דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

אילוף מוצלח - לימוד מטעויות

רגע לפני שאתם קוראים דברים אלו אבקשכם לחשוב על כל הדברים אותם הנכם יודעים בתחום הכלבנות מאז שעברתם את קורס אילוף כלבים שלכם.  

בשלב זה אבקשכם לנסות ולהיזכר בכל המידע הטמון בראשכם בתחום זה. נסו להיזכר כמה התקדמתם מאז שהתחלתם לנהוג או לאלף כלבים?

גם אם לא עברתם בקורס אילוף כלבים במכללה האקדמית בוינגייט, נסו לשחזר את הליך הלימוד הראשון שלכם את הכלב הראשון שאימנתם או את הראשון שאילפתם. עד כמה הוא שונה מהכלב הנוכחי עליו אתם עובדים ?. גם אם זה כלבכם  הראשון, נסו לבחון את השוני בין הכלב עמו התחלתם את התהליך לבין הכלב עמו אתם עובדים כיום . נסו להזכר בפעם הראשנה שהחזקתם את רצועת האילוף בידיכם ואולי אף בנקודת זמן רחוקה יותר בעברכם ככלבנים מה השוני?
כמאלף כלבים משנת 1986 אני יכול להבטיחכם שהלימוד לעולם אינו נפסק או לפחות הוא לא אמור להפסיק מאלף טוב חייב להבין שהוא עוד לא יודע מספיק. במהלך חיי ועבודתי פגשתי אין ספור אנשים.
מעולם לא פגשתי אדם אשר לא עשה שום טעות בחייו אולם פגשתי הרבה מאוד אנשים אשר מעולם לא יודו בטעותם.  
כישלון אין פירושו אי עשיית טעויות אלא חוסר נכונות ורצון ללמוד מהן.

 

מספר כללים בסיסיים מנחים אותי בעבודתי:

  1. טעות מבחינתי, הינה הזדמנות פז ללמידה וכל זאת בתנאי שנשמור על ראש פתוח ורצון אמיתי ללמוד ולהטמיע את התנסויות העבר לטוב ולרע.

  2. הנסיון מצטבר לא ממה שקרה לאדם בעברו אלא מהלקחים אותם הפיק מהתנסויותיו.

  3. טעות אופינית ביותר בשלבי האימון היא "טירטור " הכלב  והתשתו עבודת סרק וזאת כפיצוי על חוסר הביטחון שלנו כבני אדם .טעות נוספת הינה חזרה על תרגיל  או משימה אותה ביצענו פעמים , שלוש ,ואף יותר. עד מהרה הכלב ילמד שהתרגילים הראשונים  חסרי משמעות

  4. סמוך על הכלב - כלבן שאינו סומך על כלבו עדיף שלא יצא למשימותיו אן לחילופין יצא ויתרגל עם כלבו עד שיהה בטוח ביכולתו שלו ושל כלבו. הכלב לרוב סומך על נוהגו באש ובמיים אסור לנו לאכזב את בן זוגנו הכלב מרגיש זאת בין רגע.

  5. דברים אינם תמיד כפי שהם נראים - אנו נחטא לכלב לעצמנו ולמשימה אם נשפוט אירועים רק בעיניים.

  6. הכלב מריח ומגשש הרבה יותר טוב מאתנו .משום כך סביר להניח שהוא גם יודע יותר פרטים מאיתנו.

  7. משמעת עם הכלב משמעותה  תקשורת. כאשר מדובר בכלבי אכיפת חוק לשיטתי עודף משמעת פירושו קצר בתקשורת !  ובהקשר לכך דעתי היא  שאין אנו חפצים שהכלב יהיה מודע יותר לנוהג מאשר למשימה שעליו לבצע.

  8. הבסיס לעבודת הצוות הכלבני הינו שותפות ולא מערכת יחסים של  שולט ונשלט. התבוננות בכלב - לימוד מהכלב משפת גופו מהתנהגותו ותגובותיו.

  9. השגרה מסוכנת . סופה בשאננות וכישלון .

