facebook tracking pixel
חיפוש סגור

חינוך גופני כמקדם פעילות גופנית של תלמידים מעבר למסגרת בית הספר

מאת: Juho Polet , Mary Hassandra, Taru Lintunen, Arto Laukkanen, Nelli Hankonen, Mirja Hirvensalo, Tuija Tammelin, Martin S. Hagger

תיוגים : הנעה, פעילות גופנית, תוכניות התערבות, חינוך גופני

שנת פרסום: 2019 | תאריך פרסום: 21.08.2019 | תאריך עדכון אחרון: 21.08.2019

  1. תקציר:

    לאור הירידה המתועדת ברמת הפעילות הגופנית בגיל ההתבגרות המוקדם, קידומה של הפעילות הגופנית אצל צעירים היא בעדיפות גבוהה בתחום קידום הבריאות. החינוך הגופני בבתי הספר מהווה מערכת קיימת-חשובה דרכה ניתן לקדם את השתתפות הצעירים בפעילות גופנית מעבר למסגרת בית הספר.

מאמן בייסבול

 

רקע

לאור הירידה המתועדת ברמת הפעילות הגופנית בגיל ההתבגרות המוקדם, קידומה של הפעילות הגופנית אצל צעירים היא בעדיפות גבוהה בתחום קידום הבריאות. החינוך הגופני בבתי הספר מהווה מערכת קיימת-חשובה דרכה ניתן לקדם את השתתפות הצעירים בפעילות גופנית מעבר למסגרת בית הספר.

מטרת המאמר הנוכחי היא להציג את הפרוטוקול של ניסוי מבוסס תיאוריה בהעברה באמצעות מורה לעידוד וקידום השתתפותם של תלמידי חטיבה בפעילות גופנית בהקשר שאינו בית-ספרי.

ההתערבות תונחה על ידי מודל חוצה-הֶקשר המסביר את התהליכים באמצעותם תמיכת המורים לחינוך גופני למוטיבציה אוטונומית בתוך הכיתה מקדמת את המוטיבציה של התלמידים לעסוק בפעילות גופנית גם בזמנם הפנוי.

השערת המחקר היא כי תלמידי בית ספר אשר יקבלו בהעברה באמצעות מורה התערבות לקידום ועידוד מוטיבציה אוטונומית כלפי פעילות גופנית, יפגינו השתתפות רבה יותר בפעילות גופנית מחוץ לבית הספר, באופן יחסי לתלמידים המקבלים התערבות בקרה.

מתודה 

הניסוי יעבוד בשיטת רשימת המתנה-בקרה ועל ידי אשכולות אקראיים לפי בתי ספר. מורי חינוך גופני אשר הוקצו להתערבות להנעה אוטונומית יעברו תוכנית אימונים בת 12 שעות במשך שבועיים, הכוללת מידע בסיסי לגבי קידום פעילות גופנית מחוץ לבית הספר וגם תרגול מבוסס תיאוריה של אסטרטגיות לקידום המוטיבציה האוטונומית אצל התלמידים כלפי פעילות גופנית.

מורים שהוקצו לרשימת המתנה-בקרה יעברו הכשרה חלופית, כיצד לפקח על יכולת תפקודית פיזית בילדים עם צרכים מיוחדים. מורי חינוך גופני (n = 29) מ-11 בתי ספר יישׂמו את תוכנית ההתערבות לתלמידים (n = 502) בכיתות חינוך גופני במהלך חודש אחד.

ההשתתפות בפעילות גופנית, שהיא משתנה התוצאה העיקרי וגם המתווכים הפסיכולוגיים מהמודל חוצה-ההֶקשר, ימדדו קודם בניסוי, לאחר הניסוי ואחרי חודש, שלושה ושישה חודשים מהניסוי. כמו כן יוערכו טכניקות עידוד האוטונומיה וההתנהגות של המורים על ידי התבוננות.

דיון

המחקר יהווה תרומה ייחודית לספרות המדעית על ידי בחינת התערבות מבוססת תיאוריה המועברת באמצעות מורי החינוך הגופני על מנת לקדם השתתפות תלמידי בית הספר בפעילות גופנית בשעות הפנאי.

המידע יהיה שימושי עבור אנשי חינוך, בעלי עניין בקהילה וקובעי מדיניות המעוניינים בפיתוח תוכניות לקידום הפעילות הגופנית של התלמידים מחוץ למסגרת בית הספר.

 

רישום הניסוי: ISRCTN39374060  נרשם: 19.7.2018.

למאמר באתר BMC

 

תקציר המאמר תורגם מאנגלית בידי חוה שטראוס מהמכללה האקדמית בוינגייט

מערכים דומים

התערבות בית-ספרית לקידום אורח חיים בריא ומניעת השמנת יתר בקרב ילדי כיתות ה-ו

מאת: טל אפרמן-יצחק, ענת יום-טוב, פרופ' צבי ורד, רונית ויסברג, עירית ליבנה, ד"ר סיגל אילת-אדר

התערבות בית-ספרית לקידום אורח חיים בריא ומניעת השמנת יתר בקרב ילדי כיתות ה-ו

אורח חיים פעיל ובריא

קרא עוד

מדוע המחול בבית הספר חשוב באותה המידה כמו המתמטיקה?

מאת: Sir Ken Robinson, Lou Aronica

מדוע המחול בבית הספר חשוב באותה המידה כמו המתמטיקה?

הוראה ולמידה

קרא עוד

השפעת העצימות של פעילות גופנית אירובית אקוטית על היכולת הקוגניטיבית הפלואידית בקרב סטודנטים להוראת החינוך הגופני בגילאי 40-20

מאת: ד"ר מיטל שבת-סימון, ד"ר גילי יוסף, גב' גלית שביט

השפעת העצימות של פעילות גופנית אירובית אקוטית על היכולת הקוגניטיבית הפלואידית

הוראה ולמידה

קרא עוד

גּוּפָנוּת

מאת: ד"ר אלה שובל, ד"ר רוני אולמן דרום, ד"ר רות בורשטיין, ד"ר סיגל עוזיאל-קרל

גופנות

הוראה ולמידה

קרא עוד