דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

| | 31/07/2018

דלגית

תכונות: צרה, ארוכה, קלה, שימושית, זולה, ניתנת לשינוי צורה, בדרך כלל עשויה בד

שימוש בסיסי: כמשחק ילדים תחרותי וכן כאמצעי לשיפור קואורדינציה וסיבולת לב-ריאה במסגרת ספורטיבית בלתי תחרותית.

פעילות לה נועד החפץ:

תרגיל תרומה
אחיזת הדלגית בשתי קצותיה וסיבובה תוך קפיצה משתי רגליים לשתי רגליים במקצבים וכיוונים שונים (קדימה, אחורה ובהצלבה). חיזוק שרירי הרגליים ,תזמון הניתור עם תנועת הדלגית, שיווי משקל דינמי, כוח דחיפה בניתור וכוח ספיגה בנחיתה, קואורדינציה, תנועה במפרקים קרסול, כתף, מפרק ושורש כף יד.
אחיזת הדלגית בשתי קצותיה וסיבובה תוך קפיצה מרגל אחת לרגל שניה תוך כדי התקדמות במרחב הכללי. חיזוק שרירי הרגליים ,תזמון הניתור עם תנועת הדלגית, שיווי משקל דינמי, כוח דחיפה בניתור וכוח ספיגה בנחיתה, קואורדינציה, תפיסת מרחב וכיוונים.
בזוגות, אחד מבני הזוג אוחז בדלגית ומסובב אותה כאשר שני בני הזוג קופצים יחד בכל מעבר של הדלגית מתחת לרגליהם. יש לעמוד קרוב זה לזה על מנת שהדלגית תוכל להקיף את שני בני הזוג. חיזוק שרירי הרגליים ,ניתור בשתי רגליים, שיווי משקל דינמי , קואורדינציה, תיאום קבוצתי ועבודת צוות.

פעילות המפעילה את כל הגוף במישורי תנועה שונים

תרגיל תרומה
עמידה ישרה, הדלגית מוחזקת בכף היד כאשר הזרוע צמודה לגוף, סיבוב הדלגית במישור החיצי תוך כדי סיבוב היד כולה. ציר התנועה הוא מפרק הכתף, יש לבצע סיבוב בטווח תנועה מלא. ניתן להעביר מיד ליד כאשר הדלגית נמצאת לפני הגוף בגובה החזה תוך תזמון ניעת ברכיים בעת העברתה. כנ"ל ביד השנייה. תנועה במרחב האישי, שטף משוחרר, ניצול טווח תנועה במפרקים כתף, מרפק ושורש כף יד ,קואורדינציה, תזמון.
עמידה ישרה, הדלגית מוחזקת ביד אחת תוך סיבובה מסביב לגוף, עזיבה רגעית ותפיסתה ביד השנייה. ניתן לנסות לסובבה החל מראש ועד כפות הרגליים לאורך הגוף כולו. תנועה במרחב האישי, שטף מבוקר, קואורדינציה, תזמון וזריזות במעבר הדלגית מיד ליד.
עמידה ישרה, הדלגית מוחזקת ביד אחת תוך סיבובה במישור האופקי מעל הראש. כנ"ל סיבוב הדלגית קרוב ובמקביל לקרקע. תנועה במרחב האישי, שטף משוחרר, תנועתיות למפרק הכתף, כוח סטטי בייצוב היד וכוח קינטי בהנעת הדלגית.
עמידה זה מול זה, כאשר לכל אחד דלגית ביד. הצלבת הדלגיות ומתיחתן באוויר. במצב זה כל אחד מבצע סיבוב מלא תוך החזקת שתי קצותיה לאורך הסיבוב. ניתן להתחיל בחצי סיבוב עד עמידה גב אל גב ולחזור חזרה לעמידה פנים אל פנים.

תיאום עם בן זוג, כוח משיכה, קואורדינציה, חיזוק שרירי הידיים.

