דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

הוראה מותאמת בחשבון

מאת: מלי עוז מונדשיין

תיוגים: תחנות עבודה, חינוך לתנועה, צרכים מיוחדים, הוראת חשבון, חינוך גופני

עדכון אחרון: 17.03.2024

  1. תקציר:

    ילדים רבים ובתוכם ילדי ASD (אוטיזם) לעיתים קרובות, מתקשים ללמוד בדרך קונבנציונלית וילמדו טוב יותר בדרך יצירתית, מוחשית, באמצעות תנועה וספורט, נושא הקרוב לליבי מעצם היותי מורה לחינוך גופני בחינוך המיוחד ולכן החלטתי לבחון זאת הלכה למעשה. יצרתי פעילויות שונות ומגוונות הכוללות תנועה במרחב, חיזוק המוטוריקה העדינה והגסה בשילוב תרגילי חשבון חיסור וחיבור, בעיקר בעשרת הראשונה וגם משחק התאמה חד חד ערכית.

אוכלוסיית היעד

בבית ספר "יסוד המעלה" (בית ספר ממלכתי) ישנם 17 כיתות שמתוכם ארבע כיתות תקשורתיות ASD (אוטיזם). אוכלוסיית היעד של עבודה זו, היא כיתה א, בה לומדים שמונה בנים בתפקוד בינוני גבוה (אך גם בינוני נמוך).

ילדים רבים ובתוכם ילדי ASD לעיתים קרובות, מתקשים ללמוד בדרך קונבנציונלית וילמדו טוב יותר בדרך יצירתית, מוחשית, באמצעות תנועה וספורט, נושא הקרוב לליבי מעצם היותי מורה לחינוך גופני בחינוך המיוחד ולכן החלטתי לבחון זאת הלכה למעשה. יצרתי פעילויות שונות ומגוונות הכוללות תנועה במרחב, חיזוק המוטוריקה העדינה והגסה בשילוב תרגילי חשבון חיסור וחיבור, בעיקר בעשרת הראשונה וגם משחק התאמה חד חד ערכית.

הרעיונות שיובאו במאמרון יכולים להתבצע בכמה שיעורים שונים וגם מספר פעמים. כל רעיון יכול להילמד ולהתבצע כשיעור בפני עצמו או כפעילות באימון תחנות.

בשיעורים הללו התלמיד מפעיל את גופו אך גם מחשב חישובים וכך אנו גורמים לו לתנאים מזמנים להצלחה. התרגילים לא מורכבים ולא קשים במיוחד ואפשר כל פעם ליצור משימה קשה ומאתגרת יותר (אפשר אחרי שמסיימים עשרת ראשונה, להמשיך על אותו עקרון לכפל, שברים וכד' בהתאם לאוכלוסיית היעד הנבחרת ורמתם).

תחנות ספורט לילדי כיתה א תקשורתית: נושא חיסור וחיבור עד עשר והתאמה חד חד ערכית

1. אביזרים: עשרה דליים על כל דלי מספר (5,4,3,2,1 עד 10) במרחק מטר מונחים בסלסלה תרגילי חשבון חיסור וחיבור עד עשר. הילד צריך לפתור את התרגיל שבחר מתוך הסלסלה ואז לזרוק את הקובייה לתוך הדלי הנכון (ניתן להיעזר בקוביות קטנות לחישוב והמחשה).

2. אביזרים: קוביות ועליהן מספרים וקוביות ועליהן עיגולים. כל ילד בתורו רץ במרחב וfשאני אומרת מספר הוא צריך לחפש שתי קוביות: אחת עם המספר והשנייה תואמת לה עם העיגולים. אפשר בהמשך כדי ליצור אתגר נוסף, להכניס אלמנט של תחרות אם מודדים זמן או אם כמה ילדים מקבלים מספרים שונים ויוצאים למשימה באותו הזמן (התאמה חד חד ערכית).

