בתחנה לאם ולילד, הגננות ומורים לחינוך גופני והמדריכים בחוגי תנועה.

 

סממנים לאיתור מוקדם

הילד עשוי להציג עיכוב ב:

השגת אבני היסוד ההתפתחותיות: היפוך, ישיבה, זחילה, עמידה, הליכה ולעתים אף דיבור.

* התפתחות של דומיננטיות ידנית. הילד אינו מציג דומיננטיות ידנית ברורה - ימנית או שמאלית, ולכן הוא נוטה להחליף את היד המבצעת במהלך ביצוע מטלות מוטוריות.

* קשיים בהפרדת תנועה. לדוגמה: בשעה שהוא מבצע זריקה עם היד הדומיננטית, היד הנגדית מבצעת תנועה דומה.

* קשיים בחציית קו האמצע. לדוגמה: שימוש ביד הדומיננטית בצד הנגדי של הגוף.             

* נטייה ליפול, להפיל חפצים ולהיתקל באנשים ובחפצים.

*איטיות ברכישת מיומנויות מוטוריות חדשות כגון קשירת שרוכים, גזירה במספריים, העתקת צורות, כתיבה, רכיבה על תלת אופן, כדרור בכדור, קפיצה בדילגית וכד'.

* קושי ברכישת מיומנויות הנדרשות לתפקוד עצמאי בחיי יום-יום כמו שליטה בשימוש בכלי אוכל, רחצה, לבוש ושמירה על ניקיון אישי.

*יציבה רפויה עקב מתח שרירי נמוך מדי, או נוקשות עקב מתח שרירי גבוה מדי.

* תנועות 'מפוזרות' וחסרות תיאום. 

*קושי בתיאום עין-יד: בצביעה, בהתאמת צורות לשקעים, בהרכבת פאזלים, בבנייה עם קוביות וכדומה .

* קושי בביצוע משימות מוטוריות עדינות כגון:  השחלה, קשירה, גזירה, קריעה והדבקה.

*קושי במשימות גראפומוטוריות: בשליטה בכלי הכתיבה, בציור ובהעתקת צורות.

* איכות קו ירודה, רטט קווי וקו בהיר או כהה עקב אי יכולת לווסת את הלחץ הרצוי על כלי הכתיבה.

סיכום

ילדים שלא יאותרו ויטופלו בגיל גן חובה עלולים לחוות קשיים בכיתה א' ובכיתות היסוד, והלמידה עלולה להיות עבורם חוויה בלתי נעימה. זאת מכיוון שרוב פעילויות הלמידה דורשות גם קואורדינציה עדינה. לדוגמה, הילד אמור לגזור, להדביק, לחדד עיפרון, לסמן בעיפרון את התשובה הנכונה ועוד.

כיום ידוע כי מסורבלות אינה עוברת עם הגיל או נעלמת מעצמה, ויש להפנות ילדים הלוקים בכך לקבלת עזרה מקצועית מאנשי מקצוע בתחום הריפוי בעיסוק, ספורט טיפולי ופסיכומוטוריקה. חשוב לזכור שהכחשה או התעלמות מהבעיות של הילד אינה מביאה לפתרונן! טיפול מוקדם ומותאם יאפשר צמצום הקשיים עד היעלמותם.


יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.