דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

| | 31/07/2018

יצירתיות בחינוך הגופני

ד"ר איציק רם

יצירתיות

עולם החינוך הגופני סמוך אצל עולמות התנועה והמשחק, ושני עולמות אלה נחשבים לשדות פוריים במיוחד בכל הקשור ליצירתיות של החשיבה האנושית. המשחק והתנועה האנושיים מפיקים קודם כול חירות עצומה, כפי שכל מי שהתנסה בהם חש זאת. לעתים הם דורשים אפילו העזה של ממש, וחירות והעזה הן תנאים הכרחיים ליצירתיות. נמצאנו למדים שיצירתיות בעולם החינוך הגופני מתבקשת באופן טבעי, עניין של הכרח כמעט. 

היצירתיות נחשבת למהות מיוחדת של החשיבה האנושית. מקובל לדבר באופן קטגוריאלי על שני סוגי חשיבה מרכזיים: 

  1. חשיבה ממוקדת, שמשמשת אותנו בפתרון בעיות שיש להן פתרון נכון אחד כגון בעיות לוגיות או מתמטיות. 

  2. חשיבה מסתעפת, זו שאין אמנם ערוך לחשיבותה במדע אבל היא רווחת יותר דווקא בעולם האמנות. זוהי חשיבה המעלה אפשרויות מגוונות, מעבר למצבים הקיימים (למשל, אילו שימושים תנועתיים יש לארגז השוודי מעבר לנושא הקפיצות מעליו)?. חשיבה זו עשויה לאפיין את עבודתם של מורים לחינוך גופני, המפיקים עבור תלמידיהם רעיונות תנועתיים ומשחקיים חדשים (חינוך גופני הוא בהחלט מקצוע הנגזר מעולם האמנות)!. 

לצערנו, מעטים הם המורים שמעיזים באמת לחשוב באופן חירותי, נועז ויצירתי ומנסים בכך להעשיר ולגוון את אוצרות המשחקים והתנועות של תלמידיהם לטובת התפתחותם המיטבית.

כשמדובר ברעיונות חדשים נזכיר, כי היצירתיות אינה נולדת בחלל ריק, והיא לעולם מסתמכת על מידע קיים ועל ניסיון קודם. משמע, המורה ה'יצירתי' עושה שימוש בחומרים ובתכנים מוכרים בעולמו המקצועי ומחולל בהם שינויים אחדים. לעתים די בשינוי בודד אחד כדי להופכם לפעילויות חדשות ומרתקות, המספקות מענים יצירתיים לצרכים תנועתיים ואחרים של הלומדים הצעירים.

מילת המפתח ביצירתיות: מוטיבציה

מן המחקר הפסיכולוגי של השנים האחרונות למדנו על המורכבות של האינטליגנציה האנושית ועל כך שלכולנו, בני האדם, יש יכולות בכמה תחומי חשיבה, כולל חשיבה יצירתית (שניתן להגדירה בקירוב כחשיבה לא לינארית, המשוחררת מכללים מחייבים). אמנם גם כאן כישרון מיוחד אינו מזיק, והוא אפילו מהווה תנאי להצטיינות בתחום זה, אבל גם ללא כישרון כזה יש ביכולתו של המורה לחדש ולהוסיף תכנים יצירתיים לתכנית העבודה שלו, אם רק יהיה מצויד במוטיבציה נכונה ובריאה. שהרי לכולנו היכולת הפוטנציאלית לעשות זאת. 

וכדי שלא אמצא מדבר על- ולא מציע את- (דרישת התכליתיות מן המורה לחינוך גופני בהיותו עוסק במקצוע מעשי לעילא), הנה רעיון גולמי פשוט  בתכלית שדליתי מתוכו כמה ניצנים  פרקטיים לפעילות מרעננת ומטפחת בשיעורי החינוך הגופני; רעיון שנבנה על פעילות הזכורה לי מתקופת ילדותי

(ולצערי, פעילות שאינה רווחת עוד ברחובותינו). 

משחקים עם יצולים של גלגלי אופניים

הרציונל: גלגול יצולי אופניים בעזרת פיסת ברזל בניין באורך של כעשרים ס"מ, שאחד משני צדדיה עוקם בצורת האות היוונית פיי (צורה של מפרץ). אין בעיה לאסוף יצולים כאלה מפנצ'ריות המתמחות בתיקון אופניים, וניתן כמובן להיעזר גם בילדים עצמם באיסופם.

המטרה: לפתח קואורדינציית יד-עין לרמה גבוהה בדרכים מגוונות ובעיקר באמצעות משחקי תנועה. 

הפעילויות:

  • גלגול היצול בכיוונים ובמסלולים שונים בתפזורת, בשורות או בטורים תוך הימנעות מהתנגשות.

  • גלגול חופשי של היצולים וכל פעילות חופשית אחרת מבלי לנתק את הגלגלים מהמגע בקרקע (מסיבות בטיחותיות) כדי לאפשר לילדים לבטא את הרעיונות היצירתיים שלהם.

