דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

הנחיית קבוצות היא לא רק מקצוע היא אומנות

לאחרונה אני נתקלת בהמון פרסומים המזמינים אנשים ללמוד הנחיית קבוצות. באחד הפרסומים  לכדה את עיני הכותרת: "הנחיית קבוצות זה מקצוע!"...אז אני רוצה לספר לכם שהנחיית קבוצות היא לא רק מקצוע אלה היא בעיקר אומנות של הווייה ואורח חיים. ותרשו לי קצת להסביר:

בשנים האחרונות יותר אנשים פונים ומצטרפים לעבודה קבוצתית לא רק בגין מחלה, אובדן או קושי אלא גם מתוך החיפוש אחר משמעות ויעד, ומתוך כמיהה לחבור מחדש אל המקודש שבטבעם האנושי. החיפוש הזה מעמיד אותנו המנחים בפני השאלות  האלה לעצמינו ומציב אתגרים חדשים למהות ולתפקיד שלנו כמנחי הקבוצה.
בעידן שבו מקצב החיים משאיר מעט מקום להתכנסויות חברתיות כגורם מארגן ומדריך סביב שאלות קיומיות, הקבוצה והמנחה בתוכה יכולים להוות מיכל בו ניתנת האפשרות להתיך את חומרי הנפש והאישיות הגשמיים לחומרי נשמה מקודשים: הקבוצה מתגלה  כמהות  רב-ממדית שמטרתה לתת מקום ומענה לאנשים המחפשים לחבור אל זהותם ובינתם הטבעית, מבקשים לעצמם שינויי-חיים או מענה לשאלות קיומיות ורוחניות.
החבירה אל הממד הרוחני שאינה תלוית- דת כרוכה בקיום קשרים עם הכוליות שבנו ולא רק עם הפן הפסיכולוגי או ההתנהגותי. בהקשר זה החבירה אל הרוחני מצדו של מנחה הקבוצה משמעה היכולת ללוות את האדם במסעו אל גילוי השלם שבתוכו. לצורך כך על מנחה הקבוצה לרכוש יידע והתנסות בתחומים רבים; עליו ללמוד ולהכיר את שירת הגוף באמצעות החישה והתנועה, לחבור אל מעמקי התודעה באמצעות האומנויות, ההגות והמדיטציה, להעמיק ולהשכיל בתחומי המסורות העתיקות, ללמוד כלים ולנכס לעצמו יכולות להנחיה מתוך השפה והכלים של הפסיכותרפיה המודרנית המשלבת את הכלים הטרנספרסונאלים בעבודה עם חולי ויוצרת זירות לביסוסה של הבריאות השלימה.
במשך השנים למדתי מניסיוני כמנחה וכמטפלת שכאשר הממד הרוחני משולב במרחב הקבוצתי באופן מושכל יכולות הפרט והקבוצה להתפתחות ולריפוי מעמיקות לאין ערוך ועוד למדתי שכאשר מנחים ומטפלים מוכנים לגלות ולחשוף את הפן הרוחני בעצמם, גם אם הוא עדין בשאלה, מתפתחת עבודה תראפויטית נוגעת ומשמעותית עבור הפרט וכלל הקבוצה.

אי מאמינה שכמו שגופינו הוא המקדש לרגש, למחשבה לרוח ולנשמה כך גם המעגל הקבוצתי הינו הגוף לרוחה של החברה.

אז אחרי כל ההסבר הזה בטח עולות לכם המון שאלו ונראה לי שיש אחת שעולה אולי יותר מכולן: "איך
לומדים דבר כזה בכלל?"...
אז כמו בכל לימודים העוסקים באומנות ההוויה קודם כל בודקים בכלל מה הוא הצורך שלכם, מה אתם באמת צריכים כדי להיות מצוינים בעבודתכם ובחייכם...ואז תבדקו מה ייתן לכם מענה לצרכים האלה
. אני משערת שאחרי מספר תשובות גם תעלה בכם הידיעה שכדי להיות מנחה בקבוצה קודם כל ראוי להיות משתתף באחת, וכדי לעמוד לצדם של אחרים כאשר הם מתמודדים עם קשיי החיים ראוי שקודם כל תתמודדו עם שלכם...ואז, ורק אז תוכלו להפוך למומחים שאתם.

הכותבת היא מילי שטוקפיש- בעלת תואר שני בתחומי הבריאות, האומנויות והנחיית קבוצות, לומדת ומתרגלת את גישת האנליזה היונגיאנית עם פרטים וקבוצות. עוסקת בחקירה והנחלת הזיקה בין תהליכים יצירתיים ותהליכים טרנספורמטיביים. בתחומים אלה השתתפה בכנסים וכתבה מאמרים.

בעבודתה מילי משלבת גישות ואלמנטים מתחומי בריאות הגוף והנפש, ריפוי ורוח, ההבעה ביצירה, ותהליכי התפתחות ושינוי בקבוצות. מילי מנחה ומדריכה מנחי קבוצות ומלמדת מטפלים, מנחים, אנשי חינוך וצוותי רווחה. מטפלת ומדריכה פרטנית.