דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

דוח סיור בית הספר הדמוקרטי "גבעול" מאת: חיים מנחם

במסגרת תכנית רג"ב יצאנו בתאריך 16/12/15 לבית הספר הדמוקרטי "גבעול" אשר ממוקם בגבעת אולגה. התרשמותי הכללית מבית הספר הייתה טובה, האווירה שבית הספר משרה הייתה חיובית ונעימה ונתן הרגשה של בית עבור כל תלמיד ותלמיד. כשפגשתי בחלק מהמורים היה ניתן לראות כי יש בבית הספר משהו שונה, התפיסה של הצוות כלפי התלמידים שונה ובאמת רואים הלכה למעשה כי מטרתם של המורים היא שהילדים יהיו מאושרים ואכן כך. כבר בתחילת הסיור חשתי כי בית הספר מיוחד וניתן היה לראות זאת על התלמידים שהם אלו בעצם שהעבירו לנו את הסיור בהצלחה רבה ובבגרות מפליאה.

בית הספר "גבעול" פועל באופן דמוקרטי, כלל התלמידים בוחרים את המקצועות אותם הם רוצים ללמוד ובמקצועות אלה הם מחויבים להיות נוכחים בשיעורים. מידי בוקר נפתח היום באסיפה כללית שבה יש לתלמידים זכות להעלות סוגיה בעיה או הצעה כלשהי להצבעה של כלל תלמידי בית הספר וצוות המורים. אם יש רוב להצעה או לפתרון בעיה כלשהי, ההצעה מתקבלת ומתחילים ליישמה בבית הספר. בבית הספר קיים קשר מיוחד הנקרא קשר המשולש – תלמיד, הורה וחונך. את החונך התלמיד בעצמו בוחר ותפקידו של החונך הוא להיות בקשר תמידי עם ההורה ועם התלמיד ולתת מענה על כל בעיה של התלמיד. את התלמידים בית הספר חילק לתלת שכבות לדוגמא כיתות א' עד ג' לומדים יחדיו וכך גם כל בית הספר לפי השכבות השונות. נוכחתי לראות כי בבית ספר זה התלמידים באמת שמחים ומאושרים להגיע לבית הספר, שכן האווירה היא משוחררת, כל אחד לומד בקצב שלו וביכולות שלו ומטרת בית הספר היא בעצם להעניק לו את הסקרנות שבלמידה ופחות להתעסק בידע של המקצועות.

לדעתי, בית הספר "גבעול" הוא בית ספר מצוין שחורט על דגלו את אושרו של התלמיד ולאו דווקא את ציוני הבגרות, בית הספר מאפשר מגוון רחב של מקצועות והתלמיד יכול לעסוק בכל אשר יחפוץ. בנוסף לכך, מהתרשמותי בשיעורים השונים, ניתן לראות כי דרך הלימוד היא שונה ומיוחדת, אכן החומר הנלמד הוא אותו חומר כמו בשאר בתי הספר, אבל דרך הלימוד הייחודית והשונה היא המפתח של בית הספר. במהלך השיעור נוכחתי לגלות כי אכן תלמיד בכיתה ג' לומד עם תלמיד בכיתה א' ובנוסף לכך התלמיד הבוגר משמש כחונך לתלמיד הצעיר יותר ועוזר לו בחומר הנלמד. שלא כמו בבתי ספר אחרים, בבית ספר זה כל תלמיד לומד בקצב שלו ושום מורה אינו יאיץ בו או יגרום לו ללחץ כלשהו. לטעמי, ניתן להכניס בבתי הספר הרגילים אלמנטים מבית ספר דמוקרטי שכן תלמיד אשר יאהב את אשר הוא לומד יצליח וירצה להמשיך וללמוד מקצוע זה. בנוסף לכך, בבית ספר זה , בזכות דרך הלימוד, התלמידים חשים חיבה ואהבה למקצועות שאותם כלל לא אהבו.

מצד שני, כביקורת ניתן לומר כי בית ספר זה אינו מתאים לכלל התלמידים וכי ברוב שעות היום בבית הספר הוא נראה בכאוס ובלאגן. ישנם תלמידים אשר היו "נבלעים" בבית ספר זה ולא יבואו לידי ביטוי וייתכן כי לא יאהבו כלל להגיע לבית הספר שכזה. לדעתי, אין צורך בשינוי בתי הספר במדינת ישראל לדמוקרטים, כי עדיין רובם של הילדים צריכים את מסגרת בית הספר שתתווה להם את הדרך ותקנה להם ידע וחינוך שכלולים במסגרות וחוקים.

ראוי לציין, כי שוב גיליתי עד כמה אהבתי לילדים ועד כמה אני משתוקק באמת להתחיל ולעבוד עם ילדים. החיבור שלי עם ילדי בית ספר זה היה מעולה והיה בי הרצון להיכנס בתור מורה ולהתחיל לעבוד כבר עכשיו.  ילדי בית הספר שיתפו פעולה יחד אתנו והלכו יד ביד לאורך כל הסיור. נוסף על כך, ברצוני לציין לשבח את המורה לחינוך גופני כשצפינו בשיעור אותו העביר, מורה זה, הצליח בדרך מדהימה ומרתקת להגיע אל כלל התלמידים, לפעול בדרך של משמעת וחוקים ועדיין להשאיר על כלל התלמידים חיוך רחב על הפנים. מורה זה שימש לי דוגמא אישית מצוינת וניתן היה ללמוד ממנו המון גם בגישתו וגם במקצועיות שלו.

לסיכום, ניתן לומר כי הסיור היה מאוד חוויתי וכי למדתי ממנו המון על עצמי, על תפקיד ההוראה ועל הילדים של היום שמידי סיור אנו נחשפים לסוגים שונים של תלמידים אשר מגיעים מכל קצוות הקשת של החברה הישראלית כיום.

מאמרים רלוונטים נוספים

דוח סיור בית הספר הדמוקרטי "גבעול" מאת: חיים מנחם

23/07/2018

קרא עוד

מה שרואים מכאן לא רואים משם

23/07/2018

קרא עוד

הכנת הסיור בבית ספר גבעול רפלקציה מאת: מאי יערי

23/07/2018

קרא עוד

הכשרתון 59 תקצירים

23/07/2018

קרא עוד

אולימפידע - שיעור חינוך גופני ביום גשם בחדר הכיתה

23/07/2018

קרא עוד

דו"ח סיור, בית ספר "גבעול" מאת מורן היימן

23/07/2018

קרא עוד