דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

כדורגל, כדור-רגל וכדורגלן

מאת: ד"ר אלה שובל, ד"ר רוני אולמן דרום, ד"ר רות בורשטיין, ד"ר סיגל עוזיאל-קרל

תיוגים: מונחים, כדורגל, משחקי ספורט, ציוד

הגדרת מונחים מתוך: שובל, א., אולמן דרום, ר., בורשטיין, ר., ועוזיאל-קרל, ס. (נמצא בתהליכי הוצאה לאור במשרד החינוך). לקסיקון מונחים בחינוך הגופני.

עדכון אחרון: 17.03.2024

  1. תקציר:

    במשחקי הכדור אנו פוגשים לא אחת מונחים הנשמעים באופן זהה, נכתבים באופן דומה ונשאלת השאלה האם משמעותן זהה או דומה? ובכן, מה בין כדורגל, כדור רגל וכדורגלן?

כדורגל

מקצוע ספורט אולימפי בענף משחקי הכדור. בימי קדם היו מקובלים בסין משחקי בעיטה לשם פיתוח דיוק ושליטה. מקורו של המשחק נחשב משחק הקאלצ'יו האיטלקי הידוע מן המאה החמש-עשרה. כלליו של משחק הכדורגל המודרני עוצבו באנגליה באמצע המאה התשע-עשרה, מתוך רצון לאחד צורות משחק שונות שהיו נהוגות בבתי הספר שם. גרסה ראשונית של כללים אלו נכתבה בשנת 1848 באוניברסיטת קיימברידג' ונקראה 'כללי קיימברידג''. בשנת 1986 ניסחה התאחדות הכדורגל האנגלית 13 כללים המהווים בסיס למשחק הכדורגל הרשמי.

המשחק מתנהל על כר דשא ומשתתפות בו שתי קבוצות, שבכל אחת מהן 10 שחקנים ושוער. מטרת המשחק היא להכניס את כדור המשחק לתוך השער של הקבוצה היריבה, כלומר להבקיע גול. הנעת הכדור מתבצעת בעיקר באמצעות הרגליים, אך מותר לשחקנים להניעו גם באמצעות איברים אחרים, למעט הידיים. רק השוער רשאי לגעת בכדור בידיו, אך רק בתחום מוגדר הסמוך לשערו. משחק הכדורגל נערך 90 דקות, והוא מחולק לשתי מחציות בנות 45 דקות כל אחת.

ניצחון בכדורגל מוגדר על פי כמות הבקעת שערים; קבוצה שהבקיעה יותר שערים היא הזוכה במשחק. אם לא מושגת הכרעה - מוכרזת תוצאת המשחק כשוויון. במסגרות משחקיות הדורשות הכרעה בתום זמן המשחק, כמו למשל משחקי גביע, ניתנת הארכה למשחק. אם גם בסיום ההארכה תוצאת המשחק היא עדיין שוויון, המשחק מוכרע באמצעות קרב בעיטות עונשין. בקרב זה שחקני הקבוצות בועטים לסירוגין. בסבב הבעיטות הראשון המנצחת היא הקבוצה המשיגה את התוצאה הטובה ביותר ב 5- בעיטות עונשין. אם גם אחרי 5 בעיטות יש לקבוצות מספר שערים שווה - הקבוצה הראשונה המבקיעה שער מוכרזת כזוכה.

המשחק הוא שילוב של מיומנויות חברתיות, שיתופיות ותחרותיות. השחקנים באותה הקבוצה תלויים זה בזה ועליהם לשתף פעולה כדי להתקדם במגרש, עד להבקעת השער והשגת הניצחון המיוחל. במהלך ההתקדמות שחקני הקבוצה היריבה מנסים להשיג את הכדור ולהעבירו לקבוצתם, וכך המיומנות היא גם תחרותית. ענף הכדורגל הוא ענף ספורט אהוד ביותר בארץ ובעולם. הוא אחד מענפי הספורט בתוכנית הלימודים בחינוך הגופני של משרד החינוך במדינת ישראל לכיתות ג'-יב'.

ומהו כדור-רגל?

כדור המשמש במשחק הכדורגל . היקפו 70-68 ס"מ, משקלו 450-410 גר'. הכדור עטוף בעור או בחומר אחר עמיד בפני הבעיטות החזקות.

מתוך הגדרת המונחים ניתן להבין עד כאן שכאשר אנו כותבים כדורגל, מדובר בענף הספורט וכאשר אנו כותבים כדור-רגל, מדובר בכדור המשחק.

ומיהו כדורגלן?

כאן כבר קלה יותר האבחנה. כדורגלן הוא ספורטאי המשחק כדורגל במסגרות תחרותיות כחובב או כמקצוען. כדורגלן המשתייך לקבוצה מקצוענית חייב להיות רשום באיגוד הכדורגל ולעמוד בכלליו. לכל שחקן מאחד עשר הכדורגלנים תפקיד ייחודי במהלך משחק, כמו למשל שוער, בלם קדמי, חלוץ ימני.

 

מתוך שהובא לעייל ניתן לומר כי, הגם שמונחים נשמעים זהה כמו למשל: כדורגל וכדור-רגל משמעותן שונה ולכן אופן כתיבתן שונה. כך גם, כאשר הם נכתבים באופן כמעט דומה: כדורגל וכדורגלן.

ניתן להעביר ידע זה וללמוד מתוכו גם ביחס למשחקי כדור אחרים דוגמת: כדורעף יהא ענף הספורט, כדור-עף יהא כדור המשחק וכדורעפן יהא הספורטאי. כך גם לגבי: כדורסל, כדור-סל וכדורסלן.

האם כלל זה נכון ביחס לכל משחקי הכדור? – התשובה היא לא.

כדוגמה ניתן להביא את ענף הספורט: כדור נוצה. כאן, הן ענף הספורט והן כדור המשחק יכתבו כ:כדור נוצה. הספורטאי יכונה: כדורנוצן.

לסיכום, נציין כי לאופן כתיבת המונחים והגייתן קיימת משמעות רבה ככלל, ובעולם מונחי החינוך הגופני בפרט. צאו ולמדו.

פריטי מידע דומים