דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

יורם אהרוני | כושר גופני | 08/10/2017

משתכרים מאימונים

משתכרים מאימונים

האם תעשיית הכושר הרחיקה לכת?

תקציר מאמר שהפיע ב- The Guardian

 

 

 

 

 

 

 

 

אימוני כושר גופני המסתייעים ביוטיוב, אינסטגראם ובלוגים הם באופנה. הרשתות החברתיות מלאות בסיפורי הצלחה של מתאמנים  המלווים לא פעם בתמונות של "לפני" ו"אחרי". בשנים האחרונות  נעשות פופולאריות שיטות אימון אינטנסיביות המבטיחות הצלחה מהירה בשיפור הכושר. גם מכוני הכושר החלו להציע חבילות כמו  "10 שיעורים ב-10 ימים". ברשתות החברתיות זוכים למאות אלפי "לייקים" ו"שיתופים" מסרים כמו: "כאבים הם חולשות העוזבות את הגוף" ו"זיעה היא דמעות של שומנים". עולם ה "Fitspo" (העברת תמונות  וסרטונים קצרים של אנשים בכושר כדי לעורר השראה, קיצור של Fitspiration) שהיה נישה צרה של מתאמנים הפך לתנועה רחבה. ניתוח של תופעת ה- Fitspo ניתן למצוא במקור מספר 2 שמצא כי כשני שלישים מהמשתמשים בהשטאג (#) הזה הן נשים וכי רק כחצי מההודעות שעוברות בהשטאג הזה הן של פעילות והחצי השני מתרכז רק במראה  גוף חטוב. הנשים הנראות ב- Fitspo הן בדרך כלל רזות וחטובות  והגברים הנראים הם בעלי מבנה גוף שרירי.

 

 

 

 

 

 

 

 

כבר לפני עשרות שנים החלו אנשים להתאמן בהשפעת תוכניות כושר בטלוויזיה וקלטות  אך כיום בעידן הרשתות החברתיות מי שמוביל את האימונים הם כוכבי אינסטגראם שמה שמייחד אותם בדרך כלל הוא לא הרקורד המקצועי שלהם אלא המראה שלהם ומספר ה"עוקבים" שלהם. חברות המוכרות ציוד ספורט ותוספי תזונה זיהו את המגמה והן נותנות את חסותן לכוכבים החדשים. חלק מאותם כוכבים הם באמת מדריכים מקצועיים אבל חלקם בהחלט לא. אחד העקרונות החשובים באימון הוא התאמת האימון לרמת המתאמן ומטרותיו. כאשר "המאמן" שלך הוא אדם שכלל אינו מכיר אותך יכול מאד להיות שהאימונים שהוא ממליץ עליהם כלל אינם מתאימים לך. מומחה הכושר Jean-Claude Vacassin אינו מתלהב מתופעת אימוני הכושר המושפעים מהרשתות החברתיות: "מה שאנשים רואים ברשתות החברתיות הוא בעיקר שיווק. כיום האקסטרים באופנה. אם פעם "לא היית נחשב" אם לא רצת מרתון היום כבר מדברים על מרוצי אולטרא-מרתון של מספר ימים. רוב תכניות  האימון ברשתות מיועדות לילידי המאה ה-21 שרוצים  שיפור בכושר תוך זמן קצר ולכן הן אינטנסיביות יתר על המידה. הצעירים של היום לא רוצים לשמוע על תכנית אימונים ל-8 שבועות שתכניס אותם בהדרגה לכושר במקביל לשינויי בתזונה. תכניות אימונים כמו אימוני הפוגות קצרים ואינטנסיביים המכונים  HIIT  אינן מתאימות ל-90% מהאוכלוסייה. כאשר מגיעים אליי מתאמנים אני מתאים להם  את התכנית. אחת הבעיות ברשתות החברתיות היא שאף אחד לא מעלה לרשת צילום של אימון לא מוצלח. אף אחד לא מעלה פוסט על אימון שהוא החמיץ או על פציעה. רואים ברשתות החברתיות רק אימונים מוצלחים"

Cameron Tudor, פיזיותרפיסט המטפל בפציעות ספורט מספר שהרשתות החברתיות מספקות לו פרנסה... אנשים רואים הדגמות של תרגילים ברשת המבוצעות על ידי אנשים הנראים נפלא והמסר הוא: 'אם התרגילים האלה עשו לי טוב הם בטח יתאימו גם לך'. לדעתו, אחת הבעיות היא פער הגילים בין ה"מדריכים" והמתאמנים. ה"מדריכים" הם בדרך כלל בשנות העשרים לחייהם והמתאמנים לפעמים מבוגרים מהם ב-10 עד 20 שנים.

מאמן כושר של ידוענים בשם  James Duigan מספר כי הרשתות החברתיות עוזרות לו מאד בעסקיו אבל מציין כי חלק מהמתאמנות שלו הן דוגמניות מפורסמות בעלות גזרה נהדרת שרוב הנשים לא יוכלו להשיג, לא משנה אילו אימונים יעשו וגם הוא מזהיר כי  מה שרואים ברשת הוא לא פעם שיווק ולא עצות מעשיות למתאמנים.

מקורות:

Nicole Mowbray. It`s intoxicating – I became obsessed: has fitness gone too far? The Guardian. https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2017/sep/30/has-extreme-fitness-gone-too-far-instagram-gym-classes.  Carrotte ER, Prichard I, Lim MS. "Fitspiration" on Social Media: A Content Analysis of Gendered Images. J Med Internet Res. 2017 Mar 29;19(3):e95. doi: 10.2196/jmir.6368.


יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.