דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

יורם אהרוני | כושר גופני | 24/09/2017

פעילות גופנית של ילדים בסלובניה

פעילות גופנית של ילדים בסלובניה

 

 

 

 

 

 

 

 

טינה מייז, אלופה אולימפית בגלישה על שלג מסלובניה

 

סלובניה היא מדינה שבה קצת יותר משני מיליון תושבים שזכתה לעצמאות בשנת 1991. המדינה הזו ידועה בהישגים של ספורטאיה, ולאחרונה זכתה נבחרתה הלאומית באליפות אירופה בכדורסל. החל משנת 1992 משתתפת סלובניה במשחקים האולימפיים כמדינה עצמאית ומאז השיגו ספורטאיה 7 מדליות זהב, 12 כסף ו-19 ארד. הענפים בהם זכתה סלובניה במדליות אולימפיות הם: ג'ודו, אתלטיקה, חתירה, קליעה, דוגיות, שייט, שחייה, סקי אלפיני (גלישה במורד וסלאלום), קפיצות סקי, גלישה בסנובורד על שלג, גלישה על שלג למרחקים ארוכים וביאתלון. בכדורגל העפילה סלובניה פעמיים לטורניר הגביע העולמי (מונדיאל) בשנים 2002 ו-2010. בכדורסל, מלבד הזכייה באליפות אירופה בשנת 2017 הייתה סלובניה במקום הרביעי בטורניר בשנת 2009 וכמו כן העפילה 3 פעמים לטורניר אליפות העולם. כדוריד הוא ענף ספורט פופולרי בסלובניה ובשנת 2017 דורגה נבחרת סלובניה במקום השלישי באליפות העולם.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

גוראן דראג'יץ', כוכב נבחרת סלובניה בכדורסל

בכל שנה בחודש אפריל נערכים מבחני כושר גופני לכל התלמידים במדינה מגיל 6 עד 19. מבחנים אלה הם חלק מיוזמה המכונה SLOfit. המבחנים האלה נערכים כבר למעלה מ-30 שנה ברציפות וניתוח התוצאות שלהם מאפשר למורים ולחוקרים לקבל תמונה עדכנית על מצב הכושר של התלמידים.  בעקבות ירידה בכושר בחלק מהמבחנים   הוחלט בשנת הלימודים 2010/11 לאפשר לתלמידים לקבל שעתיים נוספות בשבוע של פעילות גופנית. יוזמה זו נקראת HLS  (Healthy Life Style). יוזמה זו מופעלת כיום ב-30% מבתי הספר במדינה. כתוצאה מכך רואים כבר מגמה של עלייה בכושר בקרב הילדים בגיל 14-6.

בין השנים 1990 – 2010 נמצא  כי הגובה הממוצע של הבנים עלה ב-2.7 ס"מ ומשקלם עלה ב-5.5 ק"ג. הילדות בנות ה-12 ב-2010 היו גבוהות בממוצע ב-2.0 ס"מ מהילדות של 1990 והמשקל הממוצע עלה ב-4.2 ק"ג. ממוצע זמן ריצת 600 מ' עלה ב-20 שנות המעקב ביותר מ-10 שניות (כלומר הילדים רצו לאט יותר).

  מצב הפעילות של הגופנית והכושר הגופני של הילדים בסלובניה הוא מהטובים באירופה והיא אחת משלוש המדינות המובילות בקטגוריות אלו ביבשת יחד עם דנמרק והולנד. במבחנים מסוימים נמצא למשל כי ילד הנמצא בחציון בסלובניה יהיה באחוזון השמונים בספרד.

בשנת 2016 הוכן בסלובניה בפעם הראשונה report card הממפה את מצב הפעילות הגופנית במדינה, כפי שנעשה כבר במשך כמה שנים במדינות אחרות.  מוענקים ציונים למצב המדינה בהיבטים שונים של פעילות גופנית. סולם הציונים:

A – 81-100% מהילדים ובני הנוער עומדים בקריטריון

B – 61-80% עומדים בקריטריון

C – 41-60% עומדים בקריטריון

D – 21-40% עומדים בקריטריון

F – 20% ומטה עומדים בקריטריון

INC – אין מספיק נתונים.

