דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

נושא השיעור: שילוב המושג פסילה, ההשפעה של "יריבות" על עוצמת הפגיעה, העצמת הנפגע, המשגת התגובה הרגשית מודעות להבדל הרגשי של פגיעה באיברים שונים, כיצד אני מגיב לפגיעה?

מאת: איתי איתמר

תיוגים: מערכי-שיעור, היבטים חברתיים, היבטים רגשיים, מחניים, תרגילים ופעילויות, משחקונים

עדכון אחרון: 15.12.2019

  1. תקציר:

    יחידת הוראה בת ארבעה שיעורים, המיועדת לכיתה ה‘, בנושא ויסות רגשי באמצעות משחק המחניים

נושאי הלימוד

 מיומנויות גופניות:  תנועה במרחב, כיוון למטרה, כיוון וזריקה תו"כ תנועה, פגיעה במטרה נייחת וניידת

 הגינות בספורט: רגישות כלפי הזולת (האם אני זורק חזק או חלש, מתחשב בו); יכולת להיות ער לחברי ולגונן בגופי.

 ידע והבנה של גוף האדם בתנועה: מודעות על ההבדל בפגיעה באיברי גוף שונים - לא כל פגיעה זהה

יעדי הוראה ואופן בדיקת התכליות

בתחום הגופני

1. התלמיד יתנסה ויחליף תפקידים שונים כפוגע והחומק, ויעמוד על הדרישות הגופניות השונות הנדרשות ממני בכל תפקיד.

2. התלמיד יבין את היכולת שיש לו להגן ולחסום פגיעה באמצעות גופו, יהיה ער ויאתר כדורים הנזרקים לעבר חבריו וייעזר בגופו כדי לחסום אותם/לנצח.

אופן ההערכה: שיח ושיתוף לאחר התנסות אישית וזוגית.

3. התלמיד יתנסה בכיוון למטרה נעה וביכולת לפגוע בה / להמנע ממנה תוך וויסות כוח ומסירה מכוונת ומתוכננת, תוך תכנון ועבודה קבוצתית.

אופן ההערכה: הגדרת מטרה מראש ופגיעה בה.

בתחום ההכרתי

1. התלמיד יעמיק בחשיבה על ההבדל שבין פגיעה באיברי גוף שונים - אישיים יותר או פחות, ועל הרגישות שיש לנו כלפי כל אחד מהם.

2. התלמיד יחשוב - היכן כואב לי יותר והיכן פחות? היכן מתאים לי שיפגעו בי?

3. התלמיד יחשוב – מהי אסטרטגיית הפגיעה הבטוחה ביותר? לאן כדאי לכוון? (זריקה תוך כיוון ולא סתם לזרוק)

אופן ההערכה: שיח ושיתוף לאחר התנסות אישית וזוגית.

בתחום החברתי, ריגושי והמוסרי

1. התלמיד יתנסה ויחליף תפקידים שונים כפוגע וחומק, ויעמוד על הדינמיקה החברתית הנוצרת בעקבות כך.

אופן ההערכה: עבודה זוגית, שיח בין מס' משימות

2. התלמידים ידונו בשאלה – האם כשהפגיעה מהווה ניצחון היא פחות משפיעה עלי? מהו מקור הכאב אם כך? (כאשר מסירים כעס ועלבון)

3. התלמיד יתנסה במשחק הדורש עבודה קבוצתית וצורך להיעזר בחבריי על מנת לנצח (אני לא יכול לנצח לבדי רק על ידי פגיעה – אני זקוק לחבריי שיתפסו את המסירה שלי כדי להצליח).

אופן ההערכה: דינמיקה קבוצתית ושאלות שיח.

4. התלמיד יעסוק בשאלות – האם אני רגיש ליריב שמולי? כיצד אני מגיב לפגיעה? (מהו מקור הכעס?)

אופן ההערכה: דינמיקה זוגית והחלפת תפקידים

הציוד והעזרים הדרושים לשיעור

  • 8 כדורי ספוג, גומי וסוגים שונים
  • גומי
  • קונוסים או ספסלים לתיחום שטח באולם
  • גופיות לחלוקה לקבוצות
  • ציור של גוף האדם עם נק' לפי איברים
  • דף הוראות למשחק "זיקוקים הפוך"

הערות בטיחות

כל ילד רשאי לבחור את סוג הכדור המתאים לו לביצוע המשימות. (אין לכפות סוג כדור מסוים, ניתן לפתוח זאת לשיח).

מהלך השיעור

חימום: התמסרות קבוצתית (12 דק')

מחלקים את הכיתה לשתי קבוצות, כאשר מטרת כל קבוצה היא להצליח לשמור את הכדור באוויר, ולהתמסר 10 מסירות ברצף בין חברי הקבוצה.

נפילה על הרצפה מאפסת את הספירה.

מטרת הקבוצה היריבה היא לנסות לחטוף את הכדור מהאוויר, ולפתוח ברצף מסירות משלה.

אסור למסור בפינג-פונג, ואין לחטוף ישירות מהידיים.

קבוצה שהשלימה ראשונה 10 מסירות מנצחת.

אופציה לשכלול במידת הצורך (עקב דינמיקת בנים בנות):

עליכם להגיע ל-10 מסירות, כאשר בן יכול למסור רק לבת, ובת מוסרת רק לבן. כל מסירה אחרת מאפסת את הספירה.