  10. הטמעה - של כל המידע אותו אנו צוברים ניתוחו וישומו .ללא ישום אין השלמה של הליך הלמידה .

  11. אל תנסו לחשוב במקום הכלב -כלב אינו חושב במושגים של בני אנוש אל תאנישו ותענישו את כלבכם . לא פעם נידמה לנו , שהכלב מוביל אותנו במסלול יסורים בעת עבודת העיקוב ולו רק מפני שלא מובנים או נראים לנו  מעשיו ואילו הוא פשוט מאתר ועוקב אחר ריח ספציפי.

  12. התנסות לא מעידה בהכרח על לימוד .

  13. פעילות בלתי מפסקת -עלינו להיות עירנים לשינויים וללמוד בכל עת .

  14. סמוך על הכלב - כלבן שאינו סומך על כלבו עדיף שלא יצא למשימותיו אן לחילופין יצא ויתרגל עם כלבו עד שיהה בטוח ביכולתו שלו ושל כלבו. הכלב לרוב סומך על נוהגו באש ובמיים אסור לנו לאכזב את בן זוגנו הכלב מרגיש זאת בין רגע.

  15. דברים אינם תמיד כפי שהם נראים - אנו נחטא לכלב לעצמנו ולמשימה אם נשפוט אירועים רק בעיניים.

  16. הכלב מריח ומגשש הרבה יותר טוב מאתנו .משום כך סביר להניח שהוא גם יודע יותר פרטים מאיתנו.

  17. משמעת עם הכלב משמעותה  תקשורת . כאשר מדובר בכלבי אכיפת חוק לשיטתי עודף משמעת פירושו קצר בתקשורת !  ובהקשר לכך דעתי היא  שאין אנו חפצים שהכלב יהיה מודע יותר לנוהג מאשר למשימה שעליו לבצע .

  18. הבסיס לעבודת הצוות הכלבני הינו שותפות ולא מערכת יחסים של  שולט ונשלט. התבוננות בכלב - לימוד מהכלב משפת גופו מהתנהגותו ותגובותיו.

  19. השגרה מסוכנת . סופה בשאננות וכישלון.

  20. הטמעה - של כל המידע אותו אנו צוברים ניתוחו וישומו .ללא ישום אין השלמה של הליך הלמידה .

  21. אל תנסו לחשוב במקום הכלב -כלב אינו חושב במושגים של בני אנוש אל תאנישו ותענישו את כלבכם . לא פעם נידמה לנו , שהכלב מוביל אותנו במסלול יסורים בעת עבודת העיקוב ולו רק מפני שלא מובנים או נראים לנו  מעשיו ואילו הוא פשוט מאתר ועוקב אחר ריח ספציפי.

  22. התנסות לא מעידה בהכרח על לימוד .

  23. פעילות בלתי מפסקת -עלינו להיות עירנים לשינויים וללמוד בכל עת.

  24. הכרה בעובדה שגם אנחנו טועים. בקורס אילוף כלבים במכללה האקדמית בוינגייט, אני מדגיש שכמאלף כלבים עלי תמיד לקחת בחשבון שמא אני שוגה. אסור לנו להתעלם ממרכיב השגיאה והטעות במשוואת האילוף המוצלח.

 

לסיכום, למידה הינה הליך בלתי פוסק של צבירת מידע ניתוחו והטמעתו חוסר מודעות לכך מצעיד אותנו כבני אדם בכלל וככלבנים בפרט בצעדי ענק לאחור. זכרו עוד לפני שאנחנו יכולים ללמד, עלינו להכיר בעובדה שיש עוד מה ללמוד.

הכותב - אמיר שוורץ הינו מאלף כלבים בכיר, מרכז קורס אילוף כלבים במכללה האקדמית בוינגייט ,מדריך ומומחה בכלבי עבודה , מוסמך על ידי  USPCA - "ארגון מאלפי הכלבים של המשטרה האמריקאית", מדריך בכיר "בחוג החיפאי לאילוף כלבים", רכז אילוף "מועדון הסטאפורדשייר בוול טרייר בישראל", בעל ניסיון וותק באילוף של כ 14 שנים.