פעילות גופנית כללית, ציון –A

86% מהבנים ו-76% מהבנות בגילאי 18-6 עומדים בהמלצה הבין לאומית של ביצוע שעה אחת לפחות של פעילות גופנית ביום. בגילאי 11-6 השיעור גבוה יותר ומגיע ל-97% בקרב הבנים ו-95% בקרב הבנות. אין הבדל  בפעילות בין ימי ב-ה' לימי סוף השבוע מבחינת מידת הפעילות.

השתתפות בפעילות ספורט מאורגנת, ציון –B

בבתי הספר היסודיים שיעור ההשתתפות בפעילות של התלמידים בפעילות ספורט של מועדונים ואגודות עומד על  68% בקרב הבנים ו-63% בקרב הבנות. בין תלמידי בתי ספר העל יסודיים 49% מהבניםו-23% מהבנות חברים באגודות ספורט.

פעילות גופנית חופשית אחרי שעות הלימודים, ציון D

בימים ב'-ה' רק 16% מהבנים ו-19% מהבנות עוסקים בפעילות גופנית  לא מאורגנת.  בימי סוף השבוע השיעור עולה ל-57% מהבנים ו-59% מהבנות. החוקרים מסכמים כי רק כ-30% מהילדים מבצעים פעילות גופנית חופשית למשך שעתיים ביום.

הגעה פעילה לבית הספר, ציון C

במדגם שהקיף את כל המדינה נמצא כי 3% מגיעים לבתי הספר באופניים ו-26% בהליכה. בעיר הבירה, לובליאנה 6%  מהתלמידים מגיעים לבתי הספר באופניים ו-52% בהליכה.

התנהגויות יושבניות, ציון +B

בימים ב-ה', 90% מהילדים ובני הנוער בסלובניה עומדים בהמלצה של לא יותר מאשר שעתיים ביום צפייה במסכים (טלוויזיה, מחשבים וכו'). בימי סוף השבוע יורד שיעור זה ל-37% מהבנים ו-45% מהבנות, כלומר רוב בני הנוער נמצאים בימי סוף השבוע למעלה משעתיים מול מסכים.

עידוד ביצוע פעילות גופנית מצד בני משפחה וחברים, אין מספיק נתונים

ממעט הנתונים שיש  נראה כי 75% מההורים מעודדים את בני הנוער לעסוק בפעילות גופנית.  זה מתבטא בין היתר בהסעה לאימונים ורכישת מוצרי ספורט. כאשר הילידים נדרשו לדרג את מידת הפעילות של האבות, 30% דרגו את האבות כפעילים מאד ו-35% כפעילים במידה מתונה.21% מהאימהות דורגו כפעילות מאד ו-40% כפעילות בצורה מתונה.  התמיכה לעיסוק בפעילות גופנית היא מצד חברים  היא גדולה יותר אצל הבנים מאשר אצל הבנות.