פעילות לשיפור היציבה והיציבות

תרגיל תרומה
בישיבה שלמה, ידיים מעלה אוחזות בדלגית. כפיפת גו לפנים מטה וניסיון לעביר את הדלגית אל לפני כפות הרגליים. תחילה לנסות כאשר כפות הרגליים בכפיפה גבית ולאחר מכן ניתן לעבור לכפיפה כפית. כוח סטטי בהחזקת גו ישר, הגדלת טווח תנועה במפרק הירך, תנועתיות במפרק הקרסול.
בישיבה שלמה, הדלגית מונחת בחלק בכפי של כפות הרגליים. כפיפת ירך ברגליים ישרות כאשר הידיים האוחזות בדלגית מובילות את התנועה בשליטה. בעת הגעה לטווח תנועה מרבי במפרק יש להישאר באיזון סטטי. למתקשים, ניתן לבצע כפיפה בברך. כוח סטטי באיזון, חיזוק שרירי הבטן, הגדלת טווח תנועה במפרק הירך.
עמידת פישוק, הדלגית מוחזקת בשתי ידיים מעל הראש במקביל לקרקע. כפיפת גו צדית ושהייה במתיחה קלה, המשך תנועת רוטציה של הגו עד השלמה סיבוב שלם וחזרה לעמידת מוצא. ניתן לקפל את הדלגית לשתיים או ארבע בכל להגדיל את טווח התנועה. כנ"ל לצד שני. ניצול טווחי בתנועה במפרקים תוך עלייה בדרשת הקושי בהתאם לאורך הדלגית.
קשירת קצה אחד של הדגלית לסולם קיר, אחיזתו בקצה ביד אחת תוך יצירת מתח בדלגית על ידי התרחקות מהסולם. בעמדת מוצא זו, עמידה על רגל אחת תוך הטיית הגוף לאחור כאשר הרגל שנמצאת באוויר והיד באותו הצד מבצעות הרחקה. כנ"ל צד שני. שיווי משקל סטטי בעמידה על רגל אחת, כוח סטטי בשרירי הרגליים ויד המוחזקת באוויר.
קשירת מרכז הדגלית לסולם קיר ואחיזת שתי קצותיה בשתי הידיים. בעמידת פישוק, פתיחת הידיים לצדדים לטווח תנועה מלא תוך הטיה קלה של הגוף לפנים כך שמרכז הכובד ייפול מחוץ לבסיס. במצב זה, יש לשמור על איזון ללא איבוד שיווי המשקל. שיווי משקל סטטי, חיזוק שרירי הידיים, איזון באמצעות חפץ.

 

פעילות לשיפור הכושר הגופני

גמישות

תרגיל תרומה
שכיבת פרקדן, רגל שמאל בקירוס כאשר הדלגית מתוחה ומוחזקת בשתי קצותיה על ידי שתי הידיים לפנים. תחילה יש לכפוף ירך ימין כשכף הרגל תומכת את הדלגית מתחתיה ולאחר מכן לבצע פשיטת ברך עד יישורה בדחיפת הדלגית מעלה. ניתן להוסיף ניעות בירך בעת המתיחה. כנ"ל רגל שנייה. הגדלת טווח תנועה במפרק הירך, כיווץ קונצנטרי בכפיפת הירך וכיווץ איזומטרי בהחזקת הרגל ישרה מעלה ,הארכת שרירי ירך אחוריים.
בישיבת משוכה, הדלגית מונחת בחלק הכפי של כף רגל ימין. הפניית גו לפנים וכפיפה אל הרגל הישרה. כנ"ל רגל שנייה. הגדלת טווח תנועה במפרק הירך על ידי הארכת שרירי ירך אחוריים.