  • תנועה חזיתית בזוגות (אחד מול השני) וביצוע סטייה ברגע האחרון לימין כדי למנוע התנגשות חזיתית. כנ"ל גם לשמאל.

  • משחק כדורגל ללא כדור תוך גלגול היצולים. שתי קבוצות מגלגלות יצולים באופן אקראי ברחבי האולם או המגרש. בהישמע השריקה צריכים חברי כל אחת משתי הקבוצות להתכנס בתוך אחד משני השערים. הקבוצה הראשונה שהצליחה לעשות זאת מבלי שאחד מחבריה איבד את יצולו בדרך אל השער תוכרז כמנצחת. כדי שהתלמידים לא יסתובבו במהלך התנועה החופשית שבמשחק בקרבת שערם הם לא יוקצו שערים מראש, ומיד לאחר הישמע השריקה יאמר המורה בקול רם לאיזה משני השערים צריכה כל קבוצה להתכנס.

  • תוך כדי הנעת היצולים (פעולה המבוצעת ביד אחת) הרמת והנחת חפצים המפוזרים בשטח (בעזרת היד השניה הפנויה מפעילות הגלגול), כגון שקיות שעועית המונחות בתוך חישוקים ,או בתוך טבעות וכדומה. 

  • מירוצי שליחים בצורות שונות: מירוצי שליחים רגילים (לכל משתתף יצול אחד, או משחק ביצול אחד המועבר מיד ליד); בריצת עקלתון בין שדרות קונוסים המונחים לפני כל טור של משתתפים; בטורים מנוגדים (טור מול טור) עם יצול אחד בלבד, שמועבר מיד ליד בעת המפגש (ידיות הובלה צריכות להימצא בידי כל משתתף). 

  • התחרות שליחים תוך כדי הרמה והנחה חליפות של  שקיות, המונחות בתוך חישוק באמצע המרחק שבין שני חלקי הקבוצה, הניצבם בטורים נגדיים (מחצית הילדים של קבוצה א' בטור א'1 ומחציתם האחרת ממול בטור א'2). תנועה זו קשה מבחינה קואורדינטיבית, משום שהעברת היצול מבוצעת בו-זמנית עם מסירת השקית .א'1 נע לכיוונו של א'2, באמצע הדרך תוך כדי גלגול הייצול הוא מרים שקית שעועית אחת מתוך השתיים, המונחות בתוך חישוק. בהגיעו ל-א'2 הוא מעביר אליו את היצול ובאותו זמן מניח בידו האחרת את השקית. א'2 נע בחזרה לכיוון חברי קבוצת א'1, הניצבים ממולו. בדרך הוא מניח את השקית בתוך החישוק, נוטל במקומה את השקית השנייה וממשיך לעבר חברי קבוצתו הניצבם בטור א'1, מוסר את השקית לראשון בטור וחוזר חלילה. 

  • הולכה בו-זמנית של היצול ביד אחת וגלגול כדור בעזרת מחבט פילו פולו ביד השנייה. ניתן להשתמש כאן גם במקל הוקי של ממש. באולם, שרצפתו חלקה דיה, ניתן אפילו להמיר את מחבט ההוקי והכדור במקל מטאטא מקוצר ובטבעת גומי.

  • לאחר שרמת הביצוע של הילדים בגלגול היצולים משתפרת מאוד אפשר לנסות לעבור למשחק כדורגל תוך כדי גלגול היצול. הטיפול בכדור אסור כל זמן, שאין שליטה מוחלטת ביצול המתגלגל, כלומר מדובר בפעילות מורכבת, המצריכה הכנה תנועתית ממושכת בכדרור חופשי תוך כדי גלגול היצולים. 

לסיכום, משחקים אלו הם דוגמה לחשיבה יצירתית, הנבנית על ידע תכנים מוכרים אגב הסבתם או התאמתם לצרכים משתנים. כדאי למורים לחינוך גופני (וגם למאמנים בשדה הספורט) לאמץ לעצמם צורת חשיבה זו בעבודתם, שכן, לא רק שיש בכוחה לשפר את המוטיבציה לפעילות תנועתית של הלומדים, אלא שהיא תהפוך את חיי המורים והמאמנים עצמם למעניינים ולמאתגרים יותר.

מאמרים רלוונטים נוספים

דלגית

31/07/2018

קרא עוד

היכרות עם האפליקציה iOrienteering

31/07/2018

קרא עוד

יום ספורט שיתופי-חברתי

31/07/2018

קרא עוד

סיכום תחרות אתלטיקה קלה לתלמידים במסגרות מפתנים ומיתרי"ם

31/07/2018

קרא עוד

הכשרתון 54

10/06/2015

קרא עוד

יצירתיות בחינוך הגופני

31/07/2018

קרא עוד