דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

| | 20/07/2010

הצמדה שנה ב'

סכום ע"י ד"ר שלמה טוראל - מנחה להוראה

סיכום ע"י יעל רובין - מנחה להוראה
סיכום הצמדה שנה ב' מפי סטודנטים:



סכום ע"י ד"ר שלמה טוראל - מנחה להוראה
ההתנסות בהוראה בשנה ב' מתחלקת לשני שלבים. השלב הראשון כולל התנסות בהוראה בגיל הרך בכיתות א'-ב', בסמסטר הראשון. השלב השני כולל  התנסות בהוראה בכיתות ג' – ו', בסמסטר השני. במהלך סמסטר ב' מתקיימת ההצמדה. ההצמדה הפדגוגית שנמשכת שבועיים, מהווה את גולת הכותרת של תהליך ההכשרה להוראה. ההצמדה מזמנת לסטודנט שדה נרחב של התנסות בהתרחשויות חינוכיות רבות ומגוונות. 
מועד ההצמדה נקבע לאחר פסח ויום העצמאות וכחודש לפני סיום הלימודים.  הסטודנט מגיע יחסית מוכן ואין ביטולי שיעורים בשל חזרות לטכסים. בהצמדה הסטודנט נדרש לתכנן את יחידות הוראה בנות 4 שיעורים לפחות. כל סטודנט נדרש ללמד לפחות יחידה אחת מנושא שיתופי ויחידה אחת מנושא פרטני. בסיום כל יחידה הסטודנט נדרש לקיים מבדק מסכם. מעבר להוראה הסטודנט נדרש לגלות מעורבות בכל המתרחש בבית הספר.
 
סיכום ע"י יעל רובין - מנחה להוראה
  1. בשנת הלימודים תש"ע סמסטר ב'  עבדתי בשבעה מרכזי למידה. כל בתי הספר בסמסטר ב' היו חדשים לסטודנטים מלבד מרכז למידה אחד בכפר ויתקין. ההצמדה היתה לאחר ימי התנסות מועטים בבית הספר, וזה לדעתי פגם במעט במוכנותם ובמעורבותם של הסטודנטים בבית ספר במהלך ההצמדה. לצערי לא צפיתי בכל הסטודנטים במהלך ההצמדה (למרות הימים הנוספים בהם ביקרתי בבתי הספר). כאן חשוב לי לציין את עזרתה הרבה של אורית רמתי שצפתה בסטודנטים שלי במהלך ההצמדה וזיכתה אותם במשובים מקיפים ועניינים ואותי בחוות דעת מקצועית עליהם! כן, ברצוני להודות לשי אוחנה שהגיע לצפות בבית הספר בפרדסיה, וסייע לתלמידים שם בבחינת יחידות ההוראה באתלטיקה, ובמתן משוב על השיעורים בהם צפה! 
  2. במהלך ההצמדה לימדו הסטודנטים יחידות הוראה פרטניות ושיתופיות בהתאם לתוכניות הלימודים של המורים איתם עבדו.  ניכר שיפור רב לעמדות המורה של הסטודנטים ובשליטה במיומנויות הוראה בהשוואה לסמסטר א'. למרות זאת עדיין ניכר קושי בפיתוח הדרגתי של השיעור, בהתאמת משימות לגיל הלומדים ובניצול זמן השיעור ללמידה פעילה. שיפור רב היה בהוראת חינוך לתנועה בכיתות הנמוכות בהצמדה. 
  3. במספר בתי ספר התקיימו פרויקטים, ובאחד התקיים גם שבוע חינוך גופני. פעילויות ייחודיות אלו אומנם פגעו לעיתים ברצף ההוראה, וכך לא כל הסטודנטים סיימו את יחידות ההוראה. בבתי ספר בהם התקיימו אירועים מיוחדים במהלך ההצמדה הסטודנטים היו מעורבים יותר, גילו יוזמה והרגישו כי החינוך הגופני בבית הספר משמעותי יותר, זאת למרות העובדה כי הסטודנטים היו בעיקר "כח עזר" בביצוע הפרוייקט ולא התנסו בתהליך התכנון וההפקה מתחילתו, בשל קוצר הזמן בהכנה מתאימה לנושא. 
  4. ברצוני לציין את המחוייבות של המורים המאמנים לסטודנטים, הם דאגו "להלחם" על השיעורים שלהם ולמנוע חזרות לטכסים על חשבון שיעורי החינוך הגופני (למרות שלעיתים נלקחו המתקנים בעקבות החזרות), וכן דאגו לא להחסיר ימים ולא לצאת לליווי טיולים בימים אלו. כן היו המורים זמינים טלפונית לסטודנטים בסיוע בהכנת השיעורים, ובפיתוח יחידות ההוראה, אם כי מעטים הסטודנטים שניצלו הזדמנות זו. למרות האמור, חשוב לי לציין את חוסר הזמן של המאמנים במתן משוב במהלך יום ההוראה בו שיעור רודף שיעור למורה תפקידים רבים נוספים בבית הספר, ולרוב ניתן המשוב בדרך משיעור לשיעור או בחטף בהפסקות (למעט מקרים בודדים). 
    כתבה:  יעל רובין, מנחה להוראה 
 

