facebook tracking pixel
חיפוש סגור
מתעניינים בלימודים?

אודות קרן ויין

חיים ויין נולד ב- 1905 ברוסיה, בעיירה הציונית בדוניבצי ובה 12,000 יהודים.

למד בחדר, בחדר-מתוקן, בגימנסיה המקומית. עלה ארצה ב- 1921.

כ-10 שנים עבד בבניין, ב- 1932 יצא להשתלם בחינוך גופני במכון הממלכתי של קופנהגן. בשובו לימד בבית הספר היסודי תל-נורדאו ובגימנסיה ריאלית בלפור. ב- 1944 הצטרף להנהלת המחלקה להכשרת גופנית של הוועד הלאומי בתפקיד של מנהל הדרכה. היה בין היוזמים להקמת בית המדרש למורי החינוך הגופני, שבשנים הראשונות שמו היה הקורס השנתי לחינוך גופני, והיה מנהלו במשך 16 שנה.

ב-1960 התמנה כמפקח מחוזי לחינוך גופני במוסדות חינוך על-יסודי ומ- 1962 למפקח ארצי על החינוך הגופני העל-יסודי ועל פעילות הגדנ"ע עד יציאתו לגמלאות בשנת 1970.


ב-1917 הצטרף בעיירתו לשורת המכבי, שהוקמה אז ברוסיה.

עם עלייתו ארצה המשיך את פעולתו במכבי, בעיקר בשטח המקצועי-ספורטיבי. מספר שנים היה אחראי לספורט במכבי תל-אביב. היה מפקד מכבי צעיר בתל-אביב, המשיך את פעולתו במכבי ישראל ובמכבי העולמי. היה פעיל בארגון ובביצוע כינוסי המכבי בארץ. החל מהמכבייה הראשונה היה פעיל בארגון, שימש יו"ר הוועד המארגן במכבייה ה- 9 וה- 10 ובמכבייה ה- 11 הוא התמנה ליו"ר כבוד.

פעיל בהקמת מוסדות הספורט בארץ ישראל לפני קום המדינה: יו"ר התאחדות הספורט.

לאחר קום המדינה שימש כסגן יו"ר הוועד האולימפי, בתוקף תפקידו זה ייצג את מוסדות הספורט בפורום הבינלאומי, השתתף בשם מכבי העולמי בכנס היסוד של GAIF (ארגון גג של מוסדות ספורט בין-לאומיים) והמשיך לייצג את המכבי העולמי במוסד זה במהלך שנים רבות.

ב- 1974 זכה לקבלת עיטור הוועד האולימפי הבינלאומי, שהוא עיטור יוקרתי במיוחד על תרומתו להפצת הרעיון האולימפי על תרומתו הכללית לספורט האולימפי בישראל.

חיבר מספר ספרים בחינוך גופני, וביניהם ספר היסוד להוראת ההתעמלות בבתי ספר, וכן ספר על תולדות חייו – "סיפורו של אדם פשוט".

חיים ויין היה בין המייסדים של ארגון מורי החינוך הגופני. בהיותו מנהל הספורט של מכבי ישראל בשנות ה- 30, הניח את היסוד לשיתוף הפעולה עם "הפועל". הוא ממשיך את פעולתו , נוסף לפעולתו במכבי, במוסדות הספורט ובעיקר בוועד האולימפי. היה חבר הוועד המנהל של מכון וינגייט וחבר הנאמנים של בית המדרש למורי החינוך הגופני.

בצוואתו הותיר חיים ויין חלק מעיזבונו להקמת קרן מחקר על שמו ושם רעייתו אהובה בתחום החינוך הגופני והספורט במסגרת המכללה האקדמית בוינגייט. בצוואתו זו היה לאחד ממובילי החזון של מיסוד המחקר בחינוך הגופני ובספורט בארץ. על תרומתו וחזונו אלה החליטה המכללה לקרוא את רשות המחקר על שמו.

הקרן שימשה במשך שנים לסיוע לחוקרים נבחרים שהקדישו את זמנם לחקר סוגיות בתחומים אלה.

