דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

יורם אהרוני | כושר גופני | 29/10/2021

מבחני כושר גופני לתלמידים בארה"ב

ממצאים עקריים


המחברים בדקו לגבי כל אחת ממדינות ארה"ב האם מתבצעים שם מבחני כושר גופני כחובה לתלמידים, האם התוצאות מתפרסמות ומהו אחוז התלמידים הנמצאים ברמת כושר נאותה במבחנים.
ב-16 מדינות יש דרישה לקיים מבחני כושר גופני וב-10 מדינות התוצאות מתפרסמות. מאחר שמדובר בעיקר במדינות בעלות אוכלוסייה גדולה, כ-49% מהתלמידים בארה"ב נמצאים באותן 16 מדינות. המדינות בהן מתבצעים המבחנים הן: אלבאמה, קליפורניה, קונטיקט, דלוור, אילינוי, ג'ורג'יה, מיסיסיפי, מיזורי, צפון קרולינה, אוהיו, דרום קרולינה, אוהיו, טקסס, טנסי, ורמונט, וירג'יניה ומערב וירג'יניה.
ב-3 מדינות  (מיסיסיפי, צפון קרולינה ואוהיו) יש דרישה לקיים מבחני כושר לתלמידים אך בחירת המבחנים היא לשיקול דעתם של המורים. ברוב המדינות בהן יש דרישה לקיום מבחני כושר ספציפיים המבחנים להערכת היכולת האירובית הם מבחן ביפ או ריצת מייל  וכן מבחן  curl up לסבולת שרירי הבטן ומבחן שכיבות סמיכה לסבולת שרירי הגוף העליון (92% עד 100% מהמדינות). ב-46% מהמדינות בהן מתבצעים מבחני כושר נמדדים ממדי הגוף (גובה ומשקל או אחוז שומן) וב-15% נוספות מהמדינות מדידת ממדי הגוף היא לבחירה. ב-54% עד 62% מהמדינות מתבצעים גם מבחני גמישות, סבולת שרירי גב, ומבחן "עליות מתח נמוך" – מבחן בו ממצב שכיבה צריך להרים את הסנטר מעל מתח נמוך כאשר העקבים נותרים על המשטח.
המחברים מפרסמים את אחוז התלמידים הנמצאים ב"טווח הכושר הבריאותי" לגבי אותן מדינות בהן יש פרסום פומבי של  תוצאות המבחנים. באופן כללי ניתן לומר כי פחות תלמידים בבתי הספר העל יסודיים נמצאים "בטווח בכושר הבריאותי" מאשר תלמידים בבתי הספר היסודי. מן הנתונים במדינות השונות נראה למשל כי אחוז התלמידים בבתי הספר היסודיים הנמצאים בטוח הכושר הבריאותי לסבולת אירובי נע בין 54.2% ל-78.5% בבתי הספר היסודיים ובין 44% ל-66.5% בבתי הספר העל יסודיים.  אחוז הבנות הנמצאות בטווח נמוך מאחוז הבנים למרות שהותאמו טווחים שונים לבנות ולבנים. לעומת זאת לא נמצאו הבדלים בין בנות לבנים באחוזי התלמדים הנמצאים בעודף משקל וזה ממצא מפתיע מעט לאור הקשר בין עודף משקל להישגים במבחנים לסבולת אירובית.
המחברים מציינים גם כי מספר התלמידים בבתי הספר העל יסודיים שמקיימים מבחני כושר גופני נמוך מהמספר בבתי הספר היסודיים ואחת הסיבות לכך היא שבחלק מהמדינות שיעורי החינוך הגופני בבתי הספר העל יסודיים הם לא חובה.
קיימים גם הבדלים בין המדינות  לגבי הכיתות הנבחנות. כך למשל במדינת קליפורניה יש חובת דיווח רק על מבחנים לכיתות ה', ז' ו-ט' לעומת מדינת טקסס ששם יש חובת דיווח על התוצאות בכל הכיתות החל מכיתה ג'.

המלצות

המחברים רואים חשיבות גדולה בקיום מבחני כושר גופני בבתי הספר וכדי לשפר את המצב המלצותיהם הן:
א.    לחפש דרכים לשפר את הרצון לקיים מבחני כושר בבתי הספר
ב.    לאפשר לתלמידים להתכונן למבחנים באמצעות אימונים ולהסביר להם את חשיבות ההימצאות בכושר טוב.
ג.    לעשות סטנדרטיזציה של דרכי קיום המבחנים ושיטות הדיווח עליהם.
ד.    קיום שגרת דיווח על התוצאות לתלמידים, הוריהם, הנהלות בתי הספר ורשויות החינוך במדינה. דיווח שגרתי ומעקב אחרי התוצאות לאורך שנים יאפשר קיום החלטות טובות יותר לגבי התוצאות שיש לנקוט בכדי לשפר את הכושר הגופני.
ה.     מגפת הקורונה מעלה את החשש שקיימת ירידה ברמת הפעילות הגופנית וכתוצאה מכך גם של הכושר. מבחני כושר תקופתיים יאפשרו מעקב גם אחרי השפעת לטווח קצר ולטווח ארוך על בריאות הלתלמידים.


מקור:


Krochmal, P., Cooper, D.M., Radom-Aizik, S. and Lu, K.D. (2021), US School-Based Physical Fitness Assessments and Data Dissemination. J School Health, 91: 722-729. https://doi.org/10.1111/josh.13067


יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.