מהירות וזריזות

תרגיל תרומה
בשלשות, כאשר שני תלמידים מחזיקים את הדלגית בצוותיה. על התלמיד שאינו אוחז בה לקפץ בזריזות מעל הדלגית בעוד שחבריו מנסים לגעת בו באמצעותה. שיתוף פעולה בקבוצה, חיזוק שרירי רגליים של הקופץ, זריזות ומהירות תגובה.
בזוגות, אחד מבני הזוג מפתל את הדלגית על הקרקע, בעוד שבן זוגו מנסה לדרוך על הקצה השני.

שיתוף פעולה עם בן זוג, זריזות ומהירות תגובה, חיזוק שרירי רגליים.

במקום, קפיצה בדלגית תוך העברת רגל אחר רגל מהר ככל האפשר. תנועה במרחב האישי, פיתוח מהירות וזריזות רגליים תוך השקעת כוח דחיפה ובלימה בניתורים.

כוח

תרגיל תרומה
קשירת מרכז הדגלית לסולם קיר ואחיזת שתי קצותיה בשתי הידיים. מעמידה ישרה עם פנים לסולם ובצמוד אליו, להטות את הגוף לאחור עד יצירת מתח בדלגית. במצב הזה, ביצוע הרחקה וקירוב של הזרועות במישור האופקי. כנ"ל כאשר עמידת המוצא עם הגב לסולם. ניתן לשלוט בדרגת הקושי על ידי זווית מנח הגוף. חיזוק שרירי החזה, פיתוח כוח ידיים ,שיווי משקל דינמי.
קשירת קצה אחד של הדגלית לסולם קיר ויצירת מתח בדלגית על ידי התרחקות מהסולם. בעמדת מוצא זו, ירידה לישיבה שפופה וחזרה לעמידה. יש לבצע תנועה מבוקרת מספר פעמים ברצף. חיזוק שרירי הרגליים, שיווי משקל דינמי, כיווץ אקסצנטרי של הכופפים וקונצנטרי של פושטים.

קואורדינציה

תרגיל תרומה
הליכה בקו ישר על דלגית המונחת בצורה פתוחה על הרצפה. ניתן לפרוש ידיים לצדדים לצורך איזון. שיווי משקל דינמי, דיוק, ככל שגוף יהיה פרוש יותר כך הוא יהיה יציב יותר.
בזוגות, עמידה זה מול זה. כל אחד מבני הזוג אוחז בקצוות שתי הדלגיות כאשר הן מתוחות. בו זמנית, בני הזוג יסובבו דלגית אחת כלפי פנים בעוד שיסובבו את הדלגית השנייה כלפי חוץ. תיאום עם בן זוג, כוח סטטי ודינמי בשרירי הידיים, קואורדינציה.

 

קפיצות

תרגיל תרומה
קפיצות בדלגית על ידי סיבובה במישור החיצי תוך התקדמות במרחב בכללי. דלגית מסתובבת לפנים בעוד שהגוף נע לפנים. דלגית מסתובבת לאחור בעוד שהגוף נע לפנים. דלגית מסתובבת לאחור בעוד שהגוף נע לאחור. דלגית מסתובבת לאחור בעוד שהגוף נע לפנים. דלגית מסתובבת לפנים בעוד שהגוף נע הצידה. דלגית מסתובבת לאחור בעוד שהגוף נע הצידה.   חיזוק שרירי הרגליים ,תזמון הניתור עם תנועת הדלגית, שיווי משקל דינמי ,תפיסת מרחב וכיוונים ,כוח דחיפה בניתור וכוח ספיגה בנחיתה, קואורדינציה, תנועה במפרקים קרסול, כתף, מפרק ושורש כף יד.

 

פעילות פנאי ושעשוע

 

סולמות וחבלים

אוכלוסיית יעד: כיתות ד'-ו.'

תנאים ואביזרים נחוצים: דלגיות כמספר התלמידים וסולמות כמספר הקבוצות.

מטרת המשחק: לסיים ראשונים את המשימה הקבוצתית.