מאז 1987 הוענקו מכספי הקרן מענקים ל 49 עבודות מחקר בהיקף כולל של 197,400 ₪. להלן פירוט מקבלי המענקים ונושאי המחקר:

מס"ד

שם

שנה

שם העבודה

 

1

אורית חריף + אורלי אורן

1987

השוואות תפיסת המאמץ של המתאמן באמון משקולות בעומסים שונים

 

2

איילה יניב

1988

הערכת האפקט האקוטי של עישון סיגריות על קינטיקום של צריכת חמצן במאמץ

 

3

דרור שגיא

1988

פיתוח מודל מתמטי לחיזוי עלות מטבולית בריצה עם משא בשיפועים שונים

 

4

יונתן פורת ודב לופי

1990

רמת הקשר בין תכנית אימונים חדשנית באימון גופני ודימוי עצמי אצל חיילים

 

5

גלי ורבר

1990

השפעת פעילות גופנית ממושכת עם עומסים שונים עם שתייה וללא שתייה, על תפקודי החדר השמאלי, מטאבוליזם ונשימה

 

6

שחר נייס

1990

השפעת תנוחות הגוף בזמן מאמץ על עצמת ההתקף האסמטי שבא בעקבות המאמץ

 

7

אורנה ביטנר

1990

אבחון ושיפור הכשרים הפסיכומוטוריים של ילדי הגן וביה"ס היסודי

 

8

מרסלו לאו

1992

השפעת ישיבה ממושכת ומקום ישיבה בכיתה על שינויים בתנוחות הגב והכתפיים בקרב ילדי בית-ספר בכיתות ד-ה

 

9

יעל פרת

1992

השפעת תכנית אימונים אירובית בעצימות גבוהה על תפקוד ראות אצל חולים עם חסימות בעורקים כליליים

 

10

ד"ר אילנה צור

1992

קשר בין הרגלי נשימה / מודעות נשימה ושיפור הבריאות

 

11

יהודית איילון

1994

מנגנונים מוטוריים ראייתיים ומנגנונים מוטוריים הפעילים בתנוחת היד אצל קופי מקק

 

12

רונית הנגבי

1994

השתתפות בכיתות ספורט השגיות ועיצוב שאיפות בתחום הספורט וההשכלה

 

13

אסתר גולדשטיין

1994

השפעת פעילות גופנית במים על צפיפות העצם אצל נשים אחרי המונופוז

 

14

זהבית לויאן

1994

הקשר בין חרדה ומוקד שליטה בקרב ספורטאים

 

15

ענת חכם

1994

השפעת פעילות במים על תפקוד נשימתי אצל ילדי גן נפגעי שיתוק ילדים

 

16

זהבית לויאן

1996

תחושת הבדידות והכשירות החברתית של ילדים לקויי למידה והשתקפות במשחקי תחרות ושיתוף בחינוך גופני

 

17

ד"ר איתי שביט

1996

תפקודים סיסטוליים ודיאסטוליים של החדר השמאלי בזמן מאמצים דינאמיים וסטאטיים אצל ילדים לפני גיל ההתבגרות

 

18

יובל ליבלינג

1996

השפעת מאמץ איזודינאמי על תפקוד החדר השמאלי – הבדלים בין גברים ונשים

 

19

יוסי בן-טוב

1996

הקשר בין כושר גופני לדימוי העצמי ולדימוי הגופני של תלמידים בגיל 17

 

20

לאורה מנסן

1996

הקשר בין מין המאמן ומין הקבוצה לבין סגנון הניהול של המאמן בכדורסל מקצועי בישראל

 

21

עקיבא קורל

1997

חשיפה פתאומית לקור ולמאמץ גופני כמעורר אוטם לב חריף

 

22

גלי ורבר

1997

שינויים המודינמיים בעת מבחן חוזק בחולי לב

 

23

ברק ירון

1997

השפעתההוראה בשיטות שונות על המכניקה של התנועה בתהליך הרכישה של מיומנויותמוטוריות

 

24

יונתן פורת

1997

תרומתכלי הברירה הקיימים לחיזוי ההצלחה במכללה להכשרת מורים לחינוך גופני

 

