דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

| | 19/07/2018

מטלת משחק ה"פטנק"

מטלת משחק ה"פטנק"

מטלת משחק ה"פטנק"

מאת: קורל עציוני
 

לילדים לא קל להטמיע את המסרים של מוריהם, ולכן צריך משך זמן לא קצר, אם המטרה היא לגרום לילד להשריש מסר מסוים בפעילות.

באמצעות משחק כמו ה"פטנק", הילדים יכולים להבין לבדם על ידי התנסות עצמאית במשחק. המשחק הוא נקודת המוצא, תכונה אנושית ואוניברסלית, הנטועה בטבע האדם מילדות. המשחק הוא כלי לביטוי עצמי ומאפשר פיתוח קשרים חברתיים תוך הנאה והטמעת ערכים תרבותיים. כשאומרים שילד לומד דרך החוויה – זה אומר שעדיף על דרך השכל, וזאת על ידי המשחק בהתנסות עצמאית. אם נאמר לילד את העקרונות של הנדרש ממנו, לדוגמה: חוקי המשחק, הוא יבין זאת פחות, מאשר ניתן לו לנסות בעצמו ושנציב אותו במצבים של פעילות קבוצתית, כפי שניתן להנחיל דרך משחקים לא מסובכים מבחינת חוקיהם (כמו משחק ה"פטנק").

למשחק ה"פטנק" חשיבות רבה להעצמתם של ילדים וזאת בדרך הפעילות הקבוצתית. ילד יכול לעבור פעילות שהיא אחד על אחד, ובחלק מהמקרים גם יפיק מכך ערך. עם זאת, זה לא הרוב, וילדים לרוב לומדים דרך חוויה חברתית, גם אם היא שלילית. לפיכך, משחק ה"פטנק" מתאים לחוויה חברתית עבור הילדים, כי הוא מיועד ליותר מאדם אחד וכן לשני המינים. מומלץ לאפשר לילדים את המשך האתגר של פיענוח ההתנהגות החברתית הנדרשת מהם ולא לוותר להם אם לוקח להם זמן ללמוד זאת, מה שיפתח את הדימוי העצמי שלהם וכן את העצמתם. וכך, ילדים מועצמים מסוגלים להתמודד בהצלחה רבה יותר עם תסכולים ועם אכזבות שיחוו במשחק.

באמצעות משחקים כמו משחק ה"פטנק" ניתן לשים דגש על העברת הילד מהתמקדות ב"טעון שיפור" להתמקדות בכישרון שלו. בהתמודדות עם דימוי עצמי, צריך להבין שדימוי עצמי נגזר מהדבר שבו הילד מתרכז הכי הרבה. פעילות לילדים מתחום הספורט תגרום לילד עם עודף משקל לדוגמה, להתרכז בחוסר היכולת שלו ולכן אין זו הפעילות הטובה ביותר לעידוד דימוי עצמי חיובי. מציאת מסגרות לילד שבהן הוא חווה לרוב כישלונות – מביאה לדימוי עצמי שלילי. עם זאת, גם לילדים עם עודף משקל, וגם לכאלו שמתקשים ללמוד, ולכאלו שמתקשים למצוא חברים – יש כישרונות. אם יפעלו בתחומי הכישרון שלהם – הם יתמקדו ב"טוב" ולא ב"טעון שיפור", כמו במשחק ה"פטנק". משחק ה"פטנק" שונה במהותו ובדרכי לימודו ממשחקים אחרים. המשתתפים בו חופשיים יותר ודרכו התלמידים יכולים להתבטא בדרכים שונות ללא מורא ממסגרות פורמאליות וכך התלמידים יכולים להעצים את ה"אני" שלהם בקבוצה, וזאת תוך כדי פעילות גופנית (גם אם במשחק זה היא יחסית מועטה). דבר שישפיע על הדימוי העצמי ויוביל להעצמת הילד, כי שינה את הפוקוס שלו. ילד שמשנה את הפוקוס שלו – יכול להגביר לעצמו את הדימוי העצמי. הגברת המודעות של הילד לכישרונות המצויים בו, לתכונות החזקות שלו תתרום להרגשה החיובית שלו כלפי עצמו - דבר שיוביל לפיתוח הדימוי העצמי ולהעצמתו.

הרגשת החופש בעת משחק "הפטנק" מאפשרת לי כמורה לחינוך גופני לעתיד להקנות באמצעות משחקים מסוגו ערכים אישיים חברתיים ותרבותיים, והעיקר - הנאה.

במשחק ה"פטנק" לאחר מספר מועט מאוד של ניסיונות ניתן לגלות בקלות כיצד להצליח במשחק על ידי הבנה שאי אפשר לזרוק כדור ללא מחשבה ובלי שיתוף פעולה עם חברי הקבוצה (האם לפגוע באחד מן הכדורים במשחק או בכדור המטרה? וכו'). במשחק זה צריך להתנהג בקבוצה לאורך כל המשחק בהרגשה ש"אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד".

משחק ה"פטנק" הינו ספורט המשלב טקטיקה, יכולות חשיבה וקואורדינציה. אני אישית מאוד אוהבת משחקים בסגנון הזה אשר מפתחים יכולות קוגניטיביות וחברתיות. חשבתי כי מדובר במשחק פשוט, אך משהתחלתי לכתוב עבודה זו ושחזרתי את שעשינו בשיעור, גיליתי שישנה מחשבה רבה במשחק זה. בעת המשחק הבנתי כי עלי לחשוב ולתכנן כל הזמן מהלך אחד קדימה. כמו כן, למשחק ה"פטנק" יתרונות נוספים, ביניהם: אין צורך בציוד רב או בהתארגנות מיוחדת, והמשחק מאפשר שילוב של גברים ונשים גם יחד.

ערך מוסף וחשוב שמשחק ה"פטנק" נותן לתלמידים הוא ההזדמנות לבוא לידי ביטוי בצורה חיובית - גם אם תלמיד לא רץ מהר או בעל מיומנויות טובות (כגון: עם כדור), במשחק ה"פטנק" הם לא ינודו כי אין צורך ביכולות אלו, אלא בשיתוף פעולה וכך ישנה חשיבות רבה לכל אחד חברי הקבוצה. כך לי כמורה לחינוך גופני לעתיד, יש הזדמנות להביא לידי ביטוי את הילדים ה"חלשים" בכיתה, לחזק את הדימוי העצמי שלהם ולהעצימם באמצעות משחק זה, בו "החלשים" יכולים להיות "גיבורי המשחק" עם מעט מאמץ, מה שקשה לעשות על ידי משחקים אחרים הדורשים יכולות מוטוריות ומיומנויות ברמה גבוהה.

מאמרים רלוונטים נוספים

"שיח שיחים" – עמדות דיאלוגיות בחינוך ובחניכה

19/07/2018

"שיח שיחים" – עמדות דיאלוגיות בחינוך ובחניכה

קרא עוד

שיחת משוב אמצע שנה

19/07/2018

שיחת משוב אמצע שנה

קרא עוד

מטלת משחק ה"פטנק"

19/07/2018

מטלת משחק ה"פטנק"

קרא עוד

שבת שקטה

19/07/2018

שבת שקטה

קרא עוד

רשמים מהקונגרס הבינלאומי ל"ספורט אולימפי וספורט לנכים"

19/07/2018

רשמים מהקונגרס הבינלאומי ל"ספורט אולימפי וספורט לנכים"

קרא עוד

שיוט למטרה. מיומנו של סטודנט...

19/07/2018

שיוט למטרה. מיומנו של סטודנט...

קרא עוד