facebook tracking pixel
חיפוש סגור

המחשה והדגמה

מאת: ד"ר אלה שובל, ד"ר רוני אולמן דרום, ד"ר רות בורשטיין, ד"ר סיגל עוזיאל-קרל

תיוגים : מונחים, חינוך גופני, פדגוגיה, דידקטיקה, המחשה, הדגמה

תאריך פרסום: 15.08.2019 | תאריך עדכון אחרון: 15.08.2019

  1. תקציר:

    לקסיקון המונחים בחינוך גופני מרבה לעסוק במונחים משמעותיים בפדגוגיה ובדידקטיקה של החינוך הגופני. להלן דוגמה להבחנה בין שני כלי עזר במהלכי הוראה-למידה – המחשה והדגמה.

 

הַמְחָשָׁה, המחשה

توضيح                             illustration

ש"פ; נ'; י'; מ': ההמחשה; ר': המחשות; ר"מ: ההמחשות.

פ' בבניין הפעיל: הִמְחִישׁ, הִמְחִישָׁה, הִמְחִישׁוּ; מַמְחִישׁ, מַמְחִישָׁה, מַמְחִישִׁים, מַמְחִישׁוֹת; יַמְחִישׁ, תַּמְחִישׁ, יַמְחִישׁוּ; הַמְחֵשׁ, הַמְחִישִׁי, הַמְחִישׁוּ; לְהַמְחִישׁ.

 

כלי עזר במהלכי הוראה-למידה. הצגת דוגמה כחלק מהסבר, שמטרתה לאפשר ללומד להבין את ההסבר טוב יותר. בהמחשה יש שיתוף של התפיסה החושית כדי שזו תסייע ללמידה. בדרך כלל מתכוונים להמחשה חזותית, כמו הצגת תמונה של עץ ארז כדי להמחיש את גובהו ואת האופן המיוחד שבו גדלים ענפיו. אך המחשה נוגעת גם לתפיסות חושים נוספים: בתפיסה השמיעתית  – כאשר לומדים מוזיקה והמורה ממחיש בנגינה על פסנתר מהו משפט מוזיקלי; בתפיסה תנועתית – כשהמורה ממחיש את ההבדל בין כיוונים בהיבט סובייקטיבי לכיוונים בהיבט אובייקטיבי, ולצורך כך מקים את התלמידים להליכה בכיוונים השונים. ההמחשה מאפשרת הבנה ברמה מוחשית. מספר המחשות לעיקרון אחד המשתלבות יחד, מקלות על תהליך ההכללה ועל המעבר לחשיבה מופשטת.

המחשה טובה נעשית כאשר מזמנים ללומדים הפעלת מספר חושים, שכל אחד מהם מוסיף מידע שחוש אחד אינו נותן. למשל התלמידים מבצעים ניסוי הממחיש מהי תאוצה, ולשם כך המורה מראה התקדמות של חפץ במהירות עולה – זוהי המחשה חזותית. אחר כך התלמידים מתקדמים בכוחות עצמם בהליכה במהירות הולכת ועולה – זוהי המחשה תנועתית המוסיפה מידע על הכוח המושקע בשעת התאוצה. כמו כן, המחשה טובה צריכה להציג מציאות שהלומדים מכירים, וכן לשלב המללה המכוונת את הלומדים להתרחשויות מוגדרות בתוך מהלך ההמחשה.

יתרונות ההמחשה: מוסיפה עניין בתהליך הלמידה; הופכת את הלומדים למעורבים בנלמד; נותנת להם תחושה שניתן להבין את הנלמד; ומשמשת בסיס ללמידה מופשטת יותר.

מגבלות ההמחשה: עלולה לשחרר מחשיבה מופשטת; תובעת זמן בתהליך הלמידה; עלולה להסיט את העניין של הילדים מן הנלמד.

ההמחשה בחינוך הגופני היא חלק מהדגמת מיומנויות מוטוריות ומהסברים על אופן הביצוע של מהלכי משחק וחוקים. תנועה של הגוף עשויה להדגים לילדים את מבנה הגוף, שריריו ומפרקיו. פעילות גופנית עשויה להמחיש תהליכים פיזיולוגיים המתקיימים בגוף, כמו הזעה והגברת מהירות הדופק. להמחשה בחינוך הגופני עוצמה מיוחדת, בשל ההזדמנות לשלב המחשה חזותית עם המחשה תנועתית.

מטרת ההמחשה היא לתמוך בהסבר, ואילו מטרת ההדגמה היא לתמוך בשיפור הביצוע.

המורה המחיש לתלמידים באמצעות סרטון קצר את פעולת מחזור הדם במנוחה, בפעולה מאומצת ובחזרה למנוחה. הוא נתן להם פעילות נמרצת של כמה דקות, ואז הציע להם להקשיב לדופק שלהם ולהסביר מה התרחש במחזור הדם במהלך הפעילות שביצעו ומיד לאחריה.