25

יצחק מלצר ושו"ת

1997

שליטה בשיווי משקל יציבתי אצל קשישים בעת ביצוע משימותמוטוריות

 

26

מיכל ארנון

1997

השפעת שיטת הצבת מטרות, מצב תחרות, יעילות עצמית ומשתני אישיות על ביצועמשימת סבולת

 

27

גולדשטיין אסתר

1998

השפעת תרגול במים על כאב גב תחתון כרוני

 

28

מירון רובינשטיין

1998

השפעת משוב ביומכני על תהליך הלמידה של מיומנויות מוטוריות

29

איציק רם

1998

תולדות התפתחות הרעיונות בחינוך הגופני בישראל והשפעתם על תכניות הלימודועל דפוסי הפעולה בהוראת המקצוע בתקופת הישוב

30

יצחק מלצר ושו"ת

1999

השפעת האימון על שיווי משקל אצל קשישים

31

תמר בר-רצון

1999

בדיקת המאמץ הקרדיופולמונרית – התרומה האפשרית באבחון קרדיאלי

32

ענת דיין

1999

בדיקת ההשפעה של הכושר הגופני על חמצון הלפידים בסרום בעקבותמאמץ

33

אברהם בן-זקן

1999

The Effectivence of Attention Startegies on Learning and Performing…

34

יעל אלמוסני

1999

השפעת שני סגנונות הוראה בפעילות גופנית על איכות חייהם של צעירים בעלי פיגור קל ובינוני

35

רוני דרום

1999

 השוואה בין סגנונות ההוראה "תרגול" ו"הכללה" על יעילות עצמית בחינוך גופני

36

איילת דונסקי

2000

השפעתסוגי חימום שונים על קצב פיתוח המומנט של פושטי הברך במאמץ איזומטרי מתפרץ

37

ירון ברק

2000

השפעתהתניית חוזק דינמי איזוקינטי בטווח תנועה מוגבל על ערכי החוזק והפעילותהאלקטרומיוגרפית בתוך ומחוץ לטווח המאומן

38

קנופ נילי

2001

"פגיעותגופניות ברקדנים: גורמי סיכון"

39

חריף חגי

2001

ספורטופוליטיקה בינלאומית: הפונקציות הפוליטיות של הספורט הישראלי בזירההבינלאומית

40

רוגינסקי דינה

2001

מחולליםישראליות: בחינה סוציו – היסטורית ריקודי עם בישראלשל

41

ימין חן

2001

"השפעתהרחבת כלי דם כליליים באמצעות PTCA או STENT אצל חולים במחלת לב כלילית עלתגובות קרדיופולמונריות במאמץ"

42

ינוביץ עינת

2004

"השפעה של למידה רב-ממדית על רכישה של מטלות מוטוריות סגורות וחצי פתוחות, פרטניות ושיתופיות: דרכי למידה, אסטרטגיות למידה ורמת מיומנות הלומד"

43

עינת אזולאי

2004

"שינויים בנפח פלסמת הדם בתגובה למאמץ אירובי ואנאירובי, השוואה בין נשים וגברים"

44

ד"ר דוד לויאל

2004

שינויים קרדיו-פולמנריים ותרמיים כתוצאה מביצוע סימפטקטומי כטיפולבהיפ-הידרוזיס ראשוני

45

אורלי פוקס

2007

מיומנויות מוטוריותאצל מבוגרים צעירים עם לקויות קשב וריכוז

46

גל זיו

2008

"מאפיינים פיסיולוגיים ומטבוליים של המעבר מהליכה לריצה אצל ספורטאים העוסקים בהליכה תחרותית"

47

גנית מאיר

2008

"השפעת ריצה ממושכת על התזמון המפרקי בין מפרקי כף הרגל והברך"

48

עופר סגל עז-כארי

2008

"אפיון עקומות קינמאטיות של פגיעת צליפת שוט בצוואר"

49

רונית אבירם

2008

"תקפות ומהימנות הערכת הוצאת האנרגיה וזיהוי פעילויות גופניות אצל ילדים עם שיתוק מוחין בעזרת אקסילורומטר משוכלל"