 

 

 

 

 

 

 

 

3. אביזרים: לוח קליעה למטרה (סקוצ') עם 3 ריבועים אדומים, 3 ריבועים כחולים, 3 ריבועים לבנים. כך גם יש שלושה כדורים בצבעים אדום, כחול ולבן. על כל כדור מספr' על כל ריבוע תרגיל. הילד צריך לזרוק את הכדור עם המספר לתרגיל המתאים (הרמז והעזרה בצבע הכדור, התוצאה יכולה להתאים רק לאחד משלושת הריבועים התואמים את צבע הכדור). כל מספר זריקות, נחליף מספר על הכדור ואת התרגילים, בהמשך כדי להקשות ולאתגר את התלמידים, לא יהיה קשר בין צבע הכדור לצבע הריבוע.

 

4. מוטוריקה עדינה: על שולחן מונחים פונפונים וכוסות עליהם כתובים מספרים. על הילד לקחת עם פינצטה פונפונים ולהעביר כמות נכונה לכל כוס (התאמה חד חד ערכית).

5. אביזרים: מקל הוקי וכדור ספוג, במרחב מפוזרים משוכות נמוכות, על כל משוכה מספר. הילד שולף תרגיל מהסלסלה וצריך לגלגל את הכדור ולהעבירו בעזרת המקל, מתחת למשוכה או להעביר כדור בין משוכה למשוכה לפי הוראת המורה: רק מתחת למספרים זוגיים, רק מתחת למספרים אי זוגיים וכד'.

6. כל ילד מקבל מספר או סימן "=","+", "-", הילדים רצים במרחב ולסימן של המורה עוצרים ומנסים להרכיב תרגיל חשבוני עם המספר או הסימן שקיבלו ולעמוד בסדר הנכון (כל מספר פעמים יקבלו מספר או סימן אחר).

7. אביזרים: כיסא הפוך וטבעות שטוחות מפלסטיק. על כל טבעת כתובים תרגילים, על כל רגל של כיסא, מספר. הילד צריך לקלוע טבעת ממרחק של מטר, למקום הנכון.

 

 

 

8. אביזרים: ספסלים שוודים פזורים במרחב, בסופם כתוב מספר. כל ילד מקבל תרגיל כתוב. בסימן מהמורה הופכים את הדף, מחשבים ורצים לחפש את התשובה. מותר לקחת אותה רק אחרי שמבצעים משימה על הספסל (חיזוק ידיים).

 

 

9. קיר טיפוס: על הקיר במקומות שונים, יודבקו מספרים (עד עשר), על הילד להוציא תרגיל מהקופסה, לפתור אותו ורק אז לטפס לעבר המספר ולגעת בו (כך מפתחים מוטיבציה לפתירת התרגיל, באמצעות מחזק, שהוא הטיפוס).

 

10. אטבים ועליהם מספרים (10-1) תלויים על חוט בצד אחד, במרחק חמישה מטרים, מונחים פתקיות עם רצף מספרים (שחלק מהמספרים חסר) על התלמיד לקחת את הפתקית, לרוץ את החבל עם האטבים ולתלות באטב המתאים, המשלים את הסדרה.

 

 

11. על הרצפה מונחים דפים עם דמויות שונות (מורכבות ממלבנים) במרכז הדמות מספר. על הילד לקחת תרגיל שסכומו יהיה המספר הכתוב, ולהניחו על המלבן המרכיב את הדמות. יש מרחק בין התרגיל למספר, כך שהילד צריך לרוץ ביניהם. בהמשך ניתן להכניס אלמנט של תחרות, על ידי זמן, או הכנסת מספר משתתפים בו זמנית.

12. התאמה חד חד ערכית, באמצעות משחק צפרדעים. על כל צפרדע, מספר. באמצע בקערה,  פונפונים או  קובייה עם עיגולים. על הילד להתאים לנסות להכניס את הצפרדע המתאימה לקערה.

לסרטון "המורה של המדינה" - מלי עוז מונדשיין

פריטי מידע דומים