פעילות גופנית בבתי הספר, ציון A

שיעורי חינוך גופני בבתי הספר הם חובה וקיימת תכנית לימודים אחידה המחייבת את כל בתי הספר. בכיתות א' עד ה' מקבלים הילדים הזדמנות לעסוק בפעילות גופנית לפחות 105 שעות בשנה (שלושה שיעורי חנ"ג בשבוע) בחטיבת הבינים – 70 שעות בשנה ובחטיבה העליונה 62 שעות בשנה. בחטיבת הביניים מוצעות 35 שעות בחירה של חוגי ספורט ו-35 שעות בחירה של שיעורי מחול. גם בכיתות ד'- ו' מוצעות 35 שעות של חוגי ספורט.  בכל בית ספר יסודי מתקיימים 5 ימי ספורט בשנה הנמשכים 5 שעות כל אחד. בתי הספר רשאים לתת לתלמידים יותר מאשר 3-2 שיעורי החובה בחנ"ג ו-10% מבתי הספר אכן עושים זאת.  בתי הספר היסודיים מחויבים לתת לתלמידים שעות ספורט לבחירה אחרי שעות הלימודים, ללא תשלום. ברוב בתי הספר העל יסודיים מתקיימים 3 שיעורי חנ"ג בשבוע אבל בחלקם מתקיימים שני שיעורים ויש בתי ספר מקצועיים בהם מתקיים שיעור אחד בשבוע. יש בתי ספר על יסודיים שבהם יש כיתות ספורט שהתלמידים בהן מקבלים 6 שיעורים בשבוע.

ברוב בתי הספר יש שני אולמות ספורט ובכולם לפחות אחד ולכל בית ספר יש גם מגרשי ספורט פתוחים.

פעילות גופנית של ילדים בקהילה, אין מספיק נתונים

סלובניה מאופיינת בשיעור אורבניזציה נמוך ורבים מתושביה גרים בישובים קטנים. כתוצאה מכך יש הסתמכות גדולה על נסיעה במכוניות פרטיות שמספרן גדל מאד ב-20 השנים האחרונות. הרשויות המקומיות מנסות לעודד פעילות גופנית באמצעות סלילת שבילי אופניים והליכה אך אין מדיניות אחידה לכך במדינה. סמוך לרוב הישובים יש שטחים פתוחים שאפשר לבצע בהם פעילות גופנית אבל לא ברור  כמה  מהילדים ובני הנוער מבצעים פעילות בחיק הטבע.

מדיניות הממשלה לעידוד פעילות גופנית, ציון +B

שתי תוכניות ממשלתיות לעידוד פעילות גופני וספורט בכל האוכלוסייה החלו לפעול בשנים 2014 ו-2015. מטרות התוכניות בין היתר לדאוג לכך  שכל ילד יזכה ל-180 דקות של חנ"ג בשבוע ויקבל שיעורי שחייה והדרכה ברכיבה על אופניים. ב-20 השנים האחרונות הייתה השקעה גדולה בבניית מגרשי ספורט חדשים . הייתה השקעה גדולה גם בשיפור הכשרת המורים לחינוך גופני וננקטת יוזמה של שיתוף פעולה בין מחנכי הכיתות והמורים לחנ"ג.  הוקמו ברחבי המדינה 23 מרכזי ספורט  המציעים לתלמידים מגוון פעילויות שאי אפשר לבצע אותן בבתי הספר.

אחת הסיבות ליעילות המערכת בסלובניה היא ניתוח מתמיד של תוצאות מבחני הכושר ונקיטת יוזמות בהתאם לתוצאות המתקבלות מהם.

מקורות

  1. Vedrana Sember, Gregor Starc, Gregor Jurak, Mojca Golobič, Marjeta Kovač, Poljanka Pavletič Samardžija, and Shawnda A. Morrison. Results From the Republic of Slovenia’s 2016 Report Card on Physical Activity for Children and Youth. Journal of Physical Activity and Health, 2016, 13 (Suppl 2), S256 -S264

  2. The Importance of Research Based Data for Design of Sport Intervention Programmes for Children. Croatian Journal of Education Vol.18; Sp.Ed.No.1/2016, pages: 293-307

  3. Mark S. Tremblay, Joel D. Barnes, Silvia A. González, Peter T. Katzmarzyk, Vincent O. Onywera, John J. Reilly, Grant R. Tomkinson, and the Global Matrix 2.0 Research Team. Global Matrix 2.0: Report Card Grades on the Physical Activity of Children and Youth Comparing 38 Countries. Journal of Physical Activity and Health, 2016, 13 (Suppl 2), S343 -S366

  4. Be fit, get info SLOfit. http://en.slofit.org/what-is-SLOfit


יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.