דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מיכל זלצמן | טכנולוגיה בחינוך גופני | 19/08/2017

טכנולוגיה וחינוך גופני - אויבים או חברים

ד"ר מיכל זלצמן- מפתחת ומנחה השתלמויות ארציות מתוקשבות ומורה לחינוך גופני במגמה העיונית לבגרות

(מתוך הרצאה בכנס הערכות למורי חינוך גופני, מחוז מרכז-דרום, אוגוסט 2017)

כשאנו מביטים סביב לא ניתן להתעלם מהשינויים הרבים שחלו בעולמינו. מה שמוביל את רוב השינויים זוהי הטכנולוגיה ההולכת, מתקדמת ומתפתחת בצעדי ענק. טכנולוגיות המחשב, התקשורת והאינטרנט ומיומנויות המאה ה-21, הביאו לשינויים משמעותיים באופן שבו אנו לומדים ומלמדים בתחומי הדעת השונים ולפריצת גבולות הזמן והמקום של הלמידה (כהן, 2015).

חיי היומיום עטופים בטכנולוגיה הנמצאת בכל מקום. אנו חיים בעולם מלאכתי אותו יצרנו, רווי במסכים בגדלים שונים. המסכים מקיפים אותנו מכל עבר: מסכי המחשבים הנייחים והניידים, מסכי הטלוויזיה, הטאבלטים והטלפונים הסלולרים. החשיפה למסכים היא בלתי-נמנעת ומבוגרים, בני נוער וילדים מבלים מולם שעות רבות. הם משמשים אותנו לעבודה, ללימודים, ולבילוי בשעות הפנאי. באמצעות המסכים אנחנו מתקשרים עם אנשים אחרים, מקבלים מידע, מתעדים ומצלמים, משחקים ומבלים. בזכות המסכים, המידע זמין, הבילוי נגיש והתקשורת מיידית (משרד החינוך).

מצד שני החינוך הגופני הוא תחום דעת המתבצע רובו בשטח מחוץ לכיתה, באולם, בסטודיו, בחצר, במגרש ובאצטדיון. החינוך הגופני מתמקד בביצוע פעילות גופנית נכונה המלווה בהסברים עיוניים מתחומי דעת כאנטומיה, כושר גופני, פיזיולוגיה של המאמץ, תזונה נכונה וחינוך לבריאות. מקצוע זה עוסק קודם כל בגוף האדם ובהפעלתו תוך הצבת מטרות בארבעת התחומים: הגופני, ההכרתי, החברתי והרגשי.

החינוך הגופני מעוגן בתכנית הליבה של משרד החינוך אך אין די התייחסות לשינויים בתרבות הגוף ובצרכי הגוף של אזרחי המחר שחלקם קשורים לשינויים טכנולוגיים (לידור ואחרים, 2012). נראה שהחיבור בין החינוך הגופני לטכנולוגיה הוא פחות "טבעי" מחיבור הטכנולוגיה עם תחומים הוראה אחרים. בשטח אף נראה כי מורי החינוך הגופני כמעט אינם משלבים טכנולוגיה בהוראה, אינם משולבים בפרוייקטים של תקשוב ורובם טוענים שאינם יודעים להשתמש במחשב לקידום הוראתם בבית הספר (רז-ליברמן, 2012).

מבין טענות המתנגדים לשילוב הטכנולוגיה בשיעורי החינוך הגופני:

  • פחות פעילות גופנית יותר עיסוק בטכנולוגיה – זמן הפעלת המכשירים הטכנולוגים והעיסוק בהם יגזלו זמן למידה אקדמי של השיעור.
  • פגיעה בפרטיות - לדוגמה בצילום ללא רשות והעלאת תמונות או סרטונים פוגעניים לרשתות החברתיות.
  • קרינה - הטלפון הסלולרי מאפשר תקשורת אלחוטית באמצעות קרינה אלקטרומגנטית בטווח של גלי רדיו. לשימוש הנרחב בטלפון הסלולארי כמכשיר המאפשר תקשורת טכנולוגית מתקדמת יש השלכות על הבריאות. משרד הבריאות אימץ את עקרון הזהירות המונעת בדגש על אוכלוסיית הילדים ובני הנוער.
  • הטכנולוגיה בכלל והטלפונים הסלולריים בפרט יוצרים קשיים בתקשורת בין אישית – הנוער של היום מתקשר בהודעות טקסט הרבה יותר משיחה ומבט לעיניים.
  • תלות והתמכרות – נוצרת תחושת תלות והילדים מרגישים שאינם יכולים להתנהל ללא המכשיר הסלולרי. הקריטריונים לפי מומחים יכללו בין היתר בילוי זמן ממושך בגלישה באתרים תוך ויתור על קשרים חברתיים או על מטלות יומיומיות, חוסר עניין בעיסוקים אחרים, ושימוש באינטרנט לשיפור מצב רוח ירוד או לבריחה מהמציאות.
  • חוזר מנכ"ל האוסר על שימוש בטלפון סלולרי בתוך הכיתה.