סיכום הצמדה שנה ב' מפי סטודנטים

שם: גילת אבידן    בית הספר: בית יצחק
 
1. פיתוח יחידות ההוראה לקראת ההצמדה היה באופן מסוים קצת בעיתי עבורי. תחילה כשהתבקשנו לבנות יחידת הוראה שתכלול בתוכה 4 שיעורים תהיתי לעצמי באילו נושאים אבחר ובמה אני מרגישה מספיק בטוחה שאוכל ללמד את התלמידים. בהמשך, תכננתי על פי ההכרות שהייתה לי עם בית הספר ועם התלמידים במהלך ימי ההוראה מתחילת שנה ועד לתחילת ההצמדה. בבית הספר בית יצחק יש תלמידים ספורטאים רבים מתחום הכדורגל, הכדורסל והאתלטיקה. לכן חששתי שמא לא אוכל ללמד שום דבר שקשור לתחומים הללו. את יחידת ההוראה בהתעמלות בניתי באמצעות ארבעה שיעורים הקשורים זה בזה מבחינת פיתוח השיעור עד שבסיומה יחוש התלמיד שהוא אכן למד דברים חדשים ואפילו הצליח בהם מאוד. היה חשוב לי להציב לעצמי אתגרים בהם אתעלם מהחששות ואתן לתלמידים תחושה של בטחון מקסימאלי. בסיום יחידת ההוראה בהתעמלות בניתי עם התלמידים תרגיל תנועתי. שילבנו את כל המיומנויות שלימדתי לאורך כל יחידת ההוראה יחדיו והם נהנו מאוד. הרגשתי שהספקתי ללמד את התכנים בהם הייתי מעוניינת ואת המיומנויות שדרשתי מעצמי ללמד והתלמידים יצאו מכל שיעור עם ידע חדש בתחום.
2. בתחילת ההצמדה חשבתי שאני יודעת איך מתנהל מורה בבית הספר ושימי ההוראה פעם בשבוע מספיק משקפים את מה שנדרש ממורה לעשות. מיום ליום בהצמדה נחשפתי תחושות וחוויות רבות שלא הייתי ערה להן לפני כן. למורה לספורט ישנם תחומי אחריות רבים בבית הספר. בבי"ס שלנו בבית יצחק המורה אורית אחראית על הכנת טקסים, ימי מוזיקה ותחומים נוספים שלאו דווקא קשורים בתחום הספורט. נוכחתי לגלות שתחומי העניין בבית הספר הם רבים ואם המורה הוא פעיל ויוזם זה נפלא. 
במהלך ההצמדה היו לי התלבטויות רבות בתחומי המקצוע  כגון: אם תלמיד מגיע עם אישור שאינו יכול להשתתף בשיעור אך טוען שהוא רוצה ויכול, או אם תלמיד מגיע עם כפכפים או בג'ינס וממש מבקש ומתחנן להשתתף בשיעור האם לאפשר לו או לא וכו'... 
מיום ליום הרגשתי שאני לומדת איך לפנות לתלמידים, איך להציג את עצמי מולם, איך לגרום להם עניין בשיעור, איך ליצור אצלם הרגשת שייכות ובטחון.
האסרטיביות והדרך שהמורה משדר לתלמידים את ערכיו חשובים ביותר. 
בנוסף למדתי שכאשר יש נהלים ויש משמעת ערך המורה עולה, אפילו אם לפעמים ילדים מתמרמרים וכועסים והולכים הצידה עליי היה להפגין נקודת חוזק ולעולם לא חולשה. 
נהניתי מאוד מהשבועיים הללו אני חשה שקיבלתי המון במהלך ההצמדה.
 
שם: ליהיא עוקב    
ההצמדה חשובה לכל סטודנט הלומד בוינגייט. התנסות בת שבועיים רצופים מאפשרת לראות ולהכיר כיצד פועלת מערכת בית ספרית, למי לפנות בנוגע לציוד, תחזוקה, תיאום בין המורים, הכרת תלמידים מיוחדים וכיצד עובדים איתם, עבודת צוות של הסטודנטים תוך חלוקת עבודה, התמודדות עם דברים לא צפויים כגון: חוסר האפשרות להשתמש באולם, חוסר בציוד מסוים, כיתה קטנה ועוד. 
קיבלתי כלים רבים כיצד לעבוד ומול מי וכאשר אגיע לבית ספר כמורה חדשה אדע עם מי אני צריכה ליצור קשרים ולעבוד במשותף. בהצמדה כל סטודנט מלמד לא רק כיתות יסוד אלא מתמודד גם עם הוראה של כיתות ג'-ו' וכך ניתנת האפשרות להכיר את שתי קבוצות הגיל הללו ולדעת כיצד לעבוד איתם. 
יום בו מלמדים 3 שיעורים ברציפות הוא יום קשה מכיוון שעל הסטודנט ללמד במקצועיות ולא לאבד ריכוז. עליו לעמוד בלחץ מסוים ולהתאים את מערך השיעור לתנאי הלימוד.
 
להצמדה היו גם מספר חסרונות. בכל ההצמדה לא יצא שקיבלתי משוב ממורה כלשהו במכללה נוסף על המנחה הישירה שלי. מאד חשוב לי לשמוע את דעתם של מרצים נוספים במקצועות השונים אשר נלמדים במכללה.זה יכול לתת הרגשה שההצמדה היא לא שולית, שבודקים את ההוראה ושיש למה שאנחנו עושים חשיבות. 
לפי דעתי, בהצמדה צריך לתת לסטודנט לבחור את הנושאים שברצונו ללמד, זה ייתן יותר בטחון וחשק ללמד. 
 
ההצמדה הייתה חוויה שנתנה לי המון, אסור לוותר על ההתנסות הזאת בשום אופן. אני מרגישה שיש לי בטחון ללמד כל כיתה ולעמוד מולה אפילו אם זאת כיתה קשה ורועשת. 
כיף לעבוד בצוות ולעזור אחד לשני, לתת ביקורת ומשובים מתקנים, לשאול איך היה השיעור, לשתף את החברים ולהתייעץ איתם.
חשתי סיפוק מהיכולת שלי לכוון תלמידים, לשפר את היכולות שלהם, ולגרום להם להאמין בעצמם.
היה מצוין ומאתגר. 
 
שם: ליטל טיבי   בית ספר: "תפוז"    
ההצמדה מהווה חלק מאוד חשוב משנת ההתנסות בהוראה. אני מרגישה כי הפקתי ממנה הרבה. למדתי רבות על עצמי, על היכולת שלי לעמוד יום יום מול תלמידים וכך להכיר אותם יותר, ראיתי הרבה ולמדתי מאחרים- הן מהילדים והן מצוות ההוראה.
 
בחרתי ללמד שתי יחידות הוראה אחת בכדור יד והשנייה בהתעמלות.
בכדור יד הילדים מאוד נהנו להכיר וללמוד משחק חדש, להתנסות במיומנויות חדשות אשר לא למדו עד עכשיו כגון, זריקת ניתור, ומסירת כתף. מרבית התלמידים כלל לא הכירו את המשחק. בעקבות הלמידה החלו להתעניין בו ואף לצפות במשחקים בטלוויזיה.
בהתעמלות חשתי סיפוק רב מהיכולות שהבנות הפגינו בסופה. 
 
במסגרת ההצמדה התנסנו בהפקת וביצוע יום ספורט לילדי הגנים וכיתות א'. בחרנו לקיים פעילות הכוללת עבודה כיתתית בתחנות ספורט, פעילות שיתופית שאיננה תחרותית. 
 
במבט לאחור על ההתנסות בהוראה במהלך ההצמדה אני יכולה לומר כי הרגשתי שאנו מאוד תורמים לילדים ונותנים להם מגוון גדול של פעילויות שלא חוו עד עכשיו ובעיקר מאפשרים עבודה יותר אישית ואינטימית בחצאי כיתות.
 
בהצמדה למדתי להכיר את הילדים ולתת להם תרגילים/משימות עלפי רמתם, לזרום עם השיעור ולשנות "בזמן אמת" אם צריך, להיות יותר סמכותית ולא לוותר, למדתי לצפות מראש את ה"מכשול" הבא ולדעת כיצד לעשות התאמות על מנת להתמודד איתו.
 
מאוד נהנתי לעבוד עם הצוות בבית הספר, כולם עבדו במקצועיות, ביעילות  תוך התחשבות בתלמידים ואחד בשני, תמיד עזרו עם חיוך ובכיף!
 

מאמרים רלוונטים נוספים

הרשמה להכשרתון

05/12/2010

קרא עוד

חדשות, כנסים ופעילויות עתידיות במסגרת ההכשרה להוראה

20/07/2010

קרא עוד

סיכום מפגש בין מנחים להוראה בשנה ב' לבין מורים מאמנים בנושא הצמדה שנה ב' - כתב: ד"ר שלמה טוראל

20/07/2010

קרא עוד

הצמדה שנה ב'

20/07/2010

קרא עוד

טאץ' דאון או "הנח את הכדור מעבר לקו"/ ד"ר איציק רם

20/07/2010

קרא עוד

טקטיקה למשחק "כדורגל אנושי/ כדורגל ללא כדור"

20/07/2010

קרא עוד