תרומה: ניצחון במשימה קבוצתית, הגינות ורוח ספורטיבית פיתוח מהירות וזריזות וקואורדינציה.

מהלך המשחק: התלמידים מחולקים לקבוצות שוות ועומדים מאחורי קו מוגדר כאשר פניהם כלפי הסולמות ובידו של כל תלמיד דלגית. על כל משתתף להגיע במהירות אל הסולם, לטפס עליו, לקשור את הדלגית על השלב האחרון ולחזור כמה שיותר מהר לסוף הטור על מנת שהמשתתף הבא בתור יצא. הקבוצה שכל תלמידיה ביצעו ראשונים את המשימה מנצחת. דגש על בטיחות בטיפוס על הסולם ובירידה ממנו.

 

קפיצה קבוצתית בדלגית

אוכלוסיית יעד: כיתות א'-ו' וחט"ב.

תנאים ואביזרים נחוצים: מגרש ודלגית ארוכה.

מטרת המשחק: דילוג תוך תנועה סיבובית של הדלגית.

תרומה: ניתור על רגל אחת, ניתור על שתי רגליים, חיזוק שרירי רגליים, קואורדינציה ועבודת צוות.

מהלך המשחק: שני תלמידים אחוזים בדגלית משני קצותיה כאשר כל אחד אוחז בקצה אחר. הם מסובבים את הדלגית בעוד ששאר התלמידים קופצים מעליה בכל פעם שמגיעה לקרקע. ניתן לעלות את דרגת הקושי על שינוי הגברת קצב סיבוב הדלגית ו / או שינויי כיוון הסיבוב. תלמיד שנשאר אחרון מנצח.

 

פסל סביבתי עם דלגיות

אוכלוסיית יעד: כיתות א'-ו'. 

תנאים ואביזרים נחוצים: דלגית לכל תלמיד.

מטרת המשחק: יצירת פסל קבוצתי בעזרת דלגיות בהתאם לנושא המוגדר.

תרומה: פיתוח יצירתיות, שיתוף פעולה ועבודת צוות, תפיסת מרחב וכיוונים, הנאה.

מהלך המשחק: על תלמידים ליצור פסל סביבתי בקבוצה באמצעות הדלגיות בהתאם לנושא השיעור. ניתן ליצור תחרות בין הקבוצות על ידי יצירת הפסל המקורי ביותר. פעילות מסוג זה מתאימה לחגים ו / או יום ספורט בית ספרי.

 

משיכת חבל

אוכלוסיית יעד: כיתות ד'-ו', חט"ב.

תנאים ואביזרים נחוצים: שטח חולי, דלגית עבה וארוכה עם מטפחת סימון.

מטרת המשחק: למשוך את הדלגית ולהעביר את המטפחת הקשורה במרכזה מעבר לקו המסומן על הקרקע.

תרומה: שיפור כוח ידיים ורגליים, שיתוף פעולה ועבודת צוות בקבוצה.

מהלך המשחק: שתי קבוצות שוות במספר המשתתפים, על הקרקע מונחת דלגית ולאורכה מסתדרות הקבוצות זו מול זו בטור. המרחק בין הקבוצות כשלושה מטרים כאשר כל קבוצה מושכת את הדלגית לכיוונה במטרה שהמטפחת תעבור את הקו המסומן לשטחה.

מאמרים רלוונטים נוספים

חינוך לשלום באמצעות ספורט – אירוע ה"מיני מונדיאל"

31/07/2018

קרא עוד

מכתב פיטורין או 'נא לא להיפגע' אלה תנאי ההעסקה שלנו

31/07/2018

קרא עוד

היכרות עם האפליקציה iOrienteering

31/07/2018

קרא עוד

יום ספורט שיתופי-חברתי

31/07/2018

קרא עוד

דלגית

31/07/2018

קרא עוד

יצירתיות בחינוך הגופני

31/07/2018

קרא עוד