דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

שם השואל: סלע לווינשטיין | הקטגוריה: אתלטיקה | תאריך: 04/06/2017

זמני ריצה על כביש ועל מסלול

השאלה:

רציתי לדעת מה ההבדל בריצת 5 קילומטר בזמנים בין ריצה באיצטדיון לבין ריצת כביש לגבי אנשים ברמה רמה בינונית ?

התשובה:

תכונות הריצה על המסלול:

משטח הריצה הוא "שטוח", כלומר אין בו עליות או ירידות.

המסלול ידוע מראש ואין בו פניות חדות.

הריצה היא מעגלית ולכן לא ייתכן לרוץ בסיוע רוח גבית או מצד שני להתמודד לכל אורך הדרך עם רוח נגדית.

מרחק הריצה מדוד היטב ויש אפשרות לרוץ את המרחק הקצר האפשרי על ידי הקפדה על ריצה בשביל הפנימי.

בדרך כלל מספר הרצים הוא קטן ולכן אין בעייה של עומס, במיוחד בקילומטר הראשון האופיינית למירוצי כבישים בהם יש הרבה משתתפים ולכן קשה להיכנס לקצב בשל הצפיפות.

אפשר לרוץ בנעלי ריצה סמורות (ספייקס).

אפשר לקבל משוב (במיוחד זמני ביניים) כל 400 מטר.

תכונות מירוצי הכביש משתנות בין המירוצים: משטח הריצה יכול להיות טוב יותר או פחות טוב, המסלול עשוי להכיל עליות וירידות, מדידת המרחק לא תמיד מדויקת,  המסלול עלול להכיל פניות חדות  ואם המסלול הוא "מנקודה לנקודה" יכולה להיות השפעה גדולה לרוח פנים או לרוח גב. לפעמים גם  אין הקפדה על כך שהרצים ירוצו בדיוק במסלול שנמדד ויש מירוצים שהרצים מנצלים זאת  וחותכים פינות. אני לא מכיר סטטיסטיקות המתייחסות לריצת 5 ק"מ. מובאים כאן נתוני השוואה שאספתי לגבי 10 ק"מ  על כביש מול 10,000 מ' על מסלול.

שם הרץ

שיא אישי 10,000 מטר מסלול

שיא אישי על 10 ק"מ על כביש

ניקולס קוסימבי

27:02.59

27:52

מתיו קימלי

28:19.4

27:44

בדאן מוצ'ירי

26:52.36

27:28

סולומון יגו

28:23.0

27:52

אוגוסטין צ'וגה

28:22.8

27:52

יגרם דמלש

26:51.11

27:53

לאונרד קומון

26:55.29

26:44

מיכה קוגו

26:35.63

27:01

היילה גברסילאסי

26:22.75

27:02

ג'וזף קימני

27:28.07

27:04

ג'ושפט קיפרונו

26:56.74

27:04

ג'וסלין ג'פקוסגיי

31:28.28

30:04

פולה רדקליף

30:01:09

30:21

איזבלה אוצ'יצ'י

31:29.43

30:27

אסמה לגזוואי

31:16.94

30:29

אלמז איינה

29:17.45

32:19

ויויאן צ'ריוט

29:32.53

30:47

טירונש דיבאבא

29:42.56

30:30

אליס נוואונה

29:53.51

31:02

מסלש מלקמו

29:53.80

31:18

 
 

 

כפי שניתן לראות, אין כאן מגמה ברורה. רצים המתמקדים יותר בתחרויות מסלול משיגים בדרך כלל תחרויות טובות יותר על המסלול וישנם רצים אחרים שכמעט לא מתחרים על המסלול ולכן בדרך כל לאלה יהיו תוצאות טובות יותר במירוצי הכבישים.

 ההתייחסות לרצי הצמרת לא תמיד רלוונטית לגבי רצים מן השורה. הגורמים הרלוונטיים במיוחד לגבי רצים שאינם רצי צמרת:

דיוק מדידת המסלול וההקפדה על הריצה במסלול הנכון.

זמינות המרוצים. יש יותר הזדמנויות לרוץ בכבישים (במיוחד 10 ק"מ).

אפקטים פסיכולוגיים שונים. יש רצים שאינם מורגלים בריצת מסלול ולכן הם מתקשים למצות בה את יכולתם. 

חלוקת הכוחות. קל יותר לשמור על הקצב הנכון כאשר רצים בקבוצה. לפעמים קל יותר ליצור קבוצה בעלת רמה אחידה על כביש מאשר על מסלול כי מספר הרצים גדול יותר ויש יותר אפשרויות ליצור קבוצות  עם יכולת דומה. במסלול קל יותר להיסחף לקצב לא נכון בשל מספר הרצים הקטן יחסית. אם המובילים פותחים מהר הם עלולים לסחוף אחריהם את רוב הרצים לקצב מהיר מדי.


יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.