דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

| | 30/07/2018

טבעת גומי

תכונות: קלה, גמישה, צבעונית, מחוספסת, קטנה, רכה ועגולה.

שימוש בסיסי: אביזר המשמש לזריקה במסגרת משחקי פנאי ופעילות גופנית.

פעילות המפעילה את כל הגוף במישורי תנועה שונים

סיבוב, תנופה והולכה

בעמידה פישוק ברוחב אגן, השחלת הטבעת על האמה כאשר היד מקבילה לקרקע )מפרק המרפק בפשיטה(. סיבוב הטבעת על גבי היד לפנים ולאחור לסירוגין כאשר הציר הוא מפרק הכתף במישור החזיתי. כנ"ל ביד השנייה ושתי הידיים יחד כשעל כל יד ישנה טבעת. ניתן לבצע את התרגיל כאשר הידיים מושטות לפנים (כפיפה בכתף) כך שהתנועה מתרחשת במישור החיצי. בעמידת פישוק ברוחב אגן ואחזקת הטבעת בכף היד .טלטול הטבעת לצד ימין, זריקתה מעל הראש לצד שני במישור החזיתי, תפיסתה בכף יד השנייה. כנ"ל ביד השנייה.   בעמידה ישרה עם רגליים צמודות, טלטול הטבעת לפנים ולאחור במישור החיצי תוך כפיפת ברכיים בכל פעם שהטבעת חוצה את קו הגוף. כנ"ל ביד השנייה.

תרומה: שטף בתנועה, הרכת יחסים במרחב, תזמון תנועת מפרק הברך עם תנועת היד המתנועעת ,כפיפה ופשיטה של המפרקים במישור החיצי, כוח סטטי של היד המוחזק מקבילה לקרקע, כוח קינטי בזריקה וכוח ספיגה בתפיסת הטבעת.

זריקה ותפיסה

זריקת הטבעת ביד אחת ותפיסתה בשתי ידיים . זריקת הטבעת ביד אחת ותפיסה באותה יד. כנ"ל, ביד השנייה. זריקת הטבעת ביד אחת ותפיסה ביד השנייה. זריקת הטבעת גבוה ככל האפשר ותפיסה קרוב לקרקע. כנ"ל ברמות גובה שונות. זריקת הטבעת מעלה ותפיסתה מאחורי הגב. בישיבה, זריקת הטבעת מעלה ותפיסתה בעמידה. כנ"ל להיפך, זריקת הטבעת מעמידה ותפיסתה בישיבה.

 זריקת הטבעת מעלה תוך ניסיון השחלה על אברי גוף שונים כגון: יד, רגל, אצבע.

 בעמידה, השחלת הטבעת על כף הרגל והנפתה בעוצמה מעלה לזריקת הטבעת וניסיון תפיסה ביד.

 בעמידה זקופה, היד האוחזת בטבעת גומי מושטת לפנים ישרה. עזיבת הטבעת תוך ניסיון תפיסה בטרם הגיעה לקרקע.

בזוגות, עמידה פנים מול פנים כאשר לכל זוג טבעת גומי אחת. כל אחד בתורו מנסה לזרוקאת הטבעת ולהשחילה על איבר הגוף של חברו. בן הזוג מנסה להתאים את תנועת אבריו למסלול הטבעת. נדרש שיתוף פעולה!!   

תרומה: פיתוח מיומנות זריקה ותפיסה, זריזות, תיאום עין-יד, דיוק בהשחלה חפץ על איברי גוף ,מודעות למנח הגוף, שימוש נכון של כפיפה ופשיטה במפרקים בעת התפיסה לפני הגעת הטבעת לקרקע, תיאום עם בן זוג, תנועה במרחב הכללי, ויסות כוח דחיפה בזריקה וכוח ספיגה בתפיסה.


