דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

קורס להכשרת מנחי פעילות בתנועה ובמוזיקה לקידום התפתחות

(Developmental Instructor Plus D.I.P.מנחי התפתחות פלוס)

מראה תינוקות, פעוטות, ילדים וילדות המתנועעים בשמחה, כשעיניהם נוצצות ובפיהם תגובות שגילו במשחק, יוצרים מחזה מרנין לב. הורים ומחנכים מלאים גאווה כשהפעוטים והילדים מתלהבים אגב למידה פעלתנית. התנסות תקשורתית ותנועתית המלווה בפעילות שכלית מותאמת ומוצלחת משפיעות באופן חיובי על פיתוח החשיבה ועל גיבוש הדימוי העצמי. דימוי זה הוא הבסיס לרמת השאיפה של הילד.

ההתפתחות האנושית היא תוצר של יחסי גומלין בין הילד הגדל לבין הסביבה. כדי להבין את הדרך של התפתחות הילדים יש צורך לצפות בהתנהגויותיהם בסביבתם הטבעית, בעת שהם נמצאים ביחסי גומלין עם המבוגרים המוכרים להם, בפרקי זמן ממושכים.

להורים, למנחים, למטפלים ולמחנכים נועד תפקיד במימוש היכולת (הפוטנציאל) הטמון במשחק ובתנועה, ללמידה ולהתפתחות של הפעוט ושל הילד. לפיכך רצוי לטפח את ביטחונם של מבוגרים אלה בהקניית התחומים הללו.

מוצע להקדים את גיל החשיפה של הילדים לפעילות עתירת גירויים (במידתיות). מקור הרעיון נובע מן ההכרה בחשיבות של יצירת הקשר בין פעילות ומשחק התפתחותיים, עם צעצועים ובלעדיהם, לבין תיאור הפעילות מפי המבוגר ותיווכו בלמידה הפעלתנית. ליווי הפעילויות במוזיקה הופכת אותן לחגיגה, שבהמשכה תתפתח השליטה במיומנויות התקשורת, התנועה וברכישת מושגים.

פעילות הילד אינה רק המניע להתפתחותו, אלא גם ראי ליכולותיו ולצרכיו. התנסות מוטורית פעילה ומשמעותית לילד בסביבה המספקת גירויים רב-חושיים מגבירה את ההנעה ללמידה ואת ההנאה ממנה ותורמת להתפתחות קוגניטיבית ורגשית. 

מתי מתחילים ילדים לרקוד? הורים רבים נהנים למראה תינוקם היושב במיטה או עומד נתמך ברהיט ומניע את גופו בתנועה קצבית. רובם רואים זאת כביטוי ליכולת הריקוד שלו.. יש הטוענים שהריקוד לתנועה קצובה וסדורה, שיעדה העיקרי הוא בהקשר חברתי, מתפתח החל מגיל שנתיים. חוקרים אחרים המתבוננים בתנועות הקצובות והסדורות של התינוק על פי קצב פנימי או כתגובה למוזיקה, רואים תנועות אלה כביטוי אישי וטוענים, שהריקוד מתחיל כבר בינקות.

חוקרים מצביעים על תרומתן של תכניות התערבות המיועדות להעשרת החוויות התנועתיות של תינוקות ופעוטות בכלל, וטעוני טיפוח בפרט לשיפור הפעילות הקוגניטיבית והרגשית שלהם (מקנזי ומכבאייר, 1990; גאבארד ואחרים, 1992). 

המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט מיישם תכנית לימודים בקורס להכשרת מנחי פעילות בתנועה ובמוזיקה לקידום התפתחות (Developmental Instructor Plus D.I.P) בהיקף של 360 שעות.

מהו השירות שהקורס מכשיר? במה יקודמו התינוק, הפעוט וההורה?

 

3 התעודות בתעודת ההסמכה וההזדמנויות לתעסוקה שמעניק הקורס:

  1. הכרה מעמיקה של הדיאדה – התינוק, הפעוט וההורה והתאמת ההכשרה של ה D.I.P. להעניק שירות  V.I.P. לקידום ההתפתחות הפרטנית בבית הלקוחות.

  2. יצירת חוג או סדנה שבועית למספר זוגות של דיאדה. 

  3. בוגרי הקורס המוסמכים בדרכי ההוראה של התנועה, המוזיקה והיצירה, ינחו מפגשים שבועיים במשפחתון, במעון יום, בגן ובמרכז קהילתי 

כותבות המאמר הן דר' אילנה רכס ומיכל בכר-שמילוביץ, צוות DIP בקורס מנחי פעילות בתנועה ובמוסיקה לקידום התפתחות במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט.