דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מטפלים ברפואה משלימה- מעיסוק לעסק

אורי שקד- ליווי וייעוץ שיווקי ועסקי למטפלים אלטרנטיביים

אחד מתחומי העיסוק המרכזיים שלי הוא ליווי עסקים בהקמה ובעיקר התמחות במטפלים בתחום הרפואה המשלימה. לא אחת אני שואל  את עצמי- מדוע מטפלים מוצלחים ורבים כל כך בתחום הרפואה המשלימה אינם מצליחים לתרגם את כשרונם ומרצם לכדי עסק מצליח ורווחי? מדוע הם אינם מצליחים להפוך את הידע שרכשו לכדי קליניקה משגשגת ויומן טיפולים מלא עד אפס מקום? שהרי אצל רבים מהם אין מדובר בבעיה של כשרון כמטפל. אם כן, מה משתבש?

מטפלים רבים אשר סיימו את לימודיהם נתקלים לא אחת בניסיונות חדירה מאתגרים מאד לשוק העבודה העצמאי בתחומם, אולם ניצבים מול יומן ריק- מצב מתסכל לנוכח ההשקעה הרבה שהשקיעו בלימודיהם. אני נתקל לעיתים קרובות מאד, קרובות מידי, במטפלים אשר פיתחו את כשרונם הטיפולי אולם אינם בעלי כלים לשווק ולמכור את עצמם. מטפלים נדרשים למכור שלושה דברים:

מכירת שלושת הרכיבים הללו אינו פשוט ומצריך שיווק עצמי מתקדם ומורכב על מנת להתקדם ולהצליח. מטפלים רבים פשוט אינם יודעים כיצד לעשות זאת ואינם מודעים למגוון העצום של הכלים העומד לרשותם לשיווק ומיתוג עצמי. הם מעדיפים לעסוק בטיפול, אך ללא מטופלים לא ניתן לעשות זאת. במאמר זה מיפיתי כשישה גורמים מרכזיים אשר זיהיתי אצל אוכלוסיית המטפלים האלטרנטיביים אשר משותפים לרבים מהם ואשר מונעים מהם להתקדם:

  1. חוסר בתוכנית עסקית- להפוך למטפל הינו פתיחת עסק לכל דבר. לפני יציאה לעצמאות יש לבדוק את כל המשאבים העומדים לרשותך- האם אתה מסוגל לעמוד בשנת הפעילות הראשונה שמאופיינת ברמת הכנסות נמוכה? האם יש לך משאבים להשקיע בעסק? הכן לעצמך תוכנית עסקית ואף התייעץ עם מומחה במידה ואינך יודע לעשות זאת לבד. הסתכל למספרים בעיניים ללא פחד.

  2. חוסר בשינוי מצב תודעתי- מטפלים רבים אינם מפנימים מבחינה תודעתית את מצבם התעסוקתי החדש. מטפלים רבים, עקב היותם מוגדרים "מטפלים" ואשר רואים בעיסוקם כמשהו "רוחני" נוטים לראות בעיסוק בכסף כמשהו "ארצי" אשר "מטמא" את התהליך ואת עיסוקם. השורה התחתונה היא הכנסות נמוכות במיוחד ונטישת המקצוע בתסכול רב. טיפול הינו מקצוע תובעני אשר על שכרו להיות בצידו. דרשו תמורה הולמת על עמלכם. מגיע לכם.

  3. אי שינוי פאזה- מטפלים רבים הינם אנשים אשר ביקשו לעבור שינוי תעסוקתי בחייהם, לעשות לעצמם קריירה שנייה לאחר שמאסו בקריירה הראשונה שלהם. רבים מהם אינם מבינים במלואה את המשמעות של היותם עצמאים ואת האחריות הכרוכה בכך וכך נופלים.

  4. שיווק.שיווק.שיווק- הבור הגדול ביותר בו נופלים רוב המטפלים. שוק המטפלים ברפואה המשלימה הינו שוק תחרותי ורווי. את חלק הארי של השוק תופסות קופות החולים עם נתח שוק של כ 60 אחוז. יתרת השוק הפוטנציאלי של 40 אחוז מתחלקת על 50,000 מטפלים בקירוב בשיטות שונות. איך יכול הלקוח (כן, לקוח, לא מטופל!!) הפוטנציאלי למצוא את המטפל המתאים, איך הוא יכול לדעת שהוא האחד בשבילו? מושגים ומונחים כמו "בידול", "מיצוב" , "מיתוג" ומושגים נוספים מעולמות השיווק והמכירות זרים לחלקים נרחבים מאוכלוסיות המטפלים וגם אם לא, הם אינם עושים בהם שימוש נאות, אם בכלל,על מנת לייצר באמצעותם הכנסה.

  5. מכירות.מכירות.מכירות- מטפל הוא לא רק מטפל בקליניקה. הוא מטפל בכל מקום אליו הוא הולך. גם במכולת הוא מטפל. גם במוסך. גם בחתונה של הדודה רחל הוא מטפל. הוא צריך לחיות את עצם עיסוקו והוויתו. לכל מקום עליו לקחת כרטיסי ביקור, לחלק אותם, לדבר על עיסוקו ועל התועלות שהוא יכול להביא לאדם איתו הוא מדבר. את הבושה משאירים בבית.

  6. חוסר באוריינטציה טכנולוגית- עולם השיווק המודרני הינו עולם שיווק דיגיטלי ומקוון. לרשות המטפל עומדים כלי שיווק מדהימים לקידום עצמי ורבים מהם חינמיים. אולם יש להכיר אותם ולדעת כיצד לעבוד עימם. מרבית המטפלים אותם אני פוגש אינם מודעים לכלים אלו, ואלו אשר מודעים אינם יודעים כיצד לעבוד איתם מצד אחד, או שמגלים סימני טכנופוביה ורתיעה מובנית מכל הקשור בטכנולוגיה. 

הכותב הינו יועץ שיווקי ומלווה עסקי למטפלים אלטרנטיביים, מרצה בתחום השיווק והמיתוג האישי למטפלים בתחום הרפואה המשלימה במכללת mediwin במסגרת קורס "אינטליגנציה רגשית לעסקים" וכן משמש כפסיכותרפיסט הוליסטי. www.orish.co.il