פעילות לשיפור היציבה והיציבות

תרגיל תרומה
בעמידה זקופה, איזון הטבעת על הראש תוך התקדמות במרחב הכללי בכיוונים שונים לרבות קדימה, אחורה ולצדדים. שיווי משקל סטטי ודינמי, מודעת למנח הגוף בעת התנועה עם חפץ כיחידה אחת, תפיסת מרחב והכרת יחסי תנועה במרחב.
בעמידה, איזון הטבעת על הראש ומעבר לישיבה תוך שמירת הטבעת באיזון. חזרה לעמידת מוצא. שמירה על שיווי משקל לאורך התנועה, שליטה בתנועה מבוקרת במעבר מעמידה לישיבה ולהפך, ארגון הגוף בהתאם לאיבר נושא המשקל, פיתוח כושר ריכוז וקשב לגוף.
הטבעת מונחת על הקרקע, עמידה על הרגל אחת באיזון כאשר הרגל התומכת עומדת על הטבעת. למתקדמים, ניתן לעבור ממצב זה למאוזן קדמי תוך הושטת ידיים לצדדים לשמירה על איזון. שיווי משקל סטטי, כוח סטטי המחזיק את הגוף בעמידה על רגל אחת, חיזוק שרירים פנימיים השומרים על הגוף יציב, הבנה שככל שהגוף יהיה פרוש יותר כך יהיה יציב יותר (הושטת ידיים לצדדים).
בעמידה על רגל אחת, השחלת הטבעת על כף הרגל תוך החזקתה בחלק שאינו במגע אתה .פשיטת ברך תוך כפיפה בירך בעזרת משיכה מבוקרת עם היד כלפי מעלה. בעת הגעה לטווח תנועה מרבי יש להישאר באיזון סטטי. למתקשים, ניתן לבצע כפיפה בברך התומכת בקרקע. דגש על גו זקוף בעת החזקת הרגל באוויר. שיווי משקל סטטי, כוח סטטי המחזיק את הגוף בעמידה על רגל אחת, חיזוק שרירים פנימיים השומרים על הגוף יציב, הגדלת טווח התנועה במפרק הירך על ידי הארכת הכופפים ,מודעות למנח הגוף.
בשכיבה על הגב עם ברכיים כפופות כאשר כפות הרגליים מונחות על הקרקע, הרמת האגן כלפי מעלה והחזקתו באוויר. העברת הטבעת בחלל שנוצר מיד ליד וחזרה לשכיבת מוצא. דגש על גוף מוחזק ללא שקיעה על האגן. ניתן לבצע מעגל שלם תוך העברת הטבעת מסביב לראש אל היד השנייה. שיווי משקל סטטי ודינמי במרחב האישי, כוח סטטי המחזיק את האגן באוויר על ידי שרירי העכוז, פיתוח תחושה קינסטטית בהעברת הטבעת מיד ליד מתחת לאגן.
בשכיבת אפיים, כאשר הידיים ישרות בקו המשכי לכתפיים וצמודות לאוזניים. אחיזת הטבעת ביד אחת תוך ציור מעגל על הקרקע לאותו צד, העברת הטבעת מאחורי הגב והשלמת המעגל ביד השנייה עד הגעתה לפני הראש. כנ"ל לצד שני. הגדלת טווח התנועה במפרק הכתף, פיתוח תחושה קינסטטית בהעברת הטבעת מאחורי הגב, הולכת החפץ בשליטה תוך יצירת צורה גאומטרית במרחב.

פעילות לשיפור הכושר הגופני

גמישות 

תרגיל תרומה
בזוגות, ישיבת פישוק פנים מול פנים כאשר כפות הרגליים נוגעות אחד בשנייה. לכל זוג טבעת גומי אחת כך שכל אחד אוחז בקצה הנגדי. לסירוגין, צד אחד מושך את הטבעת לעברו על ידי כפיפת מרפקים בעוד שהשני מבצע כפיפת גו לפנים. תיאום עם בן זוג, הגדלת טווח תנועה במפרק הירך, תנועתיות במפרק המרפק, כוח משיכה.
בעמידה, אחיזת הטבעת בשתי ידיים מאחורי הגב. הרמת הידיים אחורה ולמעלה על ידי ביצוע פשיטת יתר במפרק הכתף עד הגעה לטווח תנועה מרבי. הגדלת טווח תנועה בכתף, כוח סטטי בעת אחזקת הטבעת בידיים ישירות מאחורי הגב.

מהירות וזריזות

תרגיל תרומה
זריקת הטבעת מעלה, ביצוע סיבוב שלם ותפיסתה מבלי שתיפול לקרקע. זריזות, כוח קינטי בזריקה וכוח ספיגה בתפיסה, שיווי משקל דינמי בעת הסיבוב במקום ,תזמון והערכת מעוף החפץ.
גלגול הטבעת על הרצפה במרחב הכללי, ריצה מהירה לכיוונה ותפיסתה בקצה הרחוק של המגרש לפני שתעצור. מהירות, כוח קינטי בגלגול הטבעת, תפיסת מרחב וכיוונים, בלימת גוף בעצירה.

כוח

תרגיל תרומה
הטבעת מונחת על הקרקע, עמידת שמיכה כאשר הידיים מונחות על גבי הטבעת באחיזה צרה. כפיפה ופשיטת מרפקים כך שכל הגוף יורד ועולה כחטיבה אחת. דגש על גב ישר וישבן מכווץ בעת התנועה. פיתוח כוח ידיים, חיזוק שרירי בטן בעמדת מוצא סטטית, כיווץ אקסצנטרי של כופפי המרפקוכיווץ קונצנטרי של פושטי המרפק.
בזוגות, לכל זוג חישוק אחד. ישיבת קירוס זה מול זה תוך הטיית גו קלה לאחור. עליה וירידה בצורת נדנדה תוך שמירה על איזון הדדי לאורך התנועה כך שמרכז הכובד ייפול בבסיס המשותף. תיאום תנועה עם בן זוג, כוח דחיפה בעלייה וכוח בלימה בירידה, שיווי משקל דינמי.

