דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

אורלי יזדי עוגב | | 20/10/2011

פעילויות יצירה להנאה ולטיפוח חושי-תנועתי

ד"ר אורלי יזדי-עוגב

כמחצית מהילדים שמאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מוויסות לקוי של תפקודי התחושה והתנועה. החופשה היא זמן טוב לטיפוח תפקודים אלה באופן טבעי ומהנה.
בספר 'הצלחה במגע - במוטוריקה גסה ועדינה' מפורטת תכנית אימון אשר פיתחתי להעצמת התנועתיות של הילד במסגרת הביתית, החינוכית והטיפולית. הפעילות עם חומרי יצירה מהווה מוקד פעילות אחד מתוך מגוון גדול של מוקדים כגון: פעילויות לעוררות הגוף ולטיפוח זריזות, פעילויות לחיזוק הגו וחגורת הכתפיים, פעילויות לטיפוח שיווי משקל, פעילויות במטבח הבית, פעילויות של ניקיון וסדר בבית, פעילויות יצירה, משחקי חדר ושולחן לטיפוח המוטוריקה העדינה, פעילויות לטיפוח היכולת הגראפומוטורית (כתיבה וציור), פעילויות לטיפוח מיומנויות כדור, משחקי נופש פעיל, פעילויות בגינת הבית, פעילויות מוטוריות בגן השעשועים, בחוף הים ועוד.

יישום הפעילויות על ידי ההורים בדרך של משחק, תורם משמעותית להידוק הקשר בין הילד לבין ההורים ומהווה עבורם "זמן איכות". בנוסף, דירוג הפעילויות מאפשר העצמה של הדימוי העצמי והמסוגלות התפקודית של הילד.

כ- 6% מאוכלוסיית ילדי הגן ובית הספר היסודי סובלים מבעיות מוטוריות בדרגה חמורה ועוד כ- 12% סובלים מבעיות מוטוריות בדרגה בינונית. ילדים אלה מכונים כיום בעלי 'הפרעה התפתחותית בקואורדינציה' . DCD-מדובר בילדים בעלי אינטליגנציה נורמלית ואף למעלה מהממוצע, אשר מציגים רמה נמוכה בביצוע ובלמידה של מיומנויות מוטוריות בהשוואה לילדים בני גילם. אמנם בעייתם המרכזית באה לידי ביטוי בתחום המוטורי, אך בדרך כלל לבעיה זו נלווים קשיים בתחום התפקודי היומיומי, הריגושי-חברתי, ההתנהגותי והלימודי.

בפעילות עם הילד באמצעות חומרי יצירה, יש להתחשב בתחושות של הילד. המטרה המרכזית היא להביא לתחושה של הנאה, לפתח את היצירתיות וכושר ההבעה של הילד. זאת, מלבד הטיפוח של היכולת לווסת גירויים של מגע ותפקודים של מוטוריקה עדינה, תיאום עין-יד, הפרדת תנועה, חציית קו אמצע ועוד.

ביישום הפעילויות שיוצעו להלן, חשוב להקפיד על ההנחיות הבאות:

  • לברר עם הילד בנוגע לחומרי היצירה האהובים עליו.

  • לשאול את הילד האם המגע עם החומרים נעים או לא נעים לו.

  • אין להכריח את הילד ליצור עם חומר מסוים באם אין הוא רוצה בכך.
  • לילד עם רגישות לחומרים מסוימים, ניתן להציע ליישם  את הפעילויות ראשית עם כפפות דקות מפלסטיק, ועם הזמן לנסות להסירן.

פעילויות יצירה להנאה ולטיפוח

  • 'זיהוי צורות' - מרחו על הזרוע של הילד קצף גילוח. וציירו צורות על הקצף, מבלי שהילד יביט. בקשו ממנו לזהות את הצורה שציירתם ואחר כך החליפו תפקידים ביניכם. פעילות זו תורמת לאבחנה חושית ולתרגול העלאת מידע מהזיכרון.

  • 'זיהוי פרטים בתמונה' - גזרו ממגזין תמונה צבעונית גדולה ועטפו אותה בניילון נצמד. הניחו את התמונה על השולחן ומרחו עליה קצף גילוח. הילד יסיר את הקצף בהדרגה באמצעות ידיו, ויתאר בפני ההורה כל פריט שמתגלה. תוך עיסוק בקצף, הקשב מופנה ל"גילוי" ולהעשרה שפתית.

