facebook tracking pixel
חיפוש סגור

אוטיזם ופיגור

מדריכים יקרים,
ישנם מקרים בהם אתם מקבלים הפניות של ילדים ואף מבוגרים עם אבחון של אוטיזם או פיגור.
פרק זה מוקדש לכם במטרה לחדד את ההגדרות המקצועיות, תכנון המטרות החשובות ברכיבה הטיפולית, וכן הצעת לתרגילים.
 
מה ההגדרה של אוטיזם ופיגור שכלי ?
קבוצת הפרעות התפתחותיות (Pervasive Developmental Disorders - PDDs) כוללת (מתחת למטריה):
  • הפרעה אוטיסטית- PDD בתפקוד נמוך.
  • הפרעת אספרגר- PDD בתפקוד גבוה.
  • הפרעת רט.
  • התסמונת הדיס אינטגרטיבית של הילד (CDD), או אוטיזם של הילדות המוקדמת.
  • PDD NOS.
 
מה טווחי הפיגור הקיימים?
  • פיגור קל – מנת משכל בין 55-70.
  • פיגור בינוני - מנת משכל בין 40-55.
  • פיגור קשה - מנת משכל בין 25-40. מתחת ל-25 יוגדר פיגור עמוק.
 
אילו  מטרות עבודה רלוונטיות  לבעיות פיגור ואוטיזם ?
  • שיפור הבנת עולם.
  • שיפור הבנה של סיטואציה.
  • שיפור תקשורת מילולית. (רכישת שפה, בניית משפטים, שימוש פרקטי בשפה, דיבור בגוף ראשון, כללי שיח).
  • שיפור תקשורת לא מילולית. (קשר עין, שימוש בג'סטות, לוח תקשורת).
  • מילוי מטלות פשוטות.
  • התמודדות עם גבולות ומסגרת.
  • רכישת מיומנויות רכיבה.
      
מה הדגשים לעבודה במקרים אילו ?
 
* חובה להקפיד על כללי בטיחות והתנהגות במגרש מההתחלה. אם מוותרים בהתחלה, יתכן שלא תוכלו לשנות זאת בהמשך.
* תנועת הסוס כמוטיבציה לעבודה.
* לתכנן מטרות גבוה, לא להתייאש – עבודה לטווח ארוך.
 
 
תרגילים – אוטיזם ופיגור
מטרה
אמצעי
תרגילים
שיפור הבנת עולם והבנה של סיטואציה
הסבר של סיבה ותוצאה.
תרגול סיטואציות.
- להסביר: דרבנת ולכן הסוס הלך.
- יצירת סיטואציות חברתיות  עם הצוות (איך נפגשים, איך מזמינים למשחק וכו').
- לתת לילד ללמד את המוביל משחק (סיטואציה מופשטת).
שיפור תקשורת מילולית
רכישת שפה.
 
 
בניית משפטים.
 
שימוש פרקטי בשפה.
 
דיבור בגוף ראשון
 
 
כללי שיח
כדי שהסוס ירוץ צריך לומר "דיו". לדרוש שיענה לשאלתכם ב"כן". בהמשך- מילים נוספות.
כשיש דיבור חד מילי, או דו מילי לעבוד על משפטים ארוכים יותר "אני רוצה לרוץ"...
לא לאפשר אקולליה, לדרוש משפט / מילה רלוונטיים.
 
לתרגל: לתת מטלה ולשאול "מה עשית"?
 
"נגעתי בסוס", "הרמתי ידיים" וכו'.
 
מה עושים ואומרים כשנפגשים, כשמשחקים...
שיפור תקשורת לא מילולית
קשר עין
 
שימוש בג'סטות
 
לוח תקשורת
מסירות בכדור
לתת כיף
להנהן, להניד בראש, להצביע.
 
להתאים באופן אישי, או להשתמש בלוח של הילד מהבית.
 
 
מילוי מטלות פשוטות
 
להשחיל חישוק, לעצור את הסוס, לשים ידיים על הראש וכו'.
התמודדות עם גבולות ומסגרת
 
להקפיד על כללי הבטיחות מהשיעור הראשון! להציב גבולות ולא לפחד לעשות סנקציה, אם צריך.
רכישת מיומנויות רכיבה
 
אין סיבה שאוטיסטים עם תפקוד גבוה ומפגרים עם פיגור קל לא ירכבו באופן עצמאי. ללמד טרוט וקנטר את מי שמסוגל.