  • האם תכננתם את המסירות? או שפשוט זרקתם? האם היתה לכם אסטרטגיה קבוצתית?

חלק מכין - שבויים שלשות (8 דק')

הכיתה מתחלקת לשלשות, כאשר בכל שלשה יש אחד שמנסה לחמוק מן הכדור, ושניים שמתמסרים ביניהם ומנסים "לפסול" אותו.

מי שפסל – הופך להיות הבורח, וזה שנפסל, הופך להיות בן הזוג של השני בנסיון להתמסר ולפגוע.

החומק יכול לנסות לתפוס את הכדורר, ובמידה והצליח, מי שזרק את הזריקה שנתפסה, הופך להיות החומק.

המשחק דורש להחליף תפקידים בקצב מהיר.

שלשה שמוכנה מגיעה למורה על מנת לבחור את הכדור המתאים להם (גומי/ספוג)

  • מה המשחק דורש? (תקשורת בין השלישיה, לדבר, לקרוא בקול את ההחלפות)
  • לפי מה בחרתם עם איזה כדור לשחק?
  • האם בין בני הזוג שיתפתם פעולה והתמסרתם, או התמקדתם בלנסות לזרוק? (שיחקתם זוגי בשיתוף פעולה?)
  • האם היה מישהו מבין השלישיה שהיה יותר דומיננטי כפוגע? האם התייחסתם אליו שונה לאחר שפע בכם?

משחק זה עלול להציף נקודות רגישות הקשורות לתחושות שעולות בי בעקבות פגיעה בכדור, ובמידת הצורך ניתן להקדיש זמן לעיבוד באמצעות שאלות מן השיעור הקודם.

חלק מרכזי- זיקוקים הפוך (20 דק')

שתי הקבוצות מאורגנות כמו במשחק מחניים: מגרש המחולק ל-2, כל קבוצה בשטח שלה. במגרש של כל קבוצה מפוזרים 6 קונוסים באזורים זהים בשני המגרשים.

מטרת כל קבוצה היא לנסות להפיל את הקונוסים הממוקמים במגרש הקבוצה היריבה, על ידי פגיעה בכדור, ובמקביל – לנסות להגן על הקונוסים שלהם בגופם.

  • הגנה ומניעת הפלת הקונוס עם היד = 0 נק'. אמנם מנעת הפלת קונוס, אך לא הרווחת ניקוד.
  • הגנה ומניעת הפלת הקונוס עם הכתפיים, או רגליים מתחת לברך = 2 נק'
  • רגליים מעל הברך, בטן, או גב = 3 נק'
  • ישבן = 4 נק'
  • ראש/פנים = 5 נק'.

קבוצה יכולה לצבור נקודות בשתי דרכים:

הגנה הפלת הקונוסים בגופם מזכה בנק' ע"פ המקרא.

הפלת כל קונוס מזכה את הקבוצה ב-10 נק'.

ניתן להגביל את המשחק בזמן, או להגדיר ניקוד יעד שהקבוצה הראשונה המגיעה אליו מנצחת (למשל – 50 נק').

  • מה ההבדל בין המשחק מן השיעור הקודם למשחק האחרון? (או בין השבויים ששיחקנו בשלשות, לעכשיו)
  • למה לדעתכם  תפיסה עם הידיים לא זיכתה בנקודות? לפגיעה באיזה איבר הייתם נותנים ניקוד גבוה?
  • האם הרגשתם שונה כאשר פגע בכם הכדור?
  • באיזו מערכה / אסטרטגיה צברתם את מרבית הנקודות שלכם?
  • לנסות לפנות אל מי שהגיב בצורה לא טובה לפגיעה במשחק הקודם ולדובב אותו - האם היה הבדל? (להביא את הילדים לתובנה מדויקת - מה מפריע לי - הניקוד, הכאב, המבוכה, התחרותיות?)

 

הערות והסבר

באופן זה הקבוות מכוונות את הכדור לגובה ואזורים ריאליים, אשר הגיוני לחברי הקבוצה היריבה לנסות ולהצליח לספוג כדור בגופם, דבר המאפשר לי לפתוח טריגר על תחושותיי כשפגיעת כדור הופכת אותי ל"שחקן הטוב ביותר" או לזה שתרם לנצחון ולא להפסד.


ביבליוגרפיה: יסודות התנועה עפ"י לבאן דרכים בהוראת החינוך הגופני והספורט/ ישראל ונורית הררי

פריטי מידע דומים

יחידת הוראה - שימוש במחניים ככלי לויסות רגשי: שיעור מספר 2 מתוך 4

מאת: איתי איתמר

נושא השיעור: פגיעה על ידי כדור במסגרת משחק, שילוב מושג - פגיעה/יריבות. מודעות להבדל הרגשי של פגיעה באיברים שונים, כיצד אני מגיב לפגיעה?

קרא עוד

יחידת הוראה - שימוש במחניים ככלי לויסות רגשי: שיעור מספר 4 מתוך 4

מאת: איתי איתמר

נושא השיעור: העצמת הנפגע בתוך משחק מלא. השלכת מסקנות מתוך המערך על משחקים אחרים/סיטואציות אחרות בחיים. סיום בעיבוד קבוצתי רגשי, יצירת מרחב בטוח לשיתוף

קרא עוד