חיפוש סגור

יורם אהרוני | כושר גופני | 25/01/2022

מסוגלות עצמית בית ספרית וכושר גופני


תקציר מחקר שבוצע באיטליה

מהלך המחקר


הנבדקים במחקר היו 3962 תלמידים (51% מהם בנים) מבתי ספר יסודיים ממחוז לומברדיה שבצפון איטליה. הם מילאו שאלון לגבי מסוגלות עצמית בית ספרית ועברו שלושה מבחנים כושר גפני:
מבחן זריזות 4X10 מטר (4X10)
מבחן כוח  מתפרץ – קפיצה לרוחק מהמקום (SLJ)
מבחן סבולת – מרחק הליכה הלוך ושוב של קטעים של 20 מטר בתוך 6 דקות (6MWT)


תוצאות


הגיל הממוצע היה 8.9, המשקל הממוצע 31.6 ק"ג והגובה הממוצע 1.33 מ', ללא הבדלים מובהקים בין הבנות לבנים. 68% הוגדרו כבעלי משקל תקין, 18% היו בעלי עודף משקל, 6% היו בהשמנה ו-8% הוגדרו כבעלי תת-משקל.  חציוני תוצאות מבחני הכושר מוצגות בטבלה 1:
  

 

בנות

בנים

6MWT (מטרים)

620

640

SLJ (מטר)

1.19

1.29

10X4 (שניות)

14.5

14.0

 

58% מהתלמידים (2295 תלמידים) הוגדרו כבעלי מסוגלות עצמית בית ספרית גבוהה, 18% כבעל מסוגלות עצמית בית ספרית בינונית (696 תלמידים) ו-25% כבעלי מסוגלות עצמית בית ספרית נמוכה (971 תלמידים)
טבלה 2 מציגה את החלוקה באחוזים בין בנות לבנים בכל אחת משלוש קטגוריות המסוגלות עצמית בית ספרית
מסוגלות עצמית בית ספרית    בנות    בנים

מסוגלות עצמית בית ספרית

בנות

בנים

גבוהה

53% (1216 בנות)

47% (1079 בנים)

בינונית

47% (327 בנות)

53% (369 בנים)

נמוכה

41% (398 בנות)

59% (573 בנים)

 

למרות שיותר  בנות מבנים היו בעלות מסוגלות עצמית בית ספרית גבוהה והבנים השיגו תוצאות טובות במבחני הכושר נמצא כי תוצאות טובות יותר במבחני הכושר היו בקשר עם  מסוגלות עצמית בית ספרית גבוהה. הקשר החזק ביותר נמצא עם מבחן 4X10. הסיכוי להיות בקבוצה בעלת המסוגלות העצמית הגבוהה לעומת הנמוכה  היה גבוה ב-8% על כל שנייה שיפור במבחן. במבחן ההליכה נמצא כי כל מטר נוסף שהצליחו התלמידים ללכת הקטין באחוז אחד את הסיכון להיות בקבוצה עם המסוגלות הנמוכה. תוצאות הקפיצה לרוחק מהמקום לא נמצאו כקשורות למסוגלות העצמית הבית ספרית.
לא נמצא קשר בין משקל וגובה לבין מסוגלות עצמית בית ספרית.
למרות שמבחני הכושר שנבדקו במחקר זה ייצגו מיומנויות גסות ולא עדינות, נמצא קשר בין שתיים מהן למסוגלות עצמית בית ספרית.  מבחן 4X10 דורש ריצה מהירה, שינויי כיוון הרמת חפצים והנחתם ויש בו מורכבות יותר מבשני המבחנים האחרים. מבחן ההליכה דורש התמדה במאמץ וגם  זו תכונה שקשורה ליכולת למידה. לעומת זאת קשה למצוא קשרים בין הישגים בקפיצה מהמקום לבין מסוגלות ללמידה.  מעניין יהיה לבדוק את הקשרים בין מסוגלות ללמידה לבין משימות מוטוריות מורכבות יותר.


מקור


Codella R, Puci MV, Vandoni M, Correale L, Galvani C, Togni F, Casolo F, Passi A, Orizio C, Alberti G, Esposito F, Montomoli C, La Torre A. 2020. School self-efficacy is affected by gender and motor skills: findings from an Italian study. PeerJ 8:e8949 https://doi.org/10.7717/peerj.8949

 

יש לך שאלה למומחים של המכללה האקדמית בוינגייט ? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.