דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

| | 19/09/2010

למידה שיתופית בחינוך הגופני

כנס - למידה שיתופית בחנ"ג, ויאדוליד, ספרד יולי 2010 

ערב פתיחת הכנס הוזמנו כל המשתתפים להגיע לכיכר העיר (אחת מני רבות) מצויידים במפות ובנעלי הליכה נוחות. הגיעו משתתפים מכל רחבי העולם, אולם, רב רובם של המשתתפים היו ממחוזות שונים בספרד. את המכללה ייצגו ד"ר רונה כהן ואנוכי. נאומי הפתיחה החלו ביום המחרת ובמקומם החלו בהיכרות עם צפונותיה של העיר תוך תחרויות בין קבוצות במשימות שונות. כל קבוצה קיבלה לידיה כתב חידה וסגנון ההתקדמות דמה ל"הליכת ניווט ספורטיבי". 

בתי קפה אינספור על שולחנותיהם הפזורים ברחוב המו אדם עד השעות הקטנות של הלילה. אלמלא העייפות, לא ניתן היה לדעת כי שעת השינה קרבה. בהמשך הסתבר כי שעות יקיצה מאוחרות הכוללות בילוי "רחובי" הוא חלק מהווי ספרדי מוכר ושגור.

הכנס נפתח ברצף של הרצאות מאת מרצים בעלי שם בתחום הלמידה השיתופית בחנ"ג (כמו למשל: (Casey, A; Dyson, B; Lafont, L. מודל הוראה זה זוכה להכרה וליישום נרחב בתוכנית הלימודים הספרדית. הדגש אצלם הוא על למידה שיתופית באוריינטציה של חינוך לספורט אתגרי, חינוך לספורט מחוץ לכותלי ביה"ס, ולמידה קבוצתית באווירה חיובית המטפחת היבטים חברתיים. בארה"ב, אנגליה, ניו-זילנד, צרפת, ברזיל וישראל נלמד מודל הלמידה השיתופית גם מתוך מטרה לשפר הישגים לימודיים של היחיד ושל הקבוצה וכשזאת המטרה העיקרית היבטים חברתיים הם תוצר נלווה. על רקע שונות זאת התפתחו לא מעט שיחות אשר מהן (כמו שגם ידוע מן הספרות) הסתבר כי למידה שיתופית בחינוך הגופני מיושמת בעיקר בכיתות היסוד, מעט בחטיבות הביניים וכמעט שאין עדויות על יישומה בבתי ספר תיכוניים. עוד ניתן היה להבין כי קושי מרכזי ביישומו של המודל בחנ"ג נובע מן הדילמה בה מצוי המורה – האם לשפר את יכולותיהם הגופניות של תלמידיו, או לשפר את כישוריהם החברתיים. האם הדגשה של אחד מהיבטים אלה תבוא בהכרח על חשבון השני. כיצד ניתן לפתח יחידת לימוד בה יש הדרגתיות בדרגת הקושי והמורכבות של שני ההיבטים יחד? נראה שהשאלה האחרונה מהווה אתגר אמיתי למתכנני ההוראה וליצירתיים בין המורים. 

מאמר סקירה על המודל "למידה שיתופית" בחנ"ג ניתן לקרוא בגיליון הקרוב של כתב העת "בתנועה".
בנוסף להרצאות התקיימו סדנאות מעשיות בהן הודגמו משימות קבוצתיות על ידי קבוצות של מורים לחינוך גופני אשר מיישמים מודל זה בבית ספרם. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
תמונה 1: המשימה - על חברי הקבוצה להכניס את הגליל הקשור אל תוך הכוס האדומה. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
תמונה 2: "פענוח" של ההוראות, הסברים לקבוצה, האזנה והמתנה.
 
שעות בין הערביים הוקדשו לישיבות צוות על פי קבוצות עניין משותפות. היעד: הוצאה לאור של ספר ערוך בנושא "למידה שיתופית בחינוך הגופני" בהוצאת Routledge.
ד"ר רונה כהן ואנוכי הצגנו ממצאי מחקר בנושא של הטמעת המודל בקרב סטודנטים לחינוך גופני ובחינת תוצריו בהשוואה למודל המסורתי.
ייחודו של כנס זה היה בשילוב בין הפן האקדמי לפן היישומי ובהכנסת האורחים הלבבית. הצלחנו ליצור ולחזק קשרי רעות וקשרי עבודה לעתיד לבוא.
סימה זך

מאמרים רלוונטים נוספים

הרשמה להכשרתון

05/12/2010

קרא עוד

חדשות, כנסים ופעילויות עתידיות במסגרת ההכשרה להוראה

19/09/2010

קרא עוד

היחידה לחקר ההוראה והשבחתה (היל"ה)

19/09/2010

קרא עוד

האם בית הספר יכול לחנך?

19/09/2010

קרא עוד

"טיפ" מהתיק של המנחה הוותיק

19/09/2010

קרא עוד

למידה שיתופית בחינוך הגופני

19/09/2010

קרא עוד