דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

דלקות פרקים בכלבים, חתולים וחיות מופלאות אחרות – הפתרון!!!

מעל 25% מכלבים וחתולים וחיות אחרות סובלות מדלקות פרקים בגילאים שונים. הכלב מתקשה בהליכה ובקימה, החתול לא מקפץ כהרגלו והסוס לא מצליח לבצע את מבצעיו מעברו המפואר. המצב גרוע יותר לרוב בקור ובלחות החורף, אך עם התקדם הזמן – המצב גרוע כל הזמן.
בשלב זה בעלי החיה האהובה פונה לרופא החיות. זה לוקח היסטוריה הרפואית, ובבדיקה פיזיקלית מוצא שאזורים מסוימים בגוף כואבים לחיה.
בתצלומי רנטגן רואים בעיות במפרקים ולעיתים גם בעצמות.
 
מה עושים? טיפול תרופתי. הבעיה שתרופות לנושא זה לא רק יקרות לכיס, הן בעיקר יקרות לבריאות החיה.
אחד מלקוחותינו במרפאה, רופא לבעיות פרקים באדם, אמר לי פעם:" מעולם לא מת לי חולה מדלקת פרקים, אך הם כן מתים מהתרופות שלי".
אז מה עוד ניתן לבצע? לעיתים עושים ניתוחים, אך שוב החשש מהרדמה ארוכה בניתוח מונע אותנו מלבצע אותו. החלפת מפרקים לעיתים אפשרית, אך היא גם יקרה ביותר.
אז מה כן הפתרון?
השתלה של כדוריות זהב זעירות ומחוטאות באזור המפרק הנגוע.
ברחבי העולם מבצעים זאת בהצלחה רפואית וללא בעיות החל משנות השבעים (1970), אנו מבצעים זאת החל משנת 1999...וההצלחה עצומה!
כיצד זה עובד?
בהתחלה ידענו שזה עובד, ולא יותר. הסתפקנו בכך. פה ושם אנו ואחרים הצענו הסברים להצלחה, אך ממש בשנים האחרונות הבנו מדוע – הגוף מפרק כדוריות הזהב באופן מקומי באזור הפגוע, חלקיקי הזהב נספגים לתאי הדלקת, ואלו חדלים להיות תאי דלקת, וכלל הכאב הנורא לחיה מופסק והיא חוזרת לפעילות.
ממש מרשים, לא!

מאת ד"ר שגיב בן-יקיר, מרכז קורס הכשרת מטפלים מוסמכים לבעלי חיים ברפואה משלימה במכללה האקדמית בויגייט מכיוון שכך, אחוז ניכר מבני הנוער שלוקים בשויירמן אינו מאובחן כלל, או מאובחן בשלב מתקדם של התופעה (גיל 15 ומעלה), כאשר חלון ההזדמנות לשיקום יעיל, הולך ונסגר.

המלצות

מפגש זה, העלה לתודעה את מאפייני התופעה, שכיחותה והשלכותיה מחד גיסא ואת הסיבות לגישה המקלה והשגויה, בהתייחסות אליה מאידך גיסא. אך מעל הכול, הדגיש המפגש, את הצורך בגילוי ערנות לזיהוי התופעה בתחילתה, בעיקר בקרב משפחות עם מקרים ידועים.
זיהוי מוקדם יאפשר להתחיל בטיפול ייעודי (אורתופדי/תנועתי) במועדו- כל עוד מתקיימת צמיחה. טיפול במועדו, יכול לצמצם את תסמיני התופעה – שינויים בשלד וכאבים המתלווים אליה.

לאחר גמר הצמיחה של השלד אין מועד ב' לטיפול יעיל בקיפוזיס - שויירמן.

הכותבת היא ד"ר ורדיתה גור, טיפוח היציבה- המכללה האקדמית בוינגייט.