 

הַדְגָּמָה, הדגמה

عرض  demonstration                  

ש"פ; נ'; י'; מ': ההדגמה; ר': הדגמות; ר"מ: ההדגמות.

פ' בבניין הפעיל: הִדְגִּים, הִדְגִּימָה, הִדְגִּימוּ; מַדְגִּים, מַדְגִּימָה, מַדְגִּימִים, מַדְגִּימוֹת; יַדְגִּים, תַּדְגִּים, יַדְגִּימוּ; הַדְגֵּם, הַדְגִּימִי, הַדְגִּימוּ; לְהַדְגִּים.

 

כלי עזר במהלכי הוראה-למידה. מתן דוגמה הראויה לחיקוי. פעילות שמטרתה להציג את הביצוע הנכון של התנהגות נלמדת. דרך הוראה שבה מלמד בוחר לתת ללומדים הזדמנות לחוות את הפעילות שהם אמורים לעשות או חלקים ממנה. ההדגמה מכילה המחשה, הנוגעת בדרך כלל לתפיסה החזותית, אך נוסף לה גם הרצון להביא לפני הלומדים תמונה כוללת של הפעילות, על כל שלביה החיצוניים והפנימיים. למשל, מורה בוחר להדגמה זוג ילדים המוסרים כדור זה לזה, תוך התקדמות ותוך התחשבות במיקום החבר ובעוצמה שבה ניתן למסור לו. לחוש הראייה תפקיד משמעותי בהדגמה זו, אך מטרת המורה היא לאפשר לתלמידיו לחוות מעבר להמחשה גם מהלך תקשורת משמעותי שהוא מעוניין שהילדים יחקו אותו. לכן בדרך כלל צמודה להדגמה שיחה שבה מתרחש ניתוח מילולי של ההדגמה וחילוץ המהלכים הכוללים - החזותיים והפנימיים - שנעשו.

הדגמה טובה היא מצד אחד ביצוע הפעילות באופן המושלם ביותר, ומצד אחר היא קרובה לאופן שבו לומדים בכלל וילדים בפרט יכולים לחקות, ולכן אל לה להיות מעל יכולת הביצוע שלהם. זו הסיבה שחוקרים ממליצים על הדגמה הנעשית על ידי עמיתים, בני הגיל.

יתרונות ההדגמה: מאפשרת ביצוע מיידי של הלומד ומקצרת את דרך הלימוד, בשל יכולת החיקוי שרוב בני האדם, ובמיוחד ילדים, ניחנים בה.

מגבלות ההדגמה: מתאימה רק במקרים שבהם ה"נכון" מוגדר היטב וניתן להציגו; עלולה לתסכל כשלומדים אינם מצליחים לחקות את ההדגמה.  

בהוראת החינוך הגופני ההדגמה היא אבן יסוד, והיא בדרך כלל שלב בהוראת מיומנויות מוטוריות. המדגים יכול להיות המורה עצמו או אחד מתלמידי הכיתה. כמו כן, ניתן להדגים באמצעות תמונות או סרטון. ההדגמה יכולה להוות חלק מההסבר, והיא יכולה גם להוות משוב במהלך התרגול. כמו כן היא יכולה גם להיות סיכום לשיעור, כשהמורה מעוניין שהילדים יזכרו את הביצוע הנכון שיסייע להם להשתפר בתרגול הבא.

בעוד שמטרתה של ההדגמה היא לתמוך בשיפור הביצוע, מטרתה של ההמחשה היא לתמוך בהסבר מילולי.

המורה ביקש מעמית, שזה עתה הצליח לראשונה לעמוד עמידת ידיים תוך שהייה קצרה, להדגים זאת לחבריו, כדי שייווכחו בחשיבות הביצוע על פי השלבים וכדי לעודדם להמשיך ולנסות.

 

 

 

מערכים דומים

סוגים של מיומנות מוטורית

מאת: ד"ר אלה שובל, ד"ר רוני אולמן דרום, ד"ר רות בורשטיין, ד"ר סיגל עוזיאל-קרל

סוגים של מיומנות מוטורית

הוראה ולמידה

קרא עוד

גּוּפָנוּת

מאת: ד"ר אלה שובל, ד"ר רוני אולמן דרום, ד"ר רות בורשטיין, ד"ר סיגל עוזיאל-קרל

גופנות

הוראה ולמידה

קרא עוד

חפץ, אביזר, מכשיר, מתקן וציוד

מאת: ד"ר אלה שובל, ד"ר רוני אולמן דרום, ד"ר רות בורשטיין, ד"ר סיגל עוזיאל-קרל

חפץ, אביזר, מכשיר, מתקן וציוד

הוראה ולמידה

קרא עוד