קואורדינציה

תרגיל תרומה
הטלת שלוש טבעות באוויר בו זמנית (ג'אגלינג). תיאום עין-יד, זריזות, ריכוז, תנועה במרחב האישי.
שתי טבעות בצבעים שונים, אחת בכל יד. זריקת שתי הטבעות יחד באלכסון כלפי מעלה כך שיחלפו צדדים בעת המעוף באוויר ותפיסתן ביד הנגדית ליד הזורקת. תזמון בזריקה ותפיסה, תיאום עין-יד, תפיסת מרחב והערכת מעוף חפצים באוויר.

 

פעילות פנאי ושעשוע 

 

השחל את הטבעת

אוכלוסיית יעד: כיתות א'-ו' וחט"ב.

תנאים ואביזרים נחוצים: טבעות גומי וקונוסים כמספר התלמידים.

מטרת המשחק: להשחיל את הטבעת לקונוס.

תרומה: דיוק, קואורדינציה עין-יד ,ספירה ומנייה, פיתוח מהירות.

מהלך המשחק: התלמידים עומדים על הקו כאשר לכל תלמיד טבעת גומי בידו. במרחק קבוע עומד קונוס לפי כל תלמיד ועליו להשחיל את הטבעת תוך זריקה מעבר לקו מסומן. על נחיתת הטבעת )על הקונוס או על הקרקע( ירוץ התלמיד לעברו במהירות ויחזור אל קו ההתחלה לניסיון נוסף. התלמיד שהצליח להשחיל  את הטבעת מספר הפעמים הגדול בזמן נתון מנצח .

השחל טבעת גומי

אוכלוסיית יעד: כיתות ג'-ט.'

תנאים ואביזרים נחוצים: שני טבעות גומי ושני מקלות 0..1 מטר.

מטרת המשחק: מסירות בין חברי הקבוצה והשחלת טבעת הגומי על גבי המקל.

תרומה: התמצאות במרחב, כוח מתפרץ, שיתוף פעולה, קואורדינציה עין-יד, מהירות תגובה וזריזות .

מהלך המשחק: מעבר לקו הרוחב של כל קבוצה עומד תלמיד של הקבוצה הנגדית כאשר בידו מקל .על חברי הקבוצה להתקדם לעברו על ידי מסירות הטבעת זה לזה. במרחק סביר ממנו, עליהם להעיף לעברו את הטבעת באוויר והוא ינסה להשחיל אותה על המקל המושט קדימה. לאורך מהלך המסירות, על חברי הקבוצה הנגדית לנסות לתפוס את הטבעת ולהעבירה באותו אופן אל חברם שניצב בעבר השני של המגרש .חוקים: אסור לגעת בתלמיד של הקבוצה היריבה, אסור לרוץ עם הטבעת ביד, טבעת שנופלת לקרקע מועברת לקבוצה השנייה. הקבוצה שזכתה במספר הגדול ביותרשל מסירות בזמן נתון מנצחת.

 

הנחש בא

אוכלוסיית יעד: כיתות א'-ו.'

תנאים ואביזרים נחוצים: טבעת גומי ודלגית.

מטרת המשחק: לקפוץ מעל הטבעת כך שתעבור מתחת לרגליים.

תרומה: מהירות תגובה, זריזות, שיפור ניתור בשתי רגליים וקואורדינציה.

מהלך המשחק: עומדים במעגל. ילד אחד עומד במרכזו של המעגל ואוחז בידו חבל שבקצהו קשורה טבעת גומי. העומד במרכז מסתובב ומסובב את החבל בעקבותיו סמוך לרצפה בעודו אומר: "הנחש בא...". כל מי שהחבל מגיע אליו צריך לקפוץ מהר על מנת שהטבעת לא תפגע ברגליו. מי שהחבל נגע ברגליו- נפסל. מי שנשאר אחרון ניצח.

 

מאמרים רלוונטים נוספים

"דע לך שכל רועה ורועה יש לו ניגון מיוחד משלו"

30/07/2018

קרא עוד

משוב על יום הוראה

30/07/2018

קרא עוד

מה חושבים הסטודנטים מרג"ב שנה א' בסיכומו של יום?

30/07/2018

מה חושבים הסטודנטים מרג"ב שנה א' בסיכומו של יום?

קרא עוד

מקינדר-ספורט לקינדר-טרנספורט

30/07/2018

קרא עוד

טבעת גומי

30/07/2018

קרא עוד

הכשרתון 52

13/04/2015

קרא עוד