עם זאת הטכנולוגיה כאן כדי להישאר! לכן תפקידינו כמורים והורים לדאוג שבני הנוער יעשו שימוש נכון במסכים, שימוש שיועיל להם, שיקדם אותם ושלא יפגע בהם. כמו כן, עלינו לפתח בהם מיומנויות חברתיות לשימוש בכלים הטכנולוגיים ברגישות ובהתחשבות.

טכנולוגיה - If you can't beat him use him

השתלמויות מתוקשבות ארציות, אזוריות ובית ספריות בתחום "פדגוגיה בעידן החדש" עם דגש על שימוש בכלים טכנולוגים בכיתה מתנהלות בשנים האחרונות בכל תחומי הדעת. כותבת המאמר עוסקת בפיתוח והנחיית מורים בהשתלמויות מתוקשבות ועוסקת בהנגשת התכנים גם לתחום החינוך הגופני. הטכנולוגיה הדיגיטלית מהווה אתגר בשילוב עם החינוך הגופני אך על המורים ללמוד מהם האפשרויות העומדות לפניהם כדי להתקדם ולא להישאר מאחור.

לשימוש בטכנולוגיה בחינוך גופני ישנם יתרונות רבים כהגברת עניין ומוטיבציה, התאמה למאה ה-21, עדכניות ורלוונטיות, התאמה לשונות בין הלומדים וכן משוב מיידי ללומד ומעקב מורה.

חברים- אפשרויות לשילוב הטכנולוגיה בחינוך הגופני:

  1. שימוש באפליקציות – קיימות כיום אפליקציות רבות העוסקות בפעילות גופנית. כאנשי מקצוע יש לבחור את האפליקציות הנכונות ולשתף את התלמידים. לדוגמא בבתי הספר העל יסודיים ניתן לשלב אפליקציה המנטרת ריצה ולשלב אותה באימון לקראת ריצת 2000 מטר. ניתן להפעילה בשיעור בצורה מושכלת ומתוכננת והן בשעות אחר הצהרים. האפליקציה תיתן מענה גם לתלמידים שירצו לשלב כושר גופני באימוני הערב. בבתי הספר היסודיים יש איסור להוציא טלפון סלולרי ולכן ניתן להמליץ לתלמידים ולהורים להוריד אפליקציה המעודדת פעילות גופנית אחר הצהרים. כפי שתראו בסרטון הקצר המטרה היא להפוך את הילדים לפעילים בשעות אחר הצהרים.
  2. שימוש בסרטונים לביצוע מיומנויות גופניות מיטביות ותרגול מיומנויות שונות לפני השיעור (הכיתה ההפוכה) או אחרי השיעור כתרגול לבית. דוגמאות: א) מורה שולח דרך קבוצת וואטסאפ או אתר בית ספרי סרטון המתאר ביצוע מיומנות מיטבי של קפיצה לרוחק ושואל את תלמידיו בזמן החימום לשיעור מה ראו ולמדו מהסרטון. ב) מורה לכדורעף שולח לפני השיעור סרטון המציג תרגילים בזוגות ומבקש מתלמידיו לבצע את התרגול בזמן השיעור.
  3. שימוש בכלים מתוקשבים לפרויקט/ יום ספורט/ יום בריאות:

 - ישנם כלים מתוקשבים רבים שניתן לפרסם איתם את הפרויקט לפני האירוע ככרזות טכנולוגיות וסרטונים.

- בכלים אחרים ניתן להשתמש תוך כדי הפעלת הפרויקט כמו משחקים מתוקשבים ואפליקציות יעודיות .

- את הפרוייקט ניתן לתעד באופן מיטבי במצגות וסרטונים ולהיעזר בהכנתם באפליקציות המיועדות לכך.

כל אלה יהפכו את הפרויקט למעניין יותר, רלוונטי יותר, טכנולוגי ומתועד יותר.