  •  'גילוי הפנים במראה' - הילד יעמוד ממול למראה וימרח עליה קצף גילוח. בהדרגה, הוא יסיר את הקצף מעל המראה כדי לגלות את אברי פניו. הילד עסוק במגע עם חומרים שתורמים לוויסות חושי ובו זמנית מעשיר את עולם השפה ומפתח את היכולת לשיים איברים.

  • 'יצירה עם צבעי ידיים' - הכניסו לתוך ניילון לאחסון ניירות בגודל פוליו שלוש כפות של צבעי ידיים בצבעים שונים (חוץ מצבע שחור או חום), מספר טיפות של שמן ומעט נצנצים. הדקו את הפתח של השקית באמצעות שדכן סיכות. הילד ימרח את צבע האצבעות תוך כדי הפעלת לחץ על הניילון. פעולה זו תביא לערבוב הצבעים ויתר החומרים באופן ייחודי כך שתיווצר תמונה. הכינו עם הילד מתלה לתמונה ותלו אותה על אחד מקירות הבית. פעילות זו מצוינת לילדים שנמנעים מלגעת ישירות בחומרים רכים ו/או מציגים חסך בציור. עם סיום היצירה, הילד מפתח דימוי של "מסוגל" ולא "מוגבל" למרות שעדיין הוא לא מצליח לצייר ממש.

  • 'מעקב קווים וציור צורות' - ציירו צורות גיאומטריות גדולות על גבי צבע ידיים שהילד מרח קודם לכן, על שולחן פורמייקה ו/או על יריעת ניילון גדולה התלויה על הקיר. הילד יעקוב ויעבור עם האצבע על קווי המתאר של הצורות. בהמשך, הילד ימחק את הצורות וינסה לצייר בעצמו את הצורות השונות באמצעות אצבעו. פעילות זו מהווה הכנה טובה לטיפוח המוכנות לציור צורות מבלי "להתעמת" עם כלי כתיבה. ציור על צבעי הידיים תורם לשטף התנועה. גם כשטועים, ניתן מיד למחוק ולתרגל מחדש.

  • 'עבודת גבס וצבעי ידיים' - הילד יכין פסלונים מגבס ויניח אותם לייבוש. ניתן לרכוש תבניות מוכנות של כפות ידיים, מסיכות, בעלי חיים, ועוד. כאשר יתייבשו הפסלונים, הילד ימרח עליהם בעזרת אצבעותיו צבעי ידיים לקישוט. פעילות זו מפתחת אצל הילד את הדימוי של אומן ויוצר. בנוסף, המגע של הידיים עם הדבק עשוי לתרום להסתגלות לחומרים רכים.

  • 'יצירת תמונה  מפלסטלינה' - הילד ילוש גוש של פלסטלינה. לאחר שהפלסטלינה תתרכך, הוא ימרח אותה בעזרת האצבעות על דף בריסטול ליצירת תמונה. הילד יחרוט באופן חופשי על התמונה בעזרת קיסמים או גפרורים. ניתן להוסיף פאייטים להשלמת התמונה. בפעילות זו מתחזקות האצבעות וניתן להכין את האצבעות לאחיזת כלי כתיבה.

  • "צדפים אספתי ותמונה יצרתי"-אספו עם הילד צדפים וחול על חוף הים. הילד ידביק את הצדפים כמסגרת לעבודת יצירה מעל גבי משטח קרטון בצבע לבן. לאחר מכן הילד "יצייר בתוך המסגרת ציור כאוות נפשו באמצעות דבק נוזלי, המצוי בתוך בקבוקון.  מיד עם תום הכנת הציור, הילד יפזר את החול מעל כל משטח הקרטון כך שהחול ייצמד לקווי המתאר שצייר קודם לכן. לאחר מספר דקות ניתן "לנער" את המשטח כך שהחול המיותר יוסר מהמשטח. מלבד טיפוח יכולת ה"אופוזיציה" או "אחיזת פינץ'" שנדרשת באיסוף של חפצים קטנים, מתפתחת התחושה בקצות האצבעות.

  • "טיפות גשם צבעוניות" – הילד יטבול כל אחת מאצבעותיו בצבע ידיים מסוים. עם הישמע המוסיקה, הילד יקיש עם כל אחת מאצבעותיו על דף בריסטול לבן לפי הקצב תוך ניצול מרחב הדף. תרגיל זה יעיל מאוד לטיפוח הפרדת תנועת האצבעות, יכולת הנדרשת לשם תפעול כלי כתיבה, כלי מאכל ועוד.

פעילות פורייה ומהנה!


יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.