דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מקום בלב: מקומו של החינוך הגופני בלב העשייה החינוכית

מאת: פרופ' רוני לידור, פרופ' סימה זך, ד"ר אסיה שרון

תיוגים: חינוך גופני, הכשרת מורים, מודלים בחינוך הגופני, הדרכה פדגוגית, תכנון הוראה

לידור, ר', זך, ס' ושרון, א' (עורכים) (2023). מקום בלב: מקומו של החינוך הגופני בלב העשייה החינוכית.  תל אביב: מכון מופ"ת.

עדכון אחרון: 08.02.2024

  1. תקציר:

    הספר "מקום בלב: מקומו של החינוך הגופני בלב העשייה החינוכית" דן בסוגיות מרכזיות של הכשרת מורים לחינוך גופני. כל אחד מן הפרקים עוסק הן בהיבט של הוראת החינוך הגופני בבית הספר והן בהיבט של הכשרת מורים לחינוך גופני. הפרקים נכתבו בידי שורה של חוקרים שפעילותם ומחקריהם עוסקים בחינוך גופני ובהכשרת מורים לחינוך גופני.

על הספר

הספר מקום בלב: מקומו של החינוך הגופני בלב העשייה החינוכית דן בסוגיות מרכזיות של הכשרת מורים לחינוך גופני. כל אחד מן הפרקים עוסק הן בהיבט של הוראת החינוך הגופני בבית הספר והן בהיבט של הכשרת מורים לחינוך גופני. הפרקים נכתבו בידי שורה של חוקרים שפעילותם ומחקריהם עוסקים בחינוך גופני ובהכשרת מורים לחינוך גופני.

העובדה שחינוך גופני הוא מקצוע ליבה בתוכנית הלימודים של משרד החינוך מעידה על חשיבותו של החינוך הגופני בתפיסה החינוכית של מדינת ישראל. רבות מהסוגיות הנידונות בספר זה רלוונטיות להוראת החינוך הגופני בבית הספר: תכנון הוראה, קבלת החלטות של המורה במהלך השיעור, מודלים להוראה, קוהרנטיות בהוראה, רפלקציה והערכה. סוגיות אלה נבחנות משתי נקודות מבט – מחקרית ויישומית, והן מוצגות בלוויית המלצות מבוססות- מחקר שאפשר ליישם במכללות להכשרת מורים ובבתי הספר. אנו מאמינים, כי יישומן של תוכניות הכשרת מורים מבוססות-מחקר בבתי הספר יביא לייעול עבודת המורה לחינוך גופני ולקידום התפתחות התלמידה והתלמיד.

הספר נועד לחוקרים, לאנשי חינוך, למכשירים להוראה ולקובעי מדיניות בחינוך גופני. יש חשיבות רבה לדיונים שוטפים בסוגיות מקצועיות מרכזיות, הנדרשים כדי להעריך מעת לעת את מידת הרלוונטיות של החינוך הגופני על מגוון תחומיו לתלמידים בבית הספר, למורים, למוסדות החינוך ולסטודנטים בתוכניות ההכשרה להוראה.

 

על העורכים

פרופ' רוני לידור הוא פרופסור מן המניין להתנהגות מוטורית במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט. לידור היה נשיא המכללה האקדמית בווינגייט עד למיזוגה עם המכללה האקדמית לוינסקי. כיום הוא נשיא המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט. תחומי המחקר שלו כוללים למידה והוראה של מיומנויות מוטוריות, חינוך גופני וטיפוח ראשוני של ספורטאים צעירים. בשנים האחרונות הוא מתמקד בחקר יעילותן של אסטרטגיות קוגניטיביות בלמידת מיומנויות מוטוריות סגורות בעלות קצב פנימי ובהבנת הגורמים הסביבתיים (הגיל היחסי, מקום המגורים, המשפחה, קבוצת הגיל) המסייעים לספורטאיות וספורטאים מתחילים להגיע לרמת מומחיוּת בספורט. לידור פרסם מאמרים רבים באנגלית ובעברית בכתבי עת ובספרים וכתב וערך ספרים בתחומי מחקר אלה.

פרופ' סימה זך היא פרופסור חבר במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט וראש התוכנית למדעי החינוך הגופני לתואר שני. היא הקימה ויזמה תוכניות רבות וביניהן היחידה האקדמית לטכנולוגיות למידה, תוכנית PDS, ראש גדול בהוראה (רג"ב), אקדמיה-כיתה ותוכנית חלוץ למתווים (תוכנית ישירה לתואר שני - תי"ל). זך מילאה מגוון תפקידים במכללה האקדמית בווינגייט. היא הייתה ראש בית הספר לחינוך, יו"ר הוועדה האקדמית ויו"ר הארגון הישראלי לפסיכולוגיה ולסוציולוגיה של הספורט. היא נמנית עם דור המייסדים של תחום הפסיכולוגיה של הספורט בישראל. תחומי מומחיותה כוללים פסיכולוגיה של הספורט ופדגוגיה של הספורט, והיא פרסמה וערכה ספרים ומאמרים רבים בנושאים אלה.

ד"ר אסיה שרון היא ראש מכון אסיף ומנהלת הוצאת הספרים אסיף. היא עוסקת בהכשרת עורכי לשון ובפיתוח מקצועי של עורכים. התמחויותיה האקדמיות כוללות פסיכולוגיה, חינוך, לשון עברית, פילוסופיה, הוראת ספרות ולשון. שרון עסקה בהכשרת מורים, בהדרכת מורים ובייעוץ. היא לימדה באוניברסיטת חיפה ובמכללות לוינסקי, וינגייט וסמינר הקיבוצים, הייתה אחראית תוכניות לימודים להוראת עברית כשפה שנייה במשרד החינוך, הקימה את המרכז הדיגיטלי לאוריינות אקדמית במכללת לוינסקי והובילה בשיתוף מסלולי תואר שני בעריכת לשון בחוג ללשון עברית של אוניברסיטת חיפה.

 

לקטלוג הספרים במכון מופ"ת

תוכן עניינים ומבוא

פריטי מידע דומים