  1. למידה מבוססת מקום - שילוב של פעילות ניווט והגעה ממקום למקום בעזרת מידע או חידות הקשורות לנושא הלימוד. הפעילות מורכבת מתחנות שהמורה מכין מבעוד מועד ובעזרת תוכנה בטלפון סלולרי או בטאבלט או בעזרת סריקת  QR קוד, עוברים התלמידים מתחנה לתחנה תוך תהליך של למידה וביצוע משימות שונות.
  2. תגבור המציאות -  בעזרת מציאות רבודה או מציאות מדומה. מציאות רבודה היא טכנולוגיית מחשוב המשמשת כהעתק של המציאות. במציאות זאת משולבים אלמנטים וירטואליים אשר מתמזגים עם הסביבה האמיתית בזמן אמת ובאופן אינטראקטיבי. לדוגמא משחק פוקימן גו. המונח מציאות מדומה מתייחס להחלפה מוחלטת של העולם האמיתי בעולם מדומה. לדוגמא במשחקים שונים עם משקפים המדמות את התחושה שקיימת מציאות אחרת. תגבור המציאות מעצים מעשיר ומעלה את המוטיבציה של הלומדים. דוגמא רלוונטית לחינוך הגופני.
  3. שילוב טאבלטים בהוראת החינוך הגופני – בארצות הברית מורים משלבים את האיפוד שלהם בהוראת החינוך הגופני כפי שניתן לראות בסרטון הבא.

נראה כי שני הסעיפים האחרונים הם יותר עתידניים עבור מורי החינוך הגופני בישראל. עם זאת רצוי שהמורים יהיו מודעים לאפשרויות השונות. בנוסף לכך, מורה יכול להשתמש בטכנולוגיה לתועלתו האישית כיצירת טבלאות וגרפים מתוקשבים של הישגי תלמידיו. הכנת תוכניות הוראה ותכנים בעזרת המחשב. על המורה לשלוט בתוכנת המחשב להקלדה שוטפת של ציוניים ודיווח על שיעוריו בבית הספר.

יש לשים לב להיבטים פדגוגים שמשלבים תקשוב בחינוך הגופני. על המורה הבוחר להשתמש בטכנולוגיה להציב מטרות פדגוגיות, להכיר את הכלי בו הוא רוצה להשתמש, להכין חומרים והסברים, לשמור על זמן למידה אקדמי, לעקוב ולתת משוב או הערכה ללומדים לאחר הביצוע. אין לשכוח שתלמידים מגיעים לשיעור כדי להיות פעילים גופנית.

לסיכום, לאחר סקירה קצרה על שני התחומים, הוצגו ההתנגדויות לשילוב בין טכנולוגיה לחינוך גופני מול האפשרויות השונות לאינטראקציה חיובית בניהם. האפשרויות שהוצגו הן חלק מאפשרויות ההולכות וגדלות עקב התעצמות הטכנולוגיה.  כותבת המאמר מזמינה את מורי החינוך הגופני להשתלם בתחום הטכנולוגיה והחינוך הגופני. בהשתלמויות תוצגנה אפשרויות נוספות אשר אחת מהם היא חוכמת ההמון. ניתן להצטרף לקבוצת הפייסבוק: החינוך הגופני והספורט בעידן הטכנולוגי המיועדת למורי החינוך הגופני המתעניינים בטכנולוגיה. האם טכנולוגיה וחינוך גופני הם אויבים או חברים? הטכנולוגיה הולכת ומתקדמת בצעדי ענק ותחום דעת שלא ילמד, יתקדם ויהיה מודע לאפשריות השונות יישאר מאחור. אין הכוונה לחייב מורה לשלב את התקשוב בכל שיעור, אלא להיות מודע לו ולבחור אם לשלבו בתבונה לפני השיעור במהלכו או אחריו. בחינוך הגופני יש לשאוף לתלמידים פעילים אך גם לחברות בין הטכנולוגיה לבין החינוך הגופני, לכן המורה במאה ה-21 צריך לחשוב על דרכים לרתום את הטכנולוגיה להשגת מטרות החינוך הגופני.

מהר יותר גבוה יותר טכנולוגי יותר...

מהר יותר גבוה יותר טכנולוגי יותר...

 

 

 

 

 

 


 

ביבליוגרפיה

  • כהן, ל' (2015). הוראה ולמידה בסביבה עתירת טכנולוגיה. נתיבים להוראה משמעותית המנהל הפדגוגי, תשע"ה, 56-51. אוזכר מתוך http://meyda.education.gov.il/files/MinhalPedagogy/netivim.pdf
  • לידור, ר', פייגין, נ', טלמור, ר', הררי, י' ורם, י' (2012). "הבנת המשחק": חינוך גופני בעולם פוסט-מודרני. גילוי דעת, 2, 80-57.
  • רז-ליברמן, צ' (2012). חינוך גופני מתוקשב? הכשרתון עלון מקוון להכשרת מורים לחינוך גופני, 50. אוזכר מתוך https://www.wincol.ac.il/wincol.ac.il/originals/Education.pdf
  • דור המסכים – כניסת סמארטפונים לבתי הספר, יתרונות, חסרונות, תרומתם ללמידה ולקשרים חברתיים. אתר משרד החינוך. אוזכר מתוך http://edu.gov.il/owlHeb/Tichon/LivuyVeTmicha/Internet/Pages/the-screens